hero taustakuva

Interrail-matkailijan ABC – näin suunnittelet onnistuneen junamatkan

Eurail Group artikkelin kuva
Junamatkat
Interrail on upea tapa kokea Eurooppa ja nauttia rajoittamattoman matkailun tuomasta vapauden tunteesta. Matkalla voi hetken mielijohteesta suunnata vaikka Eiffel-tornin juurelle, Kööpenhaminan klubeille tai Kroatian rannikolle. Reilaaja päättää itse, mikä on kiertomatkan seuraava etappi.
Teksti: Jenna
Päivitetty: 15.01.2020
facebook   whatsapp

Tällainen on Interrail-matka

Interrailiksi kutsutaan kansainvälisellä Interrail-kortilla tehtävää junamatkaa. Kortilla voi matkustaa junalla ympäri Eurooppaa jopa kuukauden ajan. Korttia käytetään kuten mitä tahansa normaalia matkalippua, mutta reilaajan täytyy itse merkitä lippuunsa junamatkan tiedot lähtö- ja tuloaikoineen.

Korteissa on eroja, mutta periaatteessa jokainen reilaaja voi itse valita milloin ja minne matkustaa. Vaihtoehdoista voi tulla runsaudenpula, sillä matkustuspiiriin kuuluu 33 maata.

Interrail-maita ovat Alankomaat, Belgia, Bosnia-Herzegovina, Bulgaria, Espanja, Irlanti, Iso-Britannia ja Pohjois-Irlanti, Italia, Itävalta, Kreikka, Kroatia, Latvia, Liettua, Luxemburg, Pohjois-Makedonia, Montenegro, Norja, Portugali, Puola, Ranska, Romania, Ruotsi, Saksa, Serbia, Slovakia, Slovenia, Sveitsi, Suomi, Tanska, Tsekki, Turkki ja Unkari. Interrail-lippu kelpaa lisäksi Attica Group -laivoilla Italian ja Kreikan välillä.

Interrail Global Pass -kortti kelpaa myös omassa asuinmaassa reilimatkan aluksi ja lopuksi. Kortin voimassaolopäivistä voi käyttää yhden päivän kotimaan sisäiseen menomatkaan ja yhden päivän kotimaan sisäiseen paluumatkaan.

Interrail-kortteja erilaisiin tarpeisiin

Reilikortteja on kahdenlaisia: Interrail Global Pass kelpaa kaikissa reilausmaissa ja Interrail One Country Pass yhdessä valitussa maassa. Molempien korttien voimassaoloajoissa on useita eri vaihtoehtoja, ja niitä myydään sekä nuorille, aikuisille että senioreille.

Interrail Global Pass -kortilla voi matkustaa vaikka kaikissa Interrail-maissa. Lipun voimassaoloajaksi on tarjolla neljä vaihtoehtoa: viisi vapaavalintaista matkustuspäivää 15 päivän sisällä, seitsemän, kymmenen tai 15 vapaavalintaista matkustuspäivää kuukauden sisällä tai vaihtoehtoisesti 15, 22 tai 30 matkustuspäivää. Tammikuusta 2019 lähtien on saanut jopa kahden tai kolmen kuukauden mittaisia reililippuja.

Interrail One Country Pass on maakohtainen, mutta sen voi ostaa myös useampaan maahan, mutta ei omaan asuinmaahansa. Kortin voimassaolon voi valita neljästä vaihtoehdosta: kolme, neljä, kuusi tai kahdeksan matkustuspäivää kuukauden sisällä.

Interrail-korttien hinnat vaihtelevat iän mukaan, ja edullisin se on alle 26-vuotiaille. Ajankohtaiset hintatiedot voi tarkistaa VR:n sivuilta.

Mistä Interrail-kortteja saa?

Kaikkein yksinkertaisinta on ostaa Interrail-kortti rautatieasemalta VR:n toimipisteestä. Kortin voi ostaa rautatieasemalta myös ulkomailla tai suoraan netistä InterRail.net-sivuston kautta. Kortin voi ostaa aikaisintaan 11 kuukautta ennen matkan alkua.

