Hyppää sisältöön

Näkymätön vaara säikäyttää kokeneenkin lentäjän – lentokoneen jättöpyörre voi kääntää koneen ympäri

Rantapallon päätoimittaja Inka Khanji
Inka Khanji Päivitetty: 22.01.2019
Mikä on lentäjän vaarallisin tilanne? Suomalainen liikennelentäjä nimeää vaarallisimmaksi lentokoneen jättöpyörteen.

Odottamaton jättöpyörre

Lentokoneen jättöpyörre on vaarallinen ilmiö, joka säikäyttää myös kokeneen lentäjän. Jättöpyörre on lentokoneen peräänsä jättämä kierteinen, pientä tornadoa muistuttava ilmavirtaus.

Kun lentokone lentää ilmassa, se aiheuttaa jälkeensä ilmapyörteen. Suuremmilla koneilla ilmapyörre on luonnollisesti suurempi kuin pienemmillä koneilla.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Jos pieni lentokone lähtee pian suuremman koneen jäljessä, suuren koneen jättöpyörre voi heilauttaa pienempää konetta jopa 45 astetta. Jos pienkone osuisi jumbojetin jättöpyörteeseen, voimakas ilmavirta voisi heilauttaa pienemmän koneen jopa ylösalaisin.

Näkymätön vaara

Jos ilmassa on riittävästi kosteutta, jättöpyörteen voi nähdä, mutta kirkkaalla säällä jättöpyörre voi olla täysin näkymätön, ja se voi yllättää kokeneenkin lentäjän.

Jättöpyörteitä välttääkseen lentokoneiden lähtöaikaa porrastetaan, eli lennonjohto odottaa ennen kuin päästää seuraavan lentokoneen jälkeen uuden koneen kiitoradalle.

Mitä suurempi lentokone nousee kiitoradalta, sitä pidempään seuraavan koneen pitää odottaa lähtölupaa. Koneiden paino ja koko vaikuttavat jättöpyörteen kokoon ja kestoon, ja porrastuksella pyritään välttämään pienten ja keskisuurten koneiden osuminen pyörteisiin.

Siiven kaareva kärki ohjaa ilmavirtaa

Jättöpyörre syntyy lentokoneen siipien kärjissä. Kun siipi luo nostovoimaa, syntyy paine-eroja ja paine-eroista syntyy siivenkärkiin pyörteilyä. Pyörteily saattaa pysyä ilmassa jopa minuutteja sen jälkeen, kun lentokone on jo kulkenut ohi.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Jättöpyörteet aiheuttavat myös ilmanvastusta, mikä lisää lentokoneiden polttoaineen kulutusta. Polttoaineen kulutusta on pyritty uusissa koneissa pienentämään niin sanotuilla siipiulokkeilla, eli lentokoneen valmistajasta riippuen wingleteillä tai sharkleteilla. Siipiulokkeet ovat siiven kärjissä olevia kaareutuvia osia, jotka muistuttavat hain selkäevää.

Kaarevat siivet pienentävät lentokoneen peräänsä jättämää jättöpyörrettä sekä vakauttavat koneen nousua ja ohjattavuutta. Lisäksi ne säästävät polttoainetta.

Kun jättöpyörre pienenee, lentokone kohtaa vähemmän ilmanvastusta ja polttoaineen kulutus voi olla jopa 4 prosenttia pienempi kuin koneilla, joilla siipiulokkeita ei ole.

Kuuntele videolta, miten suomalainen liikennelentäjä kuvaa jättöpyörrettä!

Lähde: Finavia, Tapio on the Move
Kuva: Istockphoto

Rantapallon päätoimittaja Inka on aina valmis seikkailuun. Jos voi itse valita, suuntaa hän kaikkein mieluiten aktiivimatkalle maailman ääriin.
Lue lisää

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Lentokoneen matkustamo

Miksi lentokoneen istuimet ovat lähes aina sinisiä? Värin valinta ei ole sattumaa

Lentokoneen ovi

Voiko lentokoneen ovi avautua kesken lennon? Ammattilainen kertoo, pitääkö kauhukuvaa pelätä

Yksin jätetty matkalaukku

Lentokentällä hylättynä seisova matkalaukku on kylmäävä näky – näin tilanteessa toimitaan

Mitä ovat lentokoneen spoilerit?

Tätä outoa näkyä sinäkin olet ihmetellyt lentokoneen ikkunasta – miksi siivestä aukeaa ilmassa huojuvia luukkuja?

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja