Hae äkkilähtöjä
hero taustakuva

Lentomatkustaja, tiesitkö tämän turbulenssista? 5 kiinnostavaa faktaa

iStockphoto artikkelin kuva
Lennot
Turbulenssi saa monen lentomatkustajan pelkäämään. Lentäjille ilmiö on arkipäivää.
Teksti: Maria Hietala
Päivitetty: 12.08.2022
facebook   whatsapp

1. Lentäjät eivät turbulenssista hätkähdä

Matkustajat saattavat tuntea olonsa epämukavaksi turbulenssin alkaessa, mutta lentäjät eivät pienestä hätkähdä. Ammattilaiset tietävät, että koneen putoaminen turbulenssin takia on lähes mahdotonta. Lentäjien suurimmat huolenaiheet turbulenssin aikana liittyvätkin lähinnä läikkyvään kahviin.

Vaikka matkustajista tuntuisi, että kone huojuu ja tärisee hallitsemattomasti, on totuus yleensä toinen. Lentäjä ja kirjailija Patrick Smith kertoo Daily Mirror -uutissivustolle, että lentokoneet eivät juuri poikkea tavalliselta radaltaan pahankaan turbulenssin aikana.

2. Yhdysvalloissa eniten turbulenssia

Turbulenssia voi luonnollisesti esiintyä kaikkialla maailmassa, mutta selkeästi otollisimmat olosuhteet turbulenssille esiintyvät Yhdysvalloissa. Erityisesti Kalliovuorten yläpuolella saadaan usein kuoppaista kyytiä.

3. Turbulenssi voi aiheuttaa loukkaantumisia

Turbulenssi on yleisin syy lennon aikana tapahtuneille loukkaantumisille, kertoo matkailusivusto Travel + Leisure. Kuolemantapaukset ovat äärimmäisen harvinaisia, mutta niitäkin on kirjattu muutamia.

Yhdysvaltojen lentoliikenteessä tapahtuvia onnettomuuksia ja vaaratilanteita tutkivan National Transportation Safety Boardin mukaan vuosien 1980 ja 2008 välillä tapahtui yhteensä 298 turbulenssista johtuvaa vakavaa loukkaantumista.

Helppo keino huolehtia omasta turvallisuudesta lennon aikana on pitää turvavyö kiinnitettynä koko matkan ajan – niin lentäjätkin tekevät.

4. Turbulenssia voidaan ennakoida – joskus

Lentäjä Patrick Smith kertoo Daily Mirrorille turbulenssin ennustamisen onnistuvan jossain määrin sääkarttojen ja tutkan avulla. Lentäjät osaavat varautua turbulenssiin myös esimerkiksi vuoristojen yli lennettäessä tai havaitessaan tietynlaisia pilvimassoja. Joskus turbulenssi onnistuu kuitenkin yllättämään sekä matkustajat että miehistön.

5. Näin turbulenssiin reagoidaan

Turbulenssin iskiessä matkustajia pyydetään kiinnittämään turvavyöt, ja lentokapteeni hidastaa koneen lentovauhtia. Tämän tarkoituksena on taata matkustajille tasaisempi kyyti. Matkustajille vauhtieron havaitseminen on kuitenkin hankalaa.

Lähde: Daily Mirror, Travel + Leisure

Löydä halvat lennot Rantapallon lentohaun avulla >>

Hae Lentoja
1 0
  • Aikuinen
    -
    0
    +
  • Nuori 12 - 17
    -
    0
    +
  • Lapsi 2 - 11
    -
    0
    +
  • Sylilapsi alle 2v
    -
    0
    +

Lue kommentit (2) Jätä kommentti

  1. Turbulenssi pisti oman mahani sekaisin todella pahasti ensimmäisten lentojen aikana, joita elämässäni tein.
    Nyt useamman lennon lentäneenä ymmärsin, että liimauduin lentokoneessa penkkiini kiinni ja tuoli itsessään siirsi kaiken tärinän kroppaani.
    Nykyisin jos kone alkaa tärisemään, niin nojaan eteenpäin ja irrotan selkäni tuolista.
    Tärinän tuntemus itsessään vähenee huomattavan paljon selän ollessa irti tuolista ja mahani ei mene enään sekaisin lennoilla.
    Tajusin myös vihdoin irrottaa turvavyöt ja koittaa hiukan jaloitella koneessa, jolloin en oikeastaan tuntenut tärinää enään ollenkaan, vaan lähinnä koneen pienen huojumisen.
    Suurin virheeni olikin liimautua itse tuoliin koko lennon ajaksi “pelkäämään” ja tärisemään.
    Tämä siis omana neuvona ihmisille, jotka lentämistä ja tärinää pelkäävät.


  2. Lopettakaa tuo höpötys siitä, että kapteeni sitä ja kapteeni tätä. Ohjaamossa on 2 (joskus 3) liikennelentäjää, ei siis mitään lentokapteeneja, koska lentokapteeni on Tasavallan Presidentin myöntämä arvonimi ja esimerkiksi Finnairilla ei ole yhtään lentokapteenia.
    Lentovuorossa oleva ohjaamomiehistön jäsen, eli koneen päällikkö (pilot in command) jota puhekielessä kapteeniksi kutsutaan tai koneen perämies (co-pilot tai yleisemmin First Officer) tekevät kahta eri roolia, eli pilot flying tai pilot non flying. Tässä ja muissa tapauksissa tuo pilot flying tekee ratkaisunsa nopeuden vähentämiseksi. Tuo nopeus on määritelty yhtiön tai koneen käsikirjassa, esimerkiksi 0,78 Machia (prosenttia äänennopeudesta).


  3. Jätä kommentti

    Kommentoi nimimerkillä tai tai kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.