Kuva: Hurtigruten
Hurtigruten

Tässä on maailman ympäristöystävällisin risteilyalus: Hurtigrutenin uusi laiva etenee akkujen voimalla

Eksoottisista kohteista tunnetun Hurtigruten-varustamon tuorein alus haastaa muut toimijat.

Ensimmäinen vain akkuvoimalla kulkeva risteilyalus

Norjalaisen Hurtigruten-varustamon uusin laiva, MS Roald Amundsen, on kaikkien aikojen ensimmäinen risteilyalus, joka toimii hybriditeknologian ansiosta täysin akkujen avulla. Uuden aluksen päästöt ovat yli 20 prosenttia pienemmät samankokoisiin risteilyaluksiin verrattuna.

MS Roald Amundsen on Hurtigrutenin kolmesta hybridialuksesta ensimmäinen, ja se laskettiin neitsytmatkalleen Norjan länsirannikolla kesäkuussa 2019. Samalla aluksen akut sekä hybridivoiman toimivuus risteilyaluksella pääsivät todelliseen testiin.

Kuva: HurtigrutenHurtigruten
Varustamon tuorein laiva on nimetty norjalaisen tutkimusmatkailija Roald Amundsenin mukaan. Hän oli ensimmäinen Etelänavalla vieraillut henkilö.

– Tämä aloittaa uuden aikakauden merenkulun historiassa. MS Roald Amundsen on ensimmäinen akuilla varusteltu risteilyalus. Sitä pidettiin mahdottomana vielä muutama vuosi sitten, joten tämän aluksen myötä Hurtigruten asettaa uuden standardin paitsi risteilyaluksille myös koko merenkulun toimialalle, sanoo Hurtigrutenin toimitusjohtaja Daniel Skjeldam.

Mukavuudet muiden risteilyalusten luokkaa

Kesäkauden 2019 aikana alus liikennöi myös Huippuvuorille ja Grönlantiin. Talvikaudeksi 2019–2020 se suuntaa Pohjois- ja Etelä-Amerikan kautta Etelämantereelle. Pieni alus on vain 140-metrinen, minkä ansiosta se voi vierailla pienissäkin satamissa. Intiimi tunnelma on taattu, sillä matkustajapaikkoja on 530.

Vaikka alus kuormittaa ympäristöä muita risteilyaluksia vähemmän, voi MS Roald Amundsenillakin nauttia risteilyaluksille tyypillisistä mukavuuksista. Laivalla on esimerkiksi näköalakansia, infinity pool -uima-allas, näköalasauna, kuntosali sekä ravintoloita ja baareja.

– MS Roald Amundsen on suunniteltu ja rakennettu kestävien periaatteiden mukaisesti jokaista yksityiskohtaa myöten. Vihreän teknologian lisäksi alus on myös ensimmäinen maailmassa, joka on suunniteltu niin, että siellä ei käytetä lainkaan kertakäyttöisiä muovituotteita, lisää Skjeldam.

Lähde ja kuvat: Hurtigruten

Päivitetty: 18.7.2019

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (2 votes, average: 4,00 out of 5)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

3 kommenttia

Selostus meni hiukan ohi. Jos aluksessa on hybridi voimantuotto, niin alus ei kulje pelkästään akkujen voimalla, vaan polttomootorit+generaattorit lataavat akkuja, tosin sähkö pyörittää potkureita mutta öljyllä mennään.

En ole asiantuntija, mutta aluksen idea voisi jutussa olevista kikkailuista välittämättä, olla se että akut ladataan täyteen sähköverkosta satamissa ja polttomoottorivaihtoehto on niitä tilanteita varten, jossa seuraava latauspiste on liian kaukana. Eli polttomoottori ei olisi varsinaisesti akkujen lataamista varten, mutta jos polttomoottoriin joudutaan turvautumaan, niin kaiketi ne lataavat akkujakin käydessään.

Kun kesäkauden aikana seilataan sivuja Norjan mantereelta Grönlantiin ja Huippuvuorille, että kuinka suuren osuuden seilaamiseen satamassa täyteen ladatulla akustolla siitä saa, mutta jos akkuvoima ei riitä koko sivulle, niin saattaahan sen hoitaa niinkin, että satamasta lähtö ja määräsatamaan saapuminen tehdään akkuvoimalla ja välttämätön varavoimankäyttö (polttomoottori) on käytössä avomerellä. Näin syntyy meluttomampi ja savuttomampi ympäristökokemus kun ollaan rannikolla.

Näistä uutisdjutuista. Kyllähän sen tietää, miten pelkät toimittajatkin mainosmiehistä puhumattakaan – yrittävät vääntää teksteistään mahdollisimman houkuttelevia totuuden kustannuksella, joten onko ihme, että asiantuntijakin niitä lukiessaan joutuu ihmetyksen valtaan :) Esim. Viking Gracestaa väitettiin virheellisesti, että muutoksen jälkeen ”se tulee olemaan maailman ensimmäinen laiva, joka käyttää mekaanista purjetta”.

Ensinnäkin: ”mekaanisella purjeella” tarkoitettiin tässä fiaskossa ilmaisussa sitä Magnus-vaikutukseen perustuvaa pyöritettävää syliunteriä, joka laivan huipulle asennettiin. Ja jos se on mekaaninen purje, niin mitä ne kaikki muut perinteiset purjeet sitten ovat?

Toiseksi Viking Grace on ehkä maailman ensimmäinen henkilöliikenteen laiva, jossa tällaista sylinteriä käytetään, mutta eihän se tietenkään kaikkiaan ensimmäinen ollut. Suurta yleisöä on vaan niin helppo viilata linssiin, että pakkohan se on viilata…

Hurun laiva on normaali dieselsähköinen laiva mihin on lisätty akkuja lyhyiden osuuksien purjehdusta varten. Näiden osuuksien osuus laivan ajotunneista on varsin pieni, mut hyvä sekin. Ehkä enemmän markkinakikka kuin mitään muuta tässä vaiheessa.