Ahdistavatko lentopäästöt? Kahdeksan vaihtoehtoa, jotka vähentävät lentomatkailun ympäristökuormaa
1. Tutustu lentoyhtiöiden omiin kompensointipalveluihin
Lentoyhtiöt tarjoavat matkustajille helppoja ratkaisuja lentopäästöjen kompensoimiseksi. Esimerkiksi Finnair tarjoaa matkustajilleen Push for change -palvelunsa kautta mahdollisuuden hyvittää päästöt kahdella tavalla: joko tukemalla päästövähennysprojektia tai kompensoimalla päästöjä ostamalla biopolttoainetta. Yhtiö kertoo lisäksi hyvittävänsä oman henkilöstönsä päästöt tukemalla valitsemaansa päästövähennysprojektia.
Palvelu tekee päästöjen hyvittämisestä hyvin helppoa ja vaivatonta, sillä matkustajat voivat ostaa hyvitystä paitsi rahalla myös Finnair Plus -pisteillä. Lisäksi summat ovat pieniä, mikä voi herättää kysymyksen siitä onko kompensaatio kuitenkaan riittävä, mutta toisaalta pieni summa rohkaissee yhä useampaa osallistumaan päästöjen hyvittämiseen.
Päästöhyvitysmaksu on yhden euron edestakaisesta kotimaan lennosta, kaksi euroa edestakaisesta Euroopan lennosta ja kuusi euroa edestakaisesta kaukolennosta. Summat on laskettu keskimääräisen päästömäärän ja Finnairin yhteistyöprojektissa saadun hiilidioksiditonnin vähentämisen kustannusten perusteella. Lentoyhtiön valitsema yhteistyöprojekti vähentää hiilen kulutusta ja paikallisten metsien hakkuuta Mosambikissa Pohjoismaiden ympäristörahoitusyhtiö NEFCO:n kautta.
Biopolttoainetta taas voi ostaa 10, 20 tai 65 eurolla riippuen siitä, minkä mittaisen lennon päästöjä haluaa vähentää. Finnairin mukaan biopolttoaineen käyttö vähentää päästöjä raaka-aineesta riippuen 60–80 prosenttia.
Myös Norwegianilta on tulossa palvelu, jonka avulla voi laskea jäljelle jäävät päästöt sen jälkeen, kun päästöissä on huomioitu lentoyhtiön jo tekemät toimet päästöjen vähentämiseksi.
2. Kompensoi päästöjä sijoittamalla suohon
Suomen luonnonsuojeluliiton ja Koneen säätiön perustaman Hiilipörssin toiminta perustuu ennallistettuun suohon sijoittamiseen. Nimen mukaisesti Hiilipörssi on pörssi, jossa sijoittajat voivat edesauttaa hiilivuodon pysäyttämistä ennallistamalla ojitettuja soita ja kasvattamalla uutta turvetta. Sijoittajat saavat vastineeksi hiiliosakekirjan.
Käytännössä ojituksessa kärsinyt ekosysteemi palautetaan takaisin kohti luonnontilaa muun muassa mahdollisella puuston poistamisella vedenpinnan tason kohottamiseksi ja suolajiston palauttamiseksi sekä turpeen muodostumisen ja samalla hiilen sitomisen käynnistymiseksi.
Hiilipörssin mukaan viidellä ennallistetulla hehtaarilla suota sidotaan hiiltä ilmakehästä saman verran kuin keskivertosuomalainen päästää ilmakehään vuodessa. Hiilipörssin laskelmien mukaan tämä on 3 100 kiloa hiiltä, joka vastaa 11 500 kiloa hiilidioksidipäästöjä.
Sijoitukset alkavat 600 neliömetrin kokoisesta alueesta, ja suurin tarjolla oleva yksittäinen alue on viisi hehtaaria. Hinnat vaihtelevat 50–4 000 euron välillä.
3. Tue ympäristöjärjestöä lentojen päästömaksulla
Lentopäästöjä voi kompensoida maksamalla vapaaehtoista lentomaksua valitsemalleen ympäristöjärjestölle. Esimerkiksi Suomen luonnonsuojeluliiton ja WWF:n kautta lahjoituksen voi keskittää juuri ilmastotyölle.
Ilmaston puolesta tehtävä työ voi olla monenlaista. Järjestöt pyrkivät esimerkiksi vaikuttamaan poliittisiin päättäjiin ja sitä kautta saamaan aikaan konkreettisia muutoksia muun muassa kansainvälisiä ilmastosopimuksia valmistelemalla ja valvomalla. Lisäksi luonnonsuojelujärjestöt lisäävät tietoisuutta ympäristöongelmista ja tarjoavat niihin ratkaisuja, edistävät ilmastonmuutosta hillitsevää sijoittamista ja esimerkiksi ovat mukana kehittämässä käytännön ratkaisuja energiatehokkuuden lisäämiseksi yhdessä yritysten kanssa.
Vapaaehtoinen päästömaksu voi olla juuri sen suuruinen, kuin lahjoittajalla on varaa tai kiinnostusta panostaa. Matkailija voi maksaa esimerkiksi kymmenen prosentin suuruisen osuuden lentolipun hinnasta valitsemalleen ympäristöjärjestölle ja sitä kautta edistää ympäristötyötä.