IstockphotoPariisi, Ranska
Pysähdys Pariisissa kuuluu useimpien Keski-Euroopassa reilaavien reitille.

Reilausmatkan suunnittelu

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Vaikka tietty spontaanisuus antaa matkalle uusia ulottuvuuksia, kannattaa myös Interrailille tehdä jonkin verran suuntaa antavia suunnitelmia.

Interrail-matkan budjetti

Junalipun hinnan lisäksi matkaan kuluu niin paljon rahaa kuin reilaaja on valmis käyttämään. Etukäteen kannattaa laskeskella, kuinka paljon rahaa menee päivässä yöpymiseen, ruokaan ja muihin menoihin, ja kertoa summa matkapäivien määrällä. Jos reissuvarat ovat rajalliset, on itselleen syytä asettaa tarkka budjetti siitä, kuinka paljon rahaa voi päivässä enimmillään käyttää.

Joihinkin juniin täytyy ostaa erillinen paikkalippu, joka on useimmiten maksullinen. Hitaisiin paikallisjuniin ei vaadita paikkalippuja, joten niillä voi matkustaa ilman lisämaksuja. Lisämaksulliset junat kannattaa kuitenkin ottaa huomioon jo matkan suunnitteluvaiheessa, sillä paikkalipuista voi muodostua yllättävän suuri menoerä.

Matkareitin suunnittelu on hauskaa puuhaa

Reiteissä piilee Interrailin ihanuus: jokainen reilaaja tekee oman yksilöllisen reittinsä mieltymystensä mukaan. Interrail alkaakin jo kotona karttoja selaillessa ja sosiaalisen median kuvapalvelun haavekuvia katsellessa. Reitin suunnittelu on todella riemukasta ja erilaisia vaihtoehtoja on lukemattomia. Euroopan maiden joukosta jokainen löytää matkan varrella omat suosikkinsa.

Omalle reitille ei kannata ahnehtia liikaa etappeja, sillä matka hurahtaa ohi yllättävän nopeasti. Reilaajan tulee hyväksyä se tosiasia, ettei kaikkien Euroopan suurkaupunkien kiertäminen onnistu kuukaudessa – ainakaan miellyttävällä tavalla.

Matkasta kannattaa suunnitella mahdollisimman monipuolinen. Pelkät isot kaupungit saattavat ennen pitkään kyllästyttää, eikä Prahaa pian erota Berliinistä. Matkan varrelle on mukava haalia suurkaupunkien ohella pieniä kaupunkeja, kyliä, maaseutua, vuoristomaisemia ja hiekkarantoja. Interrail-matkan paras puoli onkin se, että reissusta saa vähällä vaivalla hyvin monipuolisen!

Reissun suunnittelun voi aloittaa vaikka valitsemalla itselleen mieluisan osan Eurooppaa ja poimia sitten muutama kohde, joissa viettää useamman päivän. Näistä kohteista voi seuloa jo etukäteen yöpymispaikan muutamaksi yöksi, mikä on etenkin sesonkiaikaan suositeltavaa. Suurten linjojen ollessa hallinnassa voi matkaa taittaa myös inspiraation varassa.

Lue myös: Koe seitsemän kaupunkia kahdessa viikossa Interrail-lipulla

Aikataulut ja yöpymispaikat

Reilauskortti on vain junalippu, muu osa matkasta riippuu reilaajasta itsestään. Yönsä matkaaja voi viettää niin junissa, teltassa, tuttujen luona, hotelleissa kuin hostelleissakin. Euroopassa on runsaasti kohtuuhintaisia hostelleja ja retkeilymajoja, joiden makuusalit ovat budjettiystävällinen vaihtoehto.

