Hymyjen maan huonot puolet – tutkimus selvitti suomalaisten vastuullisuutta matkoilla Thaimaassa
Vastuullinen matkailu on kunnioitusta ja ympäristön huomioimista
Rantapallon kyselyssä otettiin selvää suomalaisten Thaimaan-matkailijoiden suhtautumisesta vastuullisen matkailun periaatteisiin. Kysely oli osa opinnäytetyötutkimusta ja sen suorittivat Savonia-ammattikorkeakoulun matkailun opiskelijat Sara Eskelinen ja Kaisa Köpsi. Tutkimuksessa kartoitettiin matkailijoiden mielikuvia vastuullisesta matkailusta sekä heidän omaa käyttäytymistään matkalla ja havaintojaan Thaimaasta.
Jopa 88,8 % vastaajista oli sitä mieltä, että vastuullinen matkailu on tuttu käsite. Kaikkein tutuin se oli tulosten mukaan alle 20-vuotiaille, naisille sekä valmismatkalaisille.
Kysyttäessä, mitä vastuullinen matkailu tuo mieleen, palautteessa toistuivat useimmin käsitteet ”kunnioitus”, ”ympäristö”, ”luonto”, ”roskaaminen”, ”maassa maan tavalla”, ”ekologisuus” ja ”turvallisuus”.
Vastuullisen matkailun käsite ymmärrettiin usein myös toisesta näkökulmasta: joillekin osallistujista vastuullinen matkailu merkitsi myös matkavakuutuksista, raha-asioista ja rokotuksista huolehtimista, oman turvallisuuden takaamista, suomalaisen matkaoppaan kanssa asiointia sekä annettua kuvausta vastaavaa matkaa.
Eri ryhmistä naiset ja alle 20-vuotiaat tietoisimpia matkailijoita
Lähes 96 % vastaajista määritteli matkansa motiiviksi lomailun. Valmismatkan ja omatoimimatkan välinen ero ei ollut suuri: valmismatkalle oli osallistunut 53,2 % vastaajista, omatoimimatkalle 46,8 %.
Ikävertailu osoitti, että yli 50-vuotiaat valitsivat useimmin valmismatkan, kun taas muissa ikäryhmissä omatoimimatkailu oli suositumpaa. Valmismatkalaisille matkanjärjestäjän valintaan vaikuttivat eniten yrityksen luotettavuus ja matkatuotteen hinta.
Vaikka vain pieni osa eli 4 % vastaajista piti yrityksen vastuullisia toimintaperiaatteita tärkeimpinä vaikuttajina matkaa varatessa, matkanjärjestäjän ja sen yhteistyökumppaneiden osallistumista kestävän kehityksen periaatteisiin pidettiin silti todella tärkeänä erityisesti naisten ja alle 20-vuotiaiden vastaajien keskuudessa.
Suurin osa valmismatkalaisista oli tietoisia matkanjärjestäjien osallistumisesta erilaisiin avustusprojekteihin, mutta heistä vain 15 % prosenttia oli itse ollut projekteissa mukana.
Paikallisuutta arvostetaan, mutta kielen opettelu ei kiinnosta
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan sanoa, että suomalaiset Thaimaan-matkaajat kunnioittavat ja noudattavat paikallisia tapoja ja tutustuvat niihin jo ennen matkaa, haluavat olla tekemisissä paikallisten asukkaiden kanssa, osallistuvat luontoa ja eläimiä kunnioittaviin aktiviteetteihin. Tuotteesta tai palvelusta ollaan valmiita myös maksamaan enemmän, mikäli se on vastuullisesti tuotettu.
Heidän mielestään on myös tärkeää ostaa paikallisia käsitöitä ja taidetta matkamuistoiksi. Sen sijaan voidaan sanoa, että Thaimaan matkaajat eivät pidä tärkeinä paikallisen kielen opettelua etukäteen, paikallisen majoituspalvelun valintaa ketjuhotellin sijaan tai sähkön kulutuksen huomioimista matkalla.
