Näkymätön vaara säikäyttää kokeneenkin lentäjän – jättöpyörre voi kääntää lentokoneen ympäri
Odottamaton jättöpyörre
Lentokoneen jättöpyörre on vaarallinen ilmiö, joka säikäyttää myös kokeneen lentäjän. Jättöpyörre on lentokoneen peräänsä jättämä kierteinen, pientä tornadoa muistuttava ilmavirtaus.
Kun lentokone lentää ilmassa, se aiheuttaa jälkeensä ilmapyörteen. Suuremmilla koneilla ilmapyörre on luonnollisesti suurempi kuin pienemmillä koneilla.
Jos pieni lentokone lähtee pian suuremman koneen jäljessä, suuren koneen jättöpyörre voi heilauttaa pienempää konetta jopa 45 astetta. Jos pienkone osuisi jumbojetin jättöpyörteeseen, voimakas ilmavirta voisi heilauttaa pienemmän koneen jopa ylösalaisin.
Jättöpyörre on näkymätön vaara
Jos ilmassa on riittävästi kosteutta, jättöpyörteen voi nähdä, mutta kirkkaalla säällä se on yleensä täysin näkymätön, ja voi yllättää kokeneenkin lentäjän.
Jättöpyörteitä välttääkseen lentokoneiden lähtöaikaa porrastetaan, eli lennonjohto odottaa ennen kuin päästää seuraavan lentokoneen jälkeen uuden koneen kiitoradalle. Mitä suurempi lentokone nousee kiitoradalta, sitä pidempään seuraavan koneen pitää odottaa lähtölupaa.
Koneiden paino ja koko vaikuttavat jättöpyörteen kokoon ja kestoon, ja porrastuksella pyritään välttämään pienten ja keskisuurten koneiden osuminen pyörteisiin.
Siiven kaareva kärki ohjaa ilmavirtaa
Jättöpyörre syntyy lentokoneen siipien kärjissä. Kun siipi luo nostovoimaa, syntyy paine-eroja ja paine-eroista syntyy siivenkärkiin pyörteilyä. Pyörteily saattaa pysyä ilmassa jopa minuutteja sen jälkeen, kun lentokone on jo kulkenut ohi.
Jättöpyörteet aiheuttavat myös ilmanvastusta, mikä lisää lentokoneiden polttoaineen kulutusta. Polttoaineen kulutusta on pyritty uusissa koneissa pienentämään niin sanotuilla siipiulokkeilla, eli lentokoneen valmistajasta riippuen wingleteillä tai sharkleteilla. Siipiulokkeet ovat siiven kärjissä olevia kaareutuvia osia, jotka muistuttavat hain selkäevää.
Kaarevat siivet pienentävät lentokoneen peräänsä jättämää jättöpyörrettä sekä vakauttavat koneen nousua ja ohjattavuutta. Lisäksi ne säästävät polttoainetta.
Kun jättöpyörre pienenee, lentokone kohtaa vähemmän ilmanvastusta ja polttoaineen kulutus voi olla jopa neljä prosenttia pienempi kuin koneilla, joilla siipiulokkeita ei ole.
Kuuntele videolta, miten suomalainen liikennelentäjä kuvaa jättöpyörrettä!
Lähde: Finavia, Tapio on the Move