hero taustakuva

Viisi tapaa, jotka tekevät sinusta huonon hotellivieraan – et ehkä edes huomaa mokanneesi

Shutterstock artikkelin kuva
Hotellit
Hotellivieras ei aina näe samoja asioita kuin henkilökunta. Syyllistytkö johonkin näistä?
Teksti: Maria Hietala
Päivitetty: 05.02.2020
facebook   whatsapp

Helpot kömmähdykset hotellissa

Kaikki tunnistavat törkeän käytöksen hotellissa: täysillä soitettu musiikki, pää punaisena raivoaminen vastaanotossa tai humalainen törttöily. Mutta oma lukunsa ovat helpot virheet, joihin vieraat eivät välttämättä edes huomaa sortuvansa.

Hotellivierailla on muutamia ärsyttäviä tapoja, jotka henkilökunnan on kohdattava hymysuin. Koska minkäänlaista konfliktia ei synny, asiakas ei ehkä ymmärrä hankaloittavansa henkilökunnan työtä.

Kysyimme suositussa lomakohteessa sijaitsevan hotellin henkilökunnalta, mistä tavoista he toivoisivat vieraiden luopuvan. Aika moni matkailija voi varmasti tunnistaa itsensä ainakin jostain tavasta.

Lue lisää alta – kuulostaako joku näistä kiusallisen tutulta?

1. Myöhässä aamiaiselle

Jokaiseen hotelliin mahtuu myöhästelijöitä. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että aamupalalle saavutaan joka aamu vasta silloin, kun sali on jo virallisesti sulkeutunut. Asiaa pahoitellaan vuolaasti – mutta toistetaan sama kuvio jälleen seuraavana päivänä.

Muista, että saapuessasi myöhään aamiaiselle tai muulle aterialle saatat venyttää henkilökunnan työvuoroa. Maasta riippuen ylitöistä ei välttämättä makseta korvausta.

2. Sotkuinen huone

Hotellissa maksat siitä, että saat huoneen käyttöösi ja voit olla siellä kuin kotonasi. Joskus hotellivieraat ottavat tämän kuitenkin vähän liiankin kirjaimellisesti. Huone voi olla kaaoksen vallassa: vaatteita lattialla, kylpyhuoneen tasot täynnä purnukoita ja roskat kaikkialla muualla paitsi roskakorissa.

Kiusalliseksi tilanne muodostuu silloin, kun huone pitäisi päästä siistimään. Vieraat saattavat jättää huoneeseen kaaoksen, sujauttaa oven siivousta pyytävän kyltin ja poistua paikalta. Huonetta on kuitenkin vaikea päästä siivoamaan, jos sinne on levitetty kaikki tavarat.

Useimmissa hotelleissa siivoojat eivät järjestele asiakkaiden henkilökohtaisia tavaroita. Huonetta siivotaan siis vain sen verran kuin on mahdollista.

3. Huoneen luovuttaminen myöhässä

Hotellien yleisin uloskirjautumisaika on kello 12, mutta se saattaa olla maasta ja majapaikasta riippuen myös esimerkiksi kello 10 tai 11. Tarkista aina hotellin oma käytäntö ja noudata sitä.

ShutterstockLuovuta hotellihuone ajoissa
Huonesiivous viivästyy, jos kirjaudut ulos vaikka tunnin myöhässä. Samalla saattaa venyä siivoojan työpäivä.

Pienet lipsumiset voivat tuntua itsestä harmittomilta, eikä lomalla välttämättä tee mieli tuijottaa kelloa. Pahimmillaan tilanne voi kuitenkin olla se, että siivooja odottelee käytävällä toimettomana. Joskus mattimyöhäiset alkavat pakata tavaroitaan vasta silloin, kun huone olisi jo pitänyt luovuttaa.

Jos tarvitset lisäaikaa, kysy rohkeasti vastaanotosta. Yleensä tunnin tai parin myöhäisempi check out onnistuu ilman lisämaksua, mutta asiasta tulee sopia etukäteen.

4. Valitukset jälkikäteen

Matkailijoilla on verkossa lukemattomia tilaisuuksia antaa palautetta hotelleista. Arvosteluja ja kommentteja voi jättää hotellivaraussivustoilla, TripAdvisorin kaltaisilla arvostelusivustoilla sekä sosiaalisen median kanavissa.

Mahdollisuus kertoa mielipiteensä anonyymisti verkossa on luonut ilmiön, joka on ikävä mille tahansa majapaikalle. Monet vieraat aukaisevat suunsa epäkohdista vasta silloin, kun ovat jo kirjautuneet ulos ja poistuneet paikalta. Hotelleille tämä on turhauttavaa, sillä mahdollisuutta virheiden korjaamiseen ei anneta.

Jos huoneessasi on puutteita tai vaurioita, kannattaa asiasta ilmoittaa heti vastaanottooon. Useimmat hotellit korjaavat epäkohdat ripeästi. Jo pelkästään epämieluisaa huonetta voi kokeilla vaihtaa ystävällisesti pyytämällä.

Lue myös: Tiesitkö, mitä kaikkea voit saada hotellissa ilmaiseksi – jos vain hoksaat pyytää

5. Tilannetajua kulttuurieroihin

Joskus hotellivieraat eivät muista huomioida paikallisia tapoja ja kulttuurieroja. Mitä eksoottisempi kohde, sitä helpommin väärinkäsityksiä syntyy.

Ellei kyseessä ole kansainvälinen ketjuhotelli, ei majoitukselta aina voi odottaa samoja standardeja tai käytäntöjä kuin omassa kotimaassa. Ennen kuin ryntäät valittamaan vastaanottoon, mieti vielä, onko se aiheellista vai menisikö se sittenkin kulttuurierojen piikkiin.

Lue myös: Mitä hotellin concierge oikein tekee? Näitä palveluja sinunkin kannattaa hyödyntää

Teksti: Maria Hietala
Kuvat: Shutterstock

Lue kommentit (0) Jätä kommentti

    Jätä kommentti

    Kommentoi nimimerkillä tai tai kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.