Liian tarkkoja suunnitelmia ja aikatauluja ei kuitenkaan kannata tehdä, sillä Interraililla ne muuttuvat varsin helposti. Hostellivarauksia tehdessä kannattaa valita sellaisia majapaikkoja, jotka voi peruuttaa ilman lisämaksua.

Eurail GroupInterrail
Useimmat reilaavat ystävien kanssa, mutta reilaaminen sopii myös yksin matkustavalle.

Interrailille pakkaaminen ja matkatavarat

Interrailille pakkaaminen on taitolaji. Hyvin suunniteltu varustus sisältää kaiken tarpeellisen, mutta ei mitään turhaa. Koko prosessin lähtökohta on sopivan laukun löytäminen.

Pakkaa rinkka kevyesti

Yleisesti ottaen Interrailille kannattaa lähteä rinkka selässä. Rinkan täytyy olla niin mukava, että sillä pystyy kantamaan vähintään 10–15 kilon painon ja sopiva koko rinkalle on noin 45–80 litraa. Liian ison rinkan vaarana on liiallisen tavaran haaliminen. Hyvässä rinkassa on topatut lantio- ja olkahihnat, jotka tekevät kantamisesta mukavaa ja helpottavat hartioiden rasitusta.

Interrailille kannattaa pakata niin kevyesti kuin mahdollista. Liian raskas ylimääräinen taakka kipeyttää nopeasti selän ja hartiat. Hyvä ohjenuora Interrailille lähtijälle onkin pakata kaikki, mitä kuvittelee tarvitsevansa ja heittää sitten niistä puolet pois.

Ota kaikki irti matkapuhelimesta

Älypuhelin on korvaamaton apu matkalla. Interrailin kaltaisella reissulla, jossa jokainen gramma on liikaa, hyödyllisillä sovelluksilla varusteltu puhelin takaa sen, ettei painavia matkaoppaita tai karttoja tarvitse kantaa mukana. Esimerkiksi offline-tilassa toimiva karttasovellus, puhelimeen ladattu matkaoppaan pdf-versio sekä tietysti perussovellukset herätyskello, valuuttamuunnin ja laskin helpottavat matkantekoa.

Omasta operaattorista riippuen EU-alueella voi puhelinta käyttää samaan hintaan kuin kotimaassa, mutta hinnat kannattaa tarkistaa omalta operaattorilta vielä ennen matkaa. Useimmissa eurooppalaisissa kaupungeissa ilmainen langaton verkkoyhteys löytyy kaupungilta, kirjakaupasta, kahvilasta tai viimeistään majapaikasta.

Raha-asiat kuntoon

Korvaamaton apu reilaajan raha-asioiden hoidossa ovat kansainväliset maksukortit. Kortilla saa helposti paikallista valuuttaa automaatista, eikä suuria summia tarvitse kantaa mukana koko matkaa. Kortin lisäksi kannattaa kuitenkin pitää käsillä myös jonkin verran käteistä rahaa, sillä automaatti ei välttämättä ole tarpeen tullessa lähellä.

Useimmissa Euroopan maissa kortti toimii maksuvälineenä kaupoissa ja ravintoloissa, mutta esimerkiksi Saksa kuuluu sellaisten yllättävien kohteiden joukkoon, jossa käteistä on syytä varata lompakkoon.

Pidä huoli passista

Passi on reilaajan varusteista välttämättömin. Passin henkilötietosivusta kannattaa valokuva ja lähettää se itselle, kotiväelle ja matkakumppanille sähköpostiin.

IstockphotoIschia, Italia
Interrail-matka Italiassa on monien haave.

Hyvä tietää turvallisuudesta

Euroopan junissa on yleisesti ottaen turvallista matkustaa. Liian luottavaiseksi ei kuitenkaan kannata heittäytyä: kaikki arvokas kannattaa pitää piilossa. Rinkka ei ole oikea arvoesineiden säilytyspaikka, vaan passi, lompakko ja elektroniikka on syytä pitää lähellä itseään.

