Matkusta hyvällä omallatunnolla – tässä ovat Suomen vastuullisimmat matkanjärjestäjät
Matkanjärjestäjien vastuullisuus vertailussa
Aurinkomatkat on Suomen vastuullisin matkanjärjestäjä, paljastaa Pohjoismaiden suurin kestävään kehitykseen ja vastuullisuuteen keskittyvä bränditutkimus Sustainable Brand Index. Aurinkomatkat sai palkinnon ja neljättä kertaa peräkkäin, ja vastuullisuus huomioidaankin Aurinkomatkojen mukaan yrityksen toiminnassa hyvin laajasti.
– Meillä vastuullisuustyö kuuluu kaikille ja vastuullisuus otetaan huomioon kaikissa toiminnoissa ja tuotekehityksessä. Aurinkomatkojen koko henkilökunta on suorittanut vastuullisen matkailun koulutukseen, jossa tulevat tutuiksi vastuullisen matkailun keskeiset periaatteet, ongelmakohdat ja kehittämistavat, sanoo Aurinkomatkojen markkinoinnista ja tuotekehityksestä vastaava johtaja Karita Taura.
Yritys selvitti asiakkaidensa suhtautumista matkailun vastuullisuuteen vuonna 2018 kyselyssä, ja sen perusteella vastuullisuuden tärkeys matkaa valitessa nousee jatkuvasti. Lomakohdetta valitessa matkailijoiden mielessä ovat muun muassa ympäristönsuojelu, eläinten oikeudet, paikallisuus, ihmisoikeudet ja tasa-arvo. Aurinkomatkojen vastuullisuusstrategia tulee keskittymään juuri näihin heidän asiakkaidensa tärkeiksi nostamiin asioihin, mutta jo nyt yritys on luopunut monista ei-vastuullisista palveluista.
– Emme esimerkiksi enää ensi kesästä alkaen järjestetä retkiä akvaarioihin tai eläinpuistoihin, joissa villieläimet ovat vankeudessa. Meille on tärkeää, että myös tulevilla sukupolvilla on mahdollisuus nauttia matkailusta ja maailmamme monimuotoisuudesta, sanoo Taura.
Sustainable Brand Index -kysely pohjautuu YK:n Global Compact -aloitteen kymmeneen periaatteeseen. Global Compact -aloitteessa pyydetään yrityksiä omaksumaan, tukemaan ja toteuttamaan omassa vaikutuspiirissään ihmisoikeuksiin, työelämän periaatteisiin sekä ympäristöön ja lahjonnanvastaiseen toimintaan liittyviä perusarvoja. Lisäksi tutkimuksessa otetaan huomioon YK:n kestävän kehityksen periaatteet ja kuluttajien odotukset ja näkemykset vastuullisesta yritystoiminnasta. Tutkimus tehdään vuosittain Suomessa, Norjassa, Ruotsissa, Tanskassa ja Alankomaissa. Vuonna 2019 tutkimukseen vastasi 10 300 suomalaista, ja se koski 174 yritystä.
Suomen vastuullisimmat matkanjärjestäjät
Lähde: Sustainable Brand Index
Kuva: Shutterstock