Miljardeja maksanut aavelentokenttä keskellä suurkaupunkia – Berliinin rakennuskatastrofi seisoo toistaiseksi tyhjillään
Matkoja kohteeseen Berliini
Avajaiset myöhässä jo kuusi vuotta
Saksan pääkaupunki Berliini on hyvin suosittu kaupunkikohde Euroopassa, mutta jos saavut kaupunkiin lentäen, ei suosiota voi päätellä ainakaan lentoaseman palvelutarjonnan tai puitteiden perusteella. Matkustajakoneiden käytössä olevat Tegelin ja Schönefeldin lentoasemat ovat auttamattoman vanhanaikaiset osittain tarkoituksella, sillä Berliiniin on ollut määrä avata uusi lentoasema, Brandenburgin Willy Brandt -lentokenttä jo vuosikaudet.
Lentoaseman rakennustyöt aloitettiin vuonna 2006, ja se oli tarkoitus avata ensimmäisen kerran lokakuussa 2011. Lentokenttä oli käytännössä valmis, ja sinne järjestettiin 10 000 kutsuvieraan avajaisseremonia, joka jouduttiin kuitenkin perumaan viime hetkillä lentoasemalla havaitun savunpoisto-ongelman vuoksi.
Sittemmin kentällä huomattiin monia muita ongelmia: lähtöselvitystiskejä ei ollutkaan riittävästi, ilmastointi ei toiminut tarpeeksi tehokkaasti, eikä matkatavaroiden käsittelyyn ollut riittävästi kapasiteettia. Myöskään lentoaseman automaattiovet eivät toimineet suunnitellusti.
Lokakuun 2011 avajaiset siirrettiin aluksi kesäkuuhun 2012, minkä jälkeen kentän avaamista on lykätty useita kertoja: maaliskuuhun 2013, lokakuuhun 2013 ja lopulta kesäkuuhun 2017. Brandenburgin lentoasema ei auennut suunnitellusti myöskään vuonna 2018, ja seuraava avautumispäivämäärä on asetettu vuoden 2020 lokakuulle.
Budjetti yli useilla miljardeilla euroilla
Tehokkuudestaan tunnetulle Saksalle pääkaupungin lentoasemafarssi on kokonaisuudessaan hyvin nolo, mutta sen lisäksi se tuo rutkasti kustannuksia, jotka tuntuvat myös saksalaisten veronmaksajien kukkaroissa. Saksan entisen liittokanslerin ja Berliinin pormestari Willy Brandtin mukaan nimetty lentoasema on käynyt hyvin kalliiksi, sillä ylläpitokustannukset juoksevat vaikka kenttä pidettäisiinkin suljettuna.
Laskelmien mukaan lentokentästä aiheutuu kuluja jokaista suljettuna pidettyä kuukautta kohden jopa 30 miljoonaa euroa. Lentoaseman alkuperäinen rakennusbudjetti oli noin kaksi miljardia euroa, mutta remonttien ja uudelleenrakennusten sekä ylläpitokulujen vuoksi kustannukset ovat nousseet jo yli kuuteen ja puoleen miljardiin euroon.
Tällä hetkellä Berliiniin lentoteitse suuntaavat matkailijat käyttävät Tegelin ja Schönefeldin lentoasemia, joiden heikko palvelutarjonta on hyvin kaukana nykyaikaisista lentokentistä. Lentoasemat on ollut määrä sulkea heti Brandenburgin kentän avautumisen jälkeen, mistä syystä käytössä olevia lentoasemia ei ole juurikaan modernisoitu.
Berliinin jatkuvasti kasvava suosio matkakohteena on herättänyt kuitenkin epäilyksiä Brandenburgin lentoasemaa kohtaan. Jos kenttä joskus onnistutaan avaamaan, ei siellä arvostelijoiden mukaan välttämättä edes ole riittävästi kapasiteettia hoitaa kasvanutta matkustajamäärää.
>> Lue myös: Natsien entinen lentoasema on nykyisin kaupunkilaisten olohuone – katso kuvat
Lähteet: Citylab, Deutsche Welle ja Telegraph
Kuvat: Günter Wicker / Flughafen Berlin Brandenburg GmbH