Varaatko sinäkin hotellin tähtien perusteella? Usein ne johtavat harhaan – tässä syyt
Mistä tähtijärjestelmä on lähtöisin?
Kun haluat lomallesi luksusta, ajattelet viiden tähden hotelleja. Budjettireissulla taas kitkutellaan yhden tähden hotellissa. Mielikuvat hotellien tasosta ja sitä kuvaavista tähdistä ovat juurtuneet matkailijoiden mieleen.
Monet hotellivieraat kuitenkin kokevat tähtiluokitukset hämäävinä. Majoitusten muuttuessa yhä uniikeimmiksi on niitä entistä vaikeampi arvottaa vanhojen perusteiden mukaan. Jopa alan asiantuntijat ovat usein sitä mieltä, etteivät tähdet välttämättä kerro mitään hotellin todellisesta tasosta.
Hotellin tarjoamat palvelut ja mukavuudet voidaan listata ja laskea, mutta tähdet eivät mittaa sisustusta, tyyliä tai persoonallisia mukavuuksia, joita ei muualta löydy. Henkilökunnan ystävällisyyttä ei myöskään voi määritellä tähdillä.
Lisäksi eri puolilla maailmaa hotellit käyttävät erilaisia tähtiluokituksia. Viiden tähden hotelli Albanian rantakohteessa on erilainen kuin viiden tähden hotelli Dubaissa tai New Yorkissa.
Mistä hotellien luokittelu sitten alkoi? Ensimmäisenä majapaikkoja alkoi arvioida American Automobile Association (AAA), joka jakaa hotelleille tähtien sijaan timantteja. Myös timanttien asteikko liikkuu yhden ja viiden välillä. AAA aloitti majapaikkojen ja ravintoloiden tarkastukset vuonna 1937 ja kehitti niitä varten standardiasteikon.
AAA arvioi hotelleja Yhdysvaltojen lisäksi myös Kanadassa, Meksikossa ja Karibian kohteissa. Yhtiön mukaan vain alle 0,2 prosenttia hotelleista saa himoitun viiden timantin luokituksen.
Hotelleja luokitellaan tähdillä ja timanteilla
Euroopassa yleisin järjestelmä on Hotrecin asettama tähtiasteikko. Tämä on käytössä Itävallassa, Belgiassa, Tšekissä, Tanskassa, Virossa, Saksassa, Kreikassa, Unkarissa, Latviassa, Liechtensteinissa, Liettuassa, Luxemburgissa, Maltalla, Hollannissa, Sloveniassa, Ruotsissa ja Sveitsissä.
Käytännössä jokainen saavutettu tähti vaatii tietyn määrän palveluja ja mukavuuksia. Tämä saattaa tarkoittaa esimerkiksi kylpyhuoneesta löytyviä pesutuotteita, vastaanoton aukioloaikoja tai minibaaria.
Kun yhden tähden hotellilta vaaditaan vain jonkinlaista vastaanottoa ilman tarkempia kriteerejä, tulee viiden tähden hotellilla olla 24 tuntia vuorokaudessa palveleva vastaanotto, jonka työntekijät puhuvat useampia eri kieliä.
Suomessa hotellialalla ei käytetä virallisia tähtiluokituksia, vaikka puhekielessä saatetaankin puhua esimerkiksi viiden tähden hotellista. Hotellivaraussivustot listaavat yleensä hotellit tähtien mukaan – myös suomalaiset, tähdettömät hotellit.
Suomalaiset matkanjärjestäjät arvioivat puolestaan itse hotellin tason oman tähtiasteikkonsa mukaan. Aurinkomatkat käyttää tähtiä, kun taas Tjäreborg ilmaisee hotellin tason sydämillä ja Tui puolestaan T-kirjaimella.
Lue myös: Tiedätkö, mitä motellit todella ovat? Nämä ovat tärkeimmät erot hotelliin