Jos haluaa varmistaa, ettei rinkkaa varasteta yön aikana junan ylähyllyltä, sen voi kiinnittää hyllyyn letkulukolla tai metallisella verkolla. Eteläeurooppalaisten junavaunujen hyteissä oveen voi kiinnittää pienen lehmänkellon havahduttamaan vieraiden saapumisesta. Juna-asemien säilytyslokerot ovat kohtalaisen turvallisia säilytyspaikkoja, joissa on yleensä tarpeeksi tilaa vaikka koko rinkalle.

Kaikkeen ei kuitenkaan voi varautua ja varkauksia valitettavasti sattuu. Varkaustapauksista kannattaa ilmoittaa heti junan konduktöörille ja tämän jälkeen poliisille. Vaikka varastettua tavaraa voikin olla hyvin hankala saada takaisin, ilmoitus paikalliselle poliisille auttaa vakuutusyhtiön kanssa toimiessa ja korvausta haettaessa.

Muista vakuutus

Matkavakuutus on ehdoton varuste myös Interrailille lähdettäessä. Vakuutusasiakirjat ja –kortit kannattaa pitää aina mukana, samoin vakuutusyhtiön puhelinnumero, johon voi soittaa vahingon sattuessa.

Tärkeitä vinkkejä reilaajalle

Kaikissa Euroopan vähänkin isommissa kaupungeissa on turisti-informaatiopisteitä, josta saa hyviä vinkkejä esimerkiksi majoituksesta ja nähtävyyksistä sekä ilmaisia karttoja. Infopisteet sijaitsevat yleensä lähellä rautatie- tai linja-autoasemaa.

Tietoja saa myös paikalliselta väestöltä ystävällisesti kysymällä. Juna-aikatauluihin liittyvistä kysymyksistä kannattaa keskustella konduktöörien ja asemavirkailijoiden kanssa. Katso reilivinkit ensikertalaiselle täältä.

Varaudu sairastumiseen

Ennen matkaa kannattaa selvittää suunniteltuihin kohdemaihin tarvittavat rokotukset. Reissaajan on hyvä varata matka-apteekkiinsa ainakin särkylääkettä, maitohappobakteereita ja ripulilääkettä. Ota mukaan myös eurooppalainen sairaanhoitokortti, jolla olet oikeutettu saamaan lääketieteellisesti välttämätöntä sairaanhoitoa EU- ja Eta-maissa sekä Sveitsissä.

Turistiripuli on yksi yleisimmistä ja epämiellyttävimmistä vaivoista reilaajien keskuudessa. Matkalla kannattaa hieman tarkkailla syömisiään, sillä taudinaiheuttajat kulkevat yleensä maitotuotteiden ja hanavedellä pestyjen tuotteiden kuten salaattien mukana. Vettä matkalla kannattaa juoda vain pullotettuna, ellei matkakohteen hanavettä sitten tunneta yleisesti juomakelpoisena.

Etelän helteet saattavat olla tottumattomalle koettelemus. Joskus huono olo johtuu pelkästään kuumuudesta ja nestehukasta, joten vesipulloa on syytä kantaa aina mukana. Omaa oloa kannattaa kuulostella ja levätä heti, kun siltä tuntuu. Kuumuus aiheuttaa helposti pienienkin haavojen tulehtumista, joten desinfioivia ja yksittäispakattuja haavapyyhkeitä on hyvä pitää mukana.

Vakavissa sairastapauksissa on syytä hakeutua heti paikallisen sairaanhoidon piiriin ja ottaa yhteyttä vakuutusyhtiöön.

Teksti: Jenna Lehkonen, Anni Moilanen ja Inka Khanji
Kuvat: Istockphoto, Eurail Group

Yksi kommentti (1) Jätä kommentti

  1. Kannattaa hommata myös Kelasta Eurooppalainen sairaanhoitokortti, jonka avulla saa useimmissa Euroopan maissa saman sairaanhoidon kuin maiden kansalaiset.


  2. Jätä kommentti

    Kommentoi nimimerkillä tai tai kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.