Kansainväliset bloggaajat levittävät Suomi-tietoutta – jo tuhansia twiittejä ja kuvia
Laaja näkyvyys sosiaalisessa mediassa
Tammikuussa 2015 järjestetyn Nordic Bloggers’ Experience -ohjelman bloggaajamatkat suuntautuivat paitsi Lappiin, myös muun muassa Mikkeliin, Porvooseen, Ahvenanmaalle ja Espooseen. Bloggaajat tutustuivat ohjelman aikana myös Helsinkiin ja hakivat inspiraatiota ja uusia yhteistyökumppaneita Matkamessuilta.
NBE-ohjelman järjestivät yhteistyössä Matkamessut, Visit Helsinki ja Visit Finland. Bloggaajien avulla NBE-ohjelmassa mukana olleet yritykset saavuttavat maailmanlaajuisen näkyvyyden, jonka vaikutuspiirissä on miljoonia matkustavia ihmisiä.
– NBE on osoitus siitä, mitä hyvällä yhteistyöllä voidaan parhaimmillaan saavuttaa. Nordic Bloggers’ Experience on lunastanut paikkansa maailman matkabloggaajien vuosittaisena kohtaamispaikkana, jossa tavataan kollegoita, kouluttaudutaan ja luodaan uusia yhteistyökumppanuuksia. Samalla Suomi pääsee esittelemään parhaita puoliaan bloggaajien miljoonayleisölle ympäri maailman, arvioi projektin johtajana toiminut Inna-Pirjetta Lahti kohtaamistoimisto Innastuksesta.
Mukana oli bloggaajia Euroopan maiden lisäksi Aasiasta sekä Pohjois- ja Etelä-Amerikasta. Mieleenpainuvimpia kokemuksia heille olivat muun muassa pulahdus avantoon, porojen syöttäminen, lasi-iglussa yöpyminen sekä helikopterilento Helsingin yllä.
– Minulle ilta Suomen Saunaseuralla oli kohokohta. Siinä yhdistyvät kaikki ne asiat, jotka ovat parasta Suomessa ja NBE:ssä: omaleimainen kulttuuri, rentouttava ympäristö ja mahdollisuus epämuodollisiin keskusteluihin matkailualalla työskentelevien ihmisten kanssa, arvioi Time Travel Turtle -blogia kirjoittava Michael Turtle.
Bloggaajaohjelman tulokset kertovat onnistumisesta, sillä aihetunnisteella #nbefinland on jaettu 5 000 twiittiä ja yli 1 600 Instagram-kuvaa. Ohjelmassa oli tänä vuonna aikaisempaa enemmän videobloggaajia, ja tuloksena on jo kymmeniä videotarinoita Suomesta.
– Tavoitteenamme oli lisätä tarinankerrontaa sekä bloggaajien ja yritysten välistä vuorovaikutusta. Tämä toteutui niin Matkamessujen ennalta sovituissa tapaamisissa kuin monissa vapaamuotoisissa tilaisuuksissa NBE-viikon aikana. Myös uudistetut, käytännönläheiset workshopit saivat paljon kiitosta bloggaajilta. Jatkossa NBE:n suunnittelussa kiinnitetään vielä enemmän huomiota mukana olevien tuotteiden ja palveluiden kaupallisuuteen sekä kannustetaan yrityksiä rakentamaan myyntiin johtavia kokonaisuuksia ja linkityksiä, suunnittelee Inna-Pirjetta Lahti.
>> Lue myös: Blogiohjelman kansainväliset vieraat Suomesta: ”Palaamme varmasti takaisin”
Lähde ja kuvat: Messukeskus