4. Kiinnitä huomiota lentokoneiden ikään
Jos haluat lentää lentokoneilla, jotka kuluttavat mahdollisimman vähän, kiinnitä huomiota lentokoneiden ikään. Ikä on ratkaiseva kysymys, koska uudet lentokoneet ovat polttoainetehokkaampia kun vanhat. Lentokoneen käyttöikä on parhaimmillaan jopa 30 vuotta, minkä vuoksi erot polttoainetehokkuudessa voivat olla suuria.
Uusissa lentokoneissa polttoainetehokkuutta on parannettu esimerkiksi siivekkeillä, jotka vähentävät siiven ilmanvastusta. Päästöjen määrään pyritään vaikuttamaan myös painolla: uudet lentokoneet rakennetaan ja sisustetaan kevyemmistä materiaaleista.
Vuonna 2017 vertailluista koneista Norwegianilla oli uusin laivasto, kun taas British Airwaysilla vanhin.
5. Jos lennät, viivy kohteessa pitkään
Lentomatkailu on mukava ja helppo tapa nauttia eksoottisista matkakohteista. On inhimillistä valita helpoin matkustustapa, ja vain harva matkailija on valmis lopettamaan lentomatkustuksen pysyvästi ja kokonaan. Lentomatkustustapaan on kuitenkin syytä kiinnittää huomiota.
Esimerkiksi yhden lentomatkan vähentäminen joka vuosi herättää etsimään itselle parhaiten sopivia vaihtoehtoja kaikessa rauhassa. Samalla niihin lentomatkoihin jotka vuodessa tekee, voi keskittää esimerkiksi lomapäiviä enemmän, jolloin samalla lennolla voi nauttia kohteesta aiempaa pidempään.
Nyrkkisääntö onkin viettää lentokohteessa mahdollisimman pitkä aika. Jos haluat lentää kohteeseen, käytä mahdollisimman paljon lomia yhdellä kerralla sen sijaan, että ripottelisit yksittäisiä viikkoja vuoden mittaan. Yksi kaukolento vuodessa aiheuttaa vähemmän hiilidioksidipäästöjä kuin esimerkiksi viisi Euroopan kaupunkilomaa. Lennoista koituvia päästöjä voi vertailla esimerkiksi kansainvälisen siviili-ilmailujärjestö ICAO:n päästölaskurin avulla.
6. Suosi suoria lentoja
Halpa lento useilla koneenvaihdoilla vai hieman kalliimpi suora lento? Jos ajattelet asiaa ympäristön kannalta, vähemmän lentoja tarkoittaa myös vähemmän päästöjä.
Lentäessä suurimmat tehot vaaditaan koneen nostamiseksi taivaalle, mikä tarkoittaa sitä, että noususta syntyy enemmän päästöjä kuin tasaisesta lentämisestä. Mitä enemmän nousuja, sitä enemmän päästöjä.
7. Pakkaa vähemmän
Kenties helpoin keino vaikuttaa lentopäästöihin on pakata vähemmän tavaraa mukaan lennolle. Teko voi tuntua pieneltä, mutta esimerkiksi Finnairin kestävän kehityksen johtaja Kati Ihamäki on todennut, että jos jokainen matkustaja pakkaisi kilon vähemmän matkatavaraa, lentoyhtiö säästäisi vuodessa 1,2 miljoonaa kiloa lentopetrolia.
Säästetyllä lentopetrolimäärällä lentäisi kaksikymmentä lentoa Helsingin ja Tokion välillä.
8. Etsi vaihtoehtoisia tapoja matkustaa
Lentomatkustamisen aiheuttamia päästöjä ei voi kompensoida loputtomiin. Sitran hiilineutraalin kiertotalouden johtavan asiantuntijan Lari Rajantien mukaan päästöjä tulee oikeasti vähentää. Matkaillessa suuri vaikutus on etsiä vaihtoehtoisia matkustustapoja lentoliikenteen rinnalle.
Esimerkiksi kotimaanmatkojen taittaminen junalla lentokoneen sijaan on helppo tapa vähentää lennoista aiheutuvia päästöjä. Myös Euroopassa junalla liikkuminen on nopeaa ja vaivatonta.
Reilaaminen ei ole vain nuorison suosima matkailutapa, sillä interrail-lippuja on saatavilla kaikenikäisille. Palvelut monipuolistuvat kovaa vauhtia, ja reilata voi nyt jopa kolme kuukautta putkeen samalla lipulla, mutta reililippuja on saatavilla myös Kreikan saarihyppelyä varten. Lisäksi Suomesta pääsee junalla vaivatta Venäjälle ja sitä kautta aina pitkälle Aasiaan saakka.
Myös julkisen liikenteen linja-autot ovat hyvä tapa matkustaa lentokoneen sijaan.
Rajantie muistuttaa lentämisestä koituvan saman verran päästöjä kuin autoilusta, jos autossa matkustaa vain yksi henkilö. Autoilu esimerkiksi kaveriporukalla tai perheellä on ympäristön kannalta siis lentomatkustamista parempi vaihtoehto, joten mitäpä jos Yhdysvaltain road tripin sijaan suuntaisitkin automatkalle Keski-Eurooppaan?
Teksti: Inka Khanji ja Elina Venttola
Lähteet: Finnair, Hiilipörssi, WWF, SLL, Sitra ja Norwegian
Kuvat: Shutterstock
Rantapallon päätoimittaja Inka on aina valmis seikkailuun. Jos voi itse valita, suuntaa hän kaikkein mieluiten aktiivimatkalle maailman ääriin.
Lue lisää