Miksi lentokoneet joutuvat joskus pudottamaan polttoainetta? Tämän takia se ei voi sataa niskaasi
Liian painava lentokone ei voi laskeutua turvallisesti
Oletko joskus kuullut lentokoneiden poikkeuskäytännöstä, jossa polttoainetta joudutaan pudottamaan ilmaan?
Tapa nousi otsikoihin esimerkiksi tammikuussa 2020, kun amerikkalaisen lentoyhtiö Deltan kone joutui pudottamaan polttoainetta Los Angelesissa sijaitsevien koulujen yläpuolella. Joillakin lapsista todettiin ärsytystä ihossa tai keuhkoissa.
Polttoaineen pudottaminen kuulostaa järjettömältä: kalliin aineen haaskaukselta sekä ympäristölle vielä tavallista käyttöä kuormittavammalta. Asialle on kuitenkin olemassa selitys, kertoo The Telegraph.
Lentokoneet pudottavat polttoainetta silloin, kun joutuvat jostain syystä tekemään hätälaskun. Jos koneessa on esimerkiksi polttoainetta 14 tunnin lentoa varten, on kone liian painava laskeutumaan lennon alkumetreillä.
Polttoaineen pudottamiselle on tiukat säännöt
Deltan tapauksessa lento oli juuri lähtenyt Los Angelesista kohti Shanghaita, kun koneessa havaittiin moottorivika.
Cockpit Confidential -kirjan kirjoittanut lentäjä Patrick Smith vahvistaa, että lentokoneen lähtöpaino on huomattavasti korkeampi kuin paino, jossa sen tulisi laskeutua.
– Laskeutuminen kuormittaa lentokoneen runkoa enemmän kuin ilmaan nouseminen. Painavan koneen laskeutuminen vaatii erittäin nopean lentovauhdin, mikä taas tekee pysähtymisestä hankalampaa, kertoo Smith.
Lentokoneita koskevat tiukat säännöt polttoaineen pudottamiseen liittyen. Koneiden on suoritettava toimenpide mahdollisimman korkealla sekä mielellään syrjäisemmillä alueilla.
– Polttoaine tulisi pudottaa niin korkealta, että se haihtuu ilmaan. Tällöin se ei ikinä saavuta maata tai sada ihmisten päälle. Kuulostaa kamalalta, mutta tavalla tai toisella polttoaine joutuu ilmakehään, sanoo Smith.
Hätätapauksessa kone voi joutua laskeutumaan ylipainoisena
Polttoainetta säilytetään lentokoneen siivissä, ja se pudotetaan siipien suuttimista. Toimenpide ei tapahdu hetkessä: jos tilanne ei ole kriittinen, kone voi pyöriä ilmassa jopa tuntien ajan.
Myös Smith itse on joutunut tilanteeseen, jossa ylimääräisestä polttoaineesta on jouduttu luopumaan ilmassa. Lentäjälle on käynyt myös niin, että aikaa polttoaineen pudottamiselle ei ole ollut. Esimerkiksi vakavassa sairastapauksessa kone saattaa laskeutua ylipainoisena.
Pienemmillä koneilla ei välttämättä ole mahdollisuutta pudottaa polttoainetta. Niin voivat kuitenkin tehdä isot matkustajakoneet kuten Boeingin 747- ja 777-mallit sekä Airbusin A380- ja A330-konetyypit.
– Pienet koneet joutuvat kiertelemään ilmassa kuluttamassa polttoainetta tai hätätilanteessa laskeutumaan ylipainoisina. Lisäksi joillakin konetyypeillä painorajat nousuun ja laskeutumiseen ovat samat, kertoo Smith.
Lue myös: Sinäkin olet ihmetellyt näitä jälkiä taivaalla – miksi lentokoneen perään jää valkoinen juova?
Lähde: The Telegraph