hero taustakuva

Tämä hylätty asema oli kerran koko Euroopan toiseksi suurin – aavemaiset rauniot vuorten ympäröimänä

Shutterstock artikkelin kuva
Junamatkat
Tätä hylättyä asemaa ei voi olla huomaamatta - jo jättimäisen koon takia.
Teksti: Maria Hietala
Päivitetty: 24.10.2018
facebook   whatsapp

”Vuoriston Titanic” seisoo tyhjillään

Voiko olla mitään aavemaisempaa kuin hylätty rautatieasema hiljaisessa vuoristomaisemassa? Espanjan ja Ranskan rajalla sijaitseva Canfranc on autioitunut asema, jolle asetettiin aikoinaan suuret odotukset.

Vuonna 1928 avatun hulppean aseman rakennuskuluissa ei säästelty. Samaan rakennukseen tehtiin tilat myös ravintolalle, sairaalalle ja työntekijöiden asuintiloille.

Jättimäisen kokonsa takia asema sai lempinimen “vuoriston Titanic”. Aseman koosta kertoo jotain se, että siinä on 365 ikkunaa ja satoja ovia. Erityisen käsittämättömäksi mittasuhteet tekee sen sijainti vuoristokylässä, jossa asui rakennusprojektin aikaan vain 500 henkilöä.

Suureelliset suunnitelmat eivät toteutuneet käytännössä. 1930-luvulla Canfranc oli Euroopan toiseksi suurin rautatieasema, jota käytti päivittäin vain noin 50 matkustajaa.

Mahtipontinen suunnitelma floppasi

Canfrancin asema oli osa Espanjan ja Ranskan mahtipontista yhteisprojektia, jonka tarkoituksena oli 1900-luvun alussa avata raja Pyreneiden vuoristossa sekä matkailua että kaupantekoa varten. Canfrancin ja Paun välistä junareittiä varten rakennettiin BBC:n mukaan kymmeniä siltoja ja lukuisia tunneleita vuorten läpi.

Asema rakennettiin Espanjan puolelle, mutta yhden asemalaitureista katsottiin sijaitsevan Ranskan maaperällä. Vastoinkäymiset alkoivat heti, kun kävi ilmi, että erilaisten raideleveyksien takia matkustajat joutuivat vaihtamaan junia kesken matkan. Wall Streetin vuoden 1929 pörssiromahdus ei myöskään auttanut asiaa.

Espanjan sisällissodan aikana Franco määräsi Espanjan puoleiset tunnelit suljettaviksi. Reitti avattiin toisen maailmansodan aikaan, jolloin siitä tuli suosittu pakoreitti Espanjaan. Sodan jälkeen Ranskan kiinnostus reitin ylläpitoa kohtaan lopahti kuitenkin täysin.

Kun juna suistui raiteiltaan Ranskan puolella vuonna 1970, luovutti Ranska reitin suhteen Espanjan vastustuksesta huolimatta. Raiteet rapistuivat, rakennus alkoi lahota, katto luhistui talvisäässä eikä tuhotöiltäkään vältytty.

Canfranc on saamassa uuden alun

Takkuisesta historiasta huolimatta tilanne on kuitenkin muuttumassa Canfrancin asemalla. Jo nyt autioituneesta jättiasemasta on tullut kävijöitä houkutteleva kohde, jossa on neljän vuoden aikana vieraillut 120 000 henkilöä.

Uudistus sai alkunsa Aragonian itsehallintoalueen ostettua aseman kunnostusta varten. Suunnitelmissa on rakentaa tiloihin hotelli – ja vielä toinen hotelli asemarakennuksen viereen.

Myös kuvauksellinen junareitti Pyreneillä halutaan saada taas toimimaan. BBC:n mukaan asema saattaisi herätä henkiin jopa viidessä vuodessa.

Tällä hetkellä suurin osa asemalla vierailevista kävijöistä on espanjalaisia, eikä Canfrancista ole tullut turistirysää. Jos siis haluat nähdä jotain erilaista ennen muita, on tässä yksi hyvä vaihtoehto.

Canfrancin aavemainen asema sijaitsee noin 170 kilometrin päässä Biarritzin suositusta rantakohteesta Ranskan puolella. Espanjan Zaragozasta on paikan päälle nykyään jopa junayhteys.

Katso alta matkailijoiden jakamia kuvia Canfrancista!

#canfranc #igerscanfranc

A post shared by Ramon Buxó (@raimons.photography) on

Volver… ❤️?????? * * * #Canfranc #CanfrancEstación #Pirineos #Aragón

A post shared by ⓙⓤⓐⓝⓜⓐ (@unajornadaparticular) on

>> Lue myös: Junalla halki Espanjan – näin helppoa se on

Lähde: BBC
Kuvat: Shutterstock ja Instagram

Yksi kommentti (1) Jätä kommentti

  1. Barcelonasta lyhyehkön ajomatkan päässä on Montserrat-luostari. Mahtava nähtävyys, suosittelen.

    Ranskasta löytyy hieman haastavamman ajomatkan päästä Les Gorges du Verdon, Verdonin kanjoni. Todella vaivan arvoinen kohde.


  2. Jätä kommentti

    Kommentoi nimimerkillä tai tai kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.