Espanjalaiset portaat kuhisevat turisteja Roomassa – tiesitkö, mistä niiden nimi johtuu?
Espanjalaiset portaat nimettiin suurlähetystön mukaan
Kaupunkilomaa Roomassa suunnittelevilla on yleensä lista tietyistä paikoista, jotka on pakko nähdä ennen kuin voi aloittaa päämäärättömän harhailun. Espanjalaiset portaat kuuluvat näiden paikkojen joukkoon.
Espanjalaiset portaat on leveä, 1720-luvulla valmistunut marmoriportaikko, jossa on 135 rappusta. Portaat johtavat Piazza di Spagnan aukiolta Trinità dei Montin ranskalaiseen kirkkoon.
Olet myös saattanut nähdä portaat valkokankaalla esimerkiksi elokuvassa Lahjakas herra Ripley. Erityisen ikimuistettava kohtaus löytyy Audrey Hepburnin tähdittämästä 50-luvun elokuvasta Loma Roomassa.
Espanjalaiset portaat kuhisevat väkeä ympäri vuoden. Portailla otetaan valokuvia, niiden juurelle sovitaan tapaamisia ja niille istutaan lepäämään. Kannattaa huomioida, että syöminen on nykyään kielletty portailla kokonaan. Jäätelöt on siis nautittava jossain muualla.
Paikan päällä moni alkaa kuitenkin miettiä, miksi portaita ylipäänsä tullaan katsomaan. Miksi ne ovat kuuluisat ja miten ne ovat saaneet nimensä?
Tarina nimen takana ei ole kovin jännittävä. Espanjalaiset portaat – ja sitä ennen koko Piazza di Spagna – saivat nimensä yksinkertaisesti siksi, että samalla aukiolla toimii Espanjan suurlähetystö.
Nimi on jäänyt elämään siitäkin huolimatta, että portaiden rakennuksen rahoitti ranskalainen diplomaatti. Myös kirkko, jolle portaat johtavat, oli ranskalaisten käytössä.
Espanjalaisista portaista tuli suosittu kohtauspaikka ja otollinen paikka seurata Piazza di Spagnan kuhinaa.
Rooman nähtävyyksiä on kunnostettu viime vuosina
Piazza di Spagnan aukiolta löytyy myös koko Italian ensimmäinen McDonald’s, joka aiheutti kohua avautuessaan 80-luvulla. Italialaiset eivät voineet ymmärtää, mitä tekemistä amerikkalaisella pikaruokaketjulla oli ikuisen kaupungin paraatipaikalla.
Portaat ovat paremmassa kunnossa kuin pitkään aikaan, sillä niiden miljoonaremontti valmistui vuonna 2016. Kunnostuksen rahoitti italialainen luksusbrändi Bulgari.
Portaat eivät ole ainoa viime vuosina kasvojaan kohottanut nähtävyys Roomassa. Toinen paikallinen muotitalo Fendi maksoi suihkulähde Fontana di Trevin remontin, joka valmistui vuonna 2015.
Italialaisten muotitalojen innokkuus panostaa Rooman maamerkkeihin liittyy kaupungin saamaan kritiikkiin. Talousvaikeuksien kanssa kamppailevan kaupungin on koettu rapistuvan, ja jätehuoltoon liittyviä ongelmia ei voi olla huomaamatta.
Lue myös: Rooman parhaat nähtävyydet – 18 vinkkiä