hero taustakuva

Oletko huomannut saman? Jet lag iskee pahemmin itään päin matkustettaessa – tässä syy

Shutterstock artikkelin kuva
Matkavinkit
Aikaeroon on vaikeampi sopeutua silloin, kun suuntana on itä. Mutta miksi?
Teksti: Maria Hietala
Päivitetty: 23.10.2019
facebook   whatsapp

Varaudu pahempaan jet lagiin idässä

Jet lag eli aikaerorasitus kiusaa jossain määrin lähes kaikkia kaukomatkailijoita. Kun yhtäkkiä loikataan monen aikavyöhykkeen yli, on keholla vaikeuksia pysyä perässä.

Usein matkustavat ovat saattaneet huomata, että jet lag iskee pahimmin silloin, kun suuntana on itä. Länteen päin reissatessa rasitus taas menee ohi nopeammin. Asialle löytyy tieteellinen selitys.

Itään matkustettaessa sisäistä kelloa on siirrettävä eteenpäin, mikä on yleensä hankalampaa. Länteen suunnatessa kello taas liikkuu taaksepäin ja omaa rytmiä pyritään viivästyttämään.

Tutkijoiden mukaan ihmisen vuorokausirytmin muodostama sisäinen kello on hieman pidempi kuin vuorokauden tuntien määrä. Tämä tarkoittaa sitä, että useimpien on helpompi pysyä hereillä tunnin pidempään kuin herätä aamulla tunnin aikaisemmin – tai mennä nukkumaan etuajassa.

Länteen matkustamisen aikaeroa joutuu totuttelemaan esimerkiksi Yhdysvalloissa. Saatat huomata, että Los Angelesiin lennettäessä kymmenen tunnin aikaeron tuomasta uudesta rytmistä on helpompi saada kiinni perillä Kaliforniassa kuin palatessasi takaisin Suomeen – eli itään.

Lännessä aikaero myös usein toimii matkailijan hyväksi. Vaikka väsymys saattaa iskeä illalla tavallista aikaisemmin, pääsee lomapäivän aloittamaan virkeänä heti aamusta. Näin valoisista tunneista saa kaiken irti.

Idän aikaerot taas ovat monille suomalaisille tuttuja Aasian lomakohteista. Unisuus vaivaa illan sijaan aamulla, jolloin tulisi aloittaa päivän ohjelma. Tämän voi havaita esimerkiksi Japanissa, jossa kello on kuusi tuntia Suomea edellä.

Travel + Leisure kertoo, että tutkijoiden mukaan itään päin yhdeksän aikavyöhykkeen läpi matkustettaessa aikaerosta toipuminen kestää lähes kaksi viikkoa. Kun suuntana on länsi, voi yhtä monen aikavyöhykkeen ylittämisestä selvitä alle kahdeksassa päivässä.

Jet lagin oireita voi helpottaa esimerkiksi totuttelemalla kohdemaan aikaan jo etukäteen ja arvioimalla, kannattaako lennolla yrittää nukkua. Perillä kohteessa kannattaa pysytellä hereillä iltaan saakka ja yrittää nousta aamulla kohtuulliseen aikaan seuraamalla päivän valkenemista.

Lue myös: Tässä selitys matkailijoiden kummastelemaan asiaan: miksi länteen lentäminen kestää kauemmin kuin itään

Lähde: Traveller.com.au, Travel + Leisure
Kuva: Shutterstock

Lue kommentit (2) Jätä kommentti

  1. Frequent travelers may have noticed that jet lag strikes worst when heading east. As you travel westward, the strain goes away faster. There is a scientific explanation for this.


  2. Vaikka väsymys saattaa iskeä illalla tavallista aikaisemmin, pääsee lomapäivän aloittamaan virkeänä heti aamusta. Näin valoisista tunneista saa kaiken irti.


  3. Jätä kommentti

    Kommentoi nimimerkillä tai tai kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.