Hymyjen maan huonot puolet
Tulosten mukaan matkailijat kokivat, että paikalliset palvelut ja tuotteet ovat helposti saatavilla ja tunnelma on aito. Thaimaan kulttuuri on vahvasti näkyvillä ja paikallisten hymy sekä ystävällisyys ovat yksi suuri syy matkata maahan.
Mielipiteitä jakoi maan turvallisuus: toiset pitivät Thaimaata erittäin turvallisena kohteena niin yksin matkaavalle kuin perheellisillekin, mutta joidenkin vastaajien mielestä tilanne on muuttunut viime vuosien aikana huonompaan suuntaan. Muun muassa huijausyritykset sekä kaoottinen liikenne koettiin uhkana.
Matkaajia huolestutti luonnon ja eläinten kunnioitus, jotka heidän näkökulmastaan toteutuvat maassa puutteellisesti. Eläinten oikeuksia pohdittaessa etenkin elefanttien surkea kohtelu ja käyttö sirkus- tai retkipalveluissa herätti ajatuksia.
Ihmisoikeuksien toteutuminen esimerkiksi paikallisten työntekijöiden keskuudessa ja seksiturismin esiintyvyys katukuvassa synnyttivät matkaajissa paljon negatiivisia tunteita. Seksiturismi häiritsi eniten nais- ja valmismatkaajia. Ongelmiksi koettiin myös roskan määrä, puutteellinen kierrätys sekä ympäristöstä huolehtiminen ja niistä syytettiin matkailijoita sekä maan viranomaisia.
Alueista Phuket ja Pattaya nousivat esille huonossa valossa niin seksiturismin kuin ympäristön pilaantumisen suhteen, kun taas maan matkailijoiden keskuudessa vähemmän tunnettua pohjoisosaa pidettiin usein vastuullisempana ja siistimpänä alueena.
Ennakkoluulot muodostavat mielikuvia
Tulosten perusteella matkailijoiden omilla kokemuksilla on suuri merkitys muodostuviin mielikuviin. Ennen omia kokemuksia mielikuvat perustuivat ennakkoluuloihin, uutisiin, sosiaalisen median keskusteluihin ja tuttavien kokemuksiin. Mielikuva Thaimaasta vastuullisena matkailumaana oli tällöin hieman negatiivisempi. Kun mukaan tulivat omat kokemukset, mielikuva muuttui positiivisempaan suuntaan.
Kaiken kaikkiaan Thaimaassa käyneiden vastaajien mielikuvat maasta matkan jälkeen olivat hieman positiivisempia kuin heidän, jotka eivät olleet Thaimaassa käyneet.
Vastuullisesta matkailusta halutaan tietoa
Yli puolet vastaajista oli sitä mieltä, että vastuullisesta matkailusta pitäisi tiedottaa enemmän tai tiedon tulisi olla helpommin saatavilla. Erityisesti matkanjärjestäjien, lentoyhtiöiden ja hotelliketjujen vastuullisesta toiminnasta haluttiin kuulla lisää.
Tietoa haluttiin yleisellä tasolla, mutta myös maakohtaisesti. Matkailijoita kiinnostaa, mitä kulissien takana tapahtuu ja miten he voivat itse vaikuttaa asioihin. Matkailijat eivät kuitenkaan haluaisi itse etsiä tietoa, vaan tieto pitää tuoda heille pyytämättä.
Taustatietoa tutkimuksesta
Kyselyyn vastasi 3708 henkilöä, joista noin 60 % oli käynyt Thaimaassa. Vastaajista naisia oli 59 % ja miehiä loput 41 %. Yli puolet eli 55 % oli yli 50-vuotiaita. Seuraavaksi suurin ikäryhmä oli 40–49-vuotiaat (20 %). 30–39-vuotiaita vastaajia oli 12,1 %, 20–29-vuotiaita 9,5 % ja alle 20-vuotiaita vain 2,9 %. Suurin osa vastaajista oli työssäkäyviä (56,6 %) tai eläkeläisiä (25,5 %).
Teksti: Sara Eskelinen ja Kaisa Köpsi