Kuva: Shutterstock
Missä kohteissa turbulenssia esiintyy eniten?

Näillä lentoreiteillä turbulenssi on yleisintä – löytyykö joukosta oma suosikkikohteesi?

Näihin kohteisiin lennettäessä kannattaa pitää turvavyö kiinni koko lennon ajan.

Missä kohteissa esiintyy eniten turbulenssia?

Vaikka turbulenssi ei ole vaarallista, on se epämiellyttävää sekä matkustajien että miehistön kannalta. Lentomatkustajille kokemus voi olla pelottava, eikä ihme – todella pahassa turbulenssissa koneen lentokorkeus voi heitellä jopa 30 metriä suuntaan tai toiseen.

Matkustamohenkilökunnan työ taas vaikeutuu turbulenssin aikana, jolloin tarjoilu saatetaan joutua keskeyttämään. Yllättävän turbulenssin iskiessä lentoemännät ja stuertit voivat hyödyntää koneiden piilotettua ominaisuutta, matkatavaralokeroiden alla kulkevia käsijohteita.

Yleisin syy turbulenssiin ovat sääolot. Voimakkaat ukkosmyrskyt ja tuulet saavat koneen keikkumaan.

Turbulenssia voi aiheuttaa myös näkymätön jättöpyörre, jota ei voi ennustaa sään mukaan. Kyseessä on toisen lentokoneen jälkeensä jättämä ilmapyörre.

Päiväntasaajan läheisyys lisää turbulenssiriskiä

Lentäjä Stuart Clarke kertoo brittilehti The Sunille, että myös lentokoneen reitillä on vaikutusta turbulenssiin. Tiettyihin kohteisiin lennettäessä voit odottaa kuoppaisempaa kyytiä.

Monet tunnetut lomakohteet sijaitsevat lähellä päiväntasaajaa paikoissa, joissa esiintyy paljon ukkosmyrskyjä. Tällaisia ovat esimerkiksi Aasian suosikkikohteet Singapore, Bangkok, Hongkong ja Mumbai.

Samaan myrskyalttiiseen kategoriaan kuuluvat myös muun muassa Miami, Cancun ja Johannesburg, jotka ovat kaikki turistien suosimia lentokenttiä.

Kuva: ShutterstockUkkosmyrskyt aiheuttavat turbulenssia
Meksikon Cancúnin kentälle lennettäessä turbulenssi on jossain vaiheessa todennäköistä.

Clarken mukaan Euroopasta Etelä-Afrikkaan lennettäessä turbulenssi on hyvin yleistä. Päiväntasaajan ylitys tarkoittaa intertrooppisen konvergenssin sääilmiötä, matalapainetta ja ukkosmyrskyjä.

Myös Atlantin valtamerta ylitettäessä turbulenssi on yleistä suihkuvirtausten takia. Tämä näkyy esimerkiksi lennoilla Euroopasta Yhdysvaltoihin – erityisesti talvella.

– Turbulenssi on yhtä kiusallista sekä matkustajille että miehistölle. Lentäjät pyrkivät usein lentämään joko turbulenssialueen ylä- tai alapuolella, sanoo Clarke.

Turbulenssia isojen vuorten yllä

Turbulenssiin kannattaa varautua myös silloin, kun kone ylittää isoja vuoristoja. Vaikutuksen voi huomata esimerkiksi Alppien, Pyreneiden, Kalliovuorten ja Andien yläpuolella.

Aina vuorten ei tarvitse olla kovinkaan suuria. Clarken mukaan jopa Glasgow’n lentokentän lähellä sijaitsevat pienet kukkulat voivat vaikuttaa lentoon – samoin Gibraltarin lentokentän vierestä löytyvä kuuluisa Gibraltarinvuori.

Kuva: ShutterstockLentokentät, joiden lähellä esiintyy turbulenssia
Gibraltarin lentokenttä on haastava monestakin syystä. Vuori lisää todennäköisyyttä turbulenssille.

Ilmiötä kutsutaan ”vuoristoaalloiksi”, jotka syntyvät vuoristoon osuvista voimakkaista tuulista.

– Korkeiden vuoristojen yläpuolella on tavallista havaita voimakkaita tuulia, jotka puhaltavat jopa 80–160 kilometriä tunnissa. Tällaisissa tapauksissa lentäjä saattaa yrittää nostaa lentokorkeutta, sanoo Clarke.

Lentomatkustaja voi varautua turbulenssiin oikeastaan vain yhdellä tavalla. Turvavyö kannattaa pitää yleisen suosituksen mukaan kiinni koko lennon ajan, vaikka turvavyövalo olisikin sammutettu. Turbulenssi saattaa yllättää missä ja milloin tahansa.

Lue myös: Tiesitkö tämän turbulenssista? 5 faktaa

Lähde: The Sun
Kuvat: Shutterstock

Päivitetty: 30.1.2019

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (1 votes, average: 5,00 out of 5)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

2 kommenttia

Turbulenssi on vähentynyt ainakin helsinki-kanaria reitillä.90-luvulla ja vähän sen jälkeenkin,joka reisulla ,talvella oli hirveä rynkytys,joka kesti parikin tuntia.nykyään ei juuri mitään tärinöitä

– kerran veljeni vaimo sai heikkouskohtauksen koneessa ja pyysimme vettä lentoemolta, ei kiinnostanut kuin vieruspenkillä olevalle miehelle juoksuttaa viinaksia, monen kysymisen jälkeen tuli vesipullo, kovin töykeästi sekin tuotiin, ja lentoemo näki miten ihminen hikoili ja vaikeroi, kun sain juotua puolipulloa vettä olo helpottu, saako lentoemot ylimääräistä itse miten paljon juottavat viinaksia….ehkä niin