Hyppää sisältöön

Arvaatko, kuinka paljon lentokone voi pudota turbulenssin aikana? Näissä paikoissa heittelyjä on eniten

Rantapallon päätoimittaja Inka Khanji
Inka Khanji Päivitetty: 24.10.2018
Kuinka monta metriä lentokorkeus voi heitellä turbulenssin aikana - ja missä päin maailmaa se on yleisintä?

Näin paljon lentokone voi pudota turbulenssin aikana

Jos omalle lennolle osuu poikkeuksellisen voimakasta turbulenssia, voi lentokoneen heittelehtiminen tuntua pelottavalta. Sekunnit muuttuvat minuuteiksi ja paniikki iskee: kuinka tässä oikein käy?

Tosi asiassa suurin osa matkustajista kuitenkin tietää, ettei turbulenssia tarvitse pelätä, eikä se ole lento-onnettomuuksia aiheuttava syy. Ilmailualalla turbulenssi jaetaan kolmeen eri voimakkuuteen kevyestä keskivoimakkaaseen ja rajuun.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Järkyttyneiden matkustajien puheissa lennolla koettu turbulenssi saattaa tuntua kilometrin mittaiselta loikkaukselta. Brittisivusto The Telegraph selvitti kuinka paljon lentokoneen korkeus voi oikeasti heittelehtiä voimakkaan turbulenssin aikana.

British Airwaysin lentäjän Steve Allrightin mukaan pahin mahdollinen turbulenssi voi tarkoittaa jopa 30 metrin heittelyä lentokorkeudessa – sekä ylös että alas. Tämän kaltainen voimakas turbulenssi on kuitenkin erittäin harvinaista.

Allright kertoo kokeneensa 10 000 lentotunnin aikana rajua turbulenssia yhteensä vain noin viiden minuutin ajan – tavalliselle matkailijalle sen osuminen kohdalle on siis epätodennäköistä.

Cockpit Confidential -kirjan kirjoittanut amerikkalainen lentäjä Patrick Smith puolestaan muistelee Yhdysvalloista Euroopan suuntaan liikennöinyttä lentoa, jonka turbulenssi oli harvinaisen epämiellyttävää. Smith seurasi lentokorkeutta, eikä huomannut 12 metriä suurempia heittelyjä.

Keskimääräistä enemmän kuoppaisuutta esiintyy esimerkiksi Kalliovuorten tai Alppien yli lennettäessä. Myös Afrikan sisällä etelään päin lennettäessä on suurempi riski turbulenssille koneen ylittäessä matalapainetta synnyttävän intertrooppisen konvergenssin. Mille tahansa alueelle saattaa kuitenkin osua voimakkaita tuulia koska vain.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Entä voiko turbulenssi tuntua inhottavammalta tietyissä osissa lentokonetta? Kyllä voi, vahvistaa Smith. Tasaisinta kyytiä saavat lentäjän mukaan koneen keskiosassa siipien kohdalla istuvat matkustajat, kun taas takariveillä ilmakuopat tuntuvat voimakkaimpina.

Lue myös: Tiesitkö tämän turbulenssista? 5 kiinnostavaa faktaa

Lähde: The Telegraph
Kuva: Istockphoto

Rantapallon päätoimittaja Inka on aina valmis seikkailuun. Jos voi itse valita, suuntaa hän kaikkein mieluiten aktiivimatkalle maailman ääriin.
Lue lisää

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Hamadin kansainvälinen lentoasema Qatarin Dohassa

Tässä ovat vuoden 2024 parhaat lentoasemat – katso tuore Top 10

Helsinki-Vantaan lentoasema

Matkustajat valitsivat: Helsinki-Vantaa Pohjois-Euroopan paras lentoasema

Lento vauvan kanssa

Ensimmäinen lento vauvan kanssa voi jännittää – lue vinkit sujuvaan matkaan

Lentoyhtiöiden codeshare-yhteistyö

Yllätyitkö, kun varasit lennon ja lähtöportilla odottaakin eri yhtiön kone? Tätä tarkoittaa codeshare-yhteistyö

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja