Salaiset vinkit ja hyödylliset faktat – tiesitkö tämän hotellien huonepalvelusta?
1. Huonepalvelu keksittiin New Yorkissa
Säännöllisesti hotellissa yöpyvät liikematkustajat ovat usein kyllästyneitä huonepalveluun ja sen tarjontaan. Tavallisille matkailijoille omaan huoneeseen tilattu ateria tai sängyssä nautittu aamupala voi olla ihaninta luksusta.
Huonepalvelu on nykyään niin olennainen osa hotellialaa, että on vaikea kuvitella aikaa, jolloin oli toisin. Uskoisitko, että huonepalvelu keksittiin vasta 1930-luvun alussa?
Ensimmäinen hotelli, joka tarjosi vieraille huonepalvelua oli New Yorkissa sijaitseva luksushotelli Waldorf Astoria. Palvelusta tuli hitti, ja se levisi nopeasti myös muihin hotelleihin.
Toinen mielenkiintoinen fakta Waldorf Astoriasta: rakennuksen alla sijaitsee salainen juna-asema, jonka tarkoituksena oli palvella sinne saapuvia merkkihenkilöitä.
2. Pitääkö huonepalvelusta jättää tippiä?
Ulkomailla matkustettaessa tippaamista joutuu miettimään monta kertaa loman aikana. Ravintolassa, taksissa, opastetulla kiertomatkalla ja hotellin henkilökunnan kantaessa laukut huoneeseen. Sama koskee myös huonepalvelutilausta.
Maasta ja hotellista riippuen huonepalvelulaskuun saatetaan lisätä esimerkiksi kuljetusmaksu ja automaattisesti lisätty palvelumaksu. Joskus huonepalvelulisä veloitetaan suoraan aterian korkeammassa hinnassa. Lasku kannattaa aina tarkistaa tilausta vastaanotettaessa.
Tipin antaminen tilauksen kuljettavalle henkilölle on aina kohteliasta, jos sitä ei ole lisätty laskuun automaattisesti. Asiantuntijoiden mukaan juomarahaa ei voida odottaa, jos laskussa on jo kaksi lisämaksua.
Tipin suuruus riippuu maasta, hotellista ja tilauksesta. Esimerkiksi Yhdysvalloissa odotetaan yleensä normaalia 15–20 prosentin tippiä. Monissa Euroopan maissa pari euroa on sopiva summa.
3. Valitse ruoka, joka kestää matkanteon
Huonepalvelusta tilattavalla ruoalla ei välttämättä ole kovin kummoinen maine. Ensimmäisenä mieleen tulevat Club Sandwichit ja Caesar-salaatit, joita löytyy hotellien listoilta ympäri maailmaa.
Tilausta tehdessä on hyvä huomioida, että usein hotellien pohjakerroksissa sijaitsevista keittiöistä kestää jonkin aikaa toimittaa tilaus perille. Valitse ateria, jonka uskot pysyvän mehevänä aina huoneeseen saakka.
Kannattaa myös muistaa, että erityisesti tasokkaissa hotelleissa toimii erinomaisia ravintoloita. Parhaassa tapauksessa voit tehdä huonepalvelutilauksen suosittuun ravintolaan, jonne ei enää saa pöytävarausta.
4. Kokin huonepalveluvinkki
Haluatko huonepalvelusta tilaamasi aterian mahdollisimman pian ja mahdollisimman tuoreena? Vastaus on tietysti kyllä. Asiaan voi olla mahdollista vaikuttaa myös itse.
Erityisesti isoissa hotelleissa huonepalvelutilauksia kuljetetaan useampia kerrallaan, ja apuvälineenä käytetään hot boxia eli tarjoilukärryyn sijoitettua liikutettavaa uunia, joka pitää ruoat lämpiminä.
Julkkiskokki Gordon Ramsayn ravintolassa kouluttautunut brittikokki Jason Atherton kehottaa matkailijoita tekemään kuten hän itse tekee: pyytämään ruoan kuljetusta ilman hot boxia. Kokin mukaan kannattaa varmistaa, että ateria tuodaan sen sijaan kuvun alla.
Atherton väittää, että ruoka pysyy näin tuoreempana. Lisäetuna ateriasi toimitetaan perille todennäköisesti ilman tarjoilukärryssä odottelua.
5. Tee tilaus puhelimitse
Hotellit yrittävät tehdä kaiken mahdollisimman helpoksi – mukaan lukien huonepalvelutilauksen. Asiantuntijoiden mukaan tilaus kannattaa kuitenkin tehdä vanhanaikaisella tavalla puhelimitse.
Applikaatiot saattavat olla helppoja ja nopeita, mutta puhelimitse saat henkilökohtaista palvelua. Voit kysyä suoraan, mitä kyseisestä ravintolasta kannattaa tilata ja mitkä annokset kestävät parhaiten kuljetuksen tai valmistuvat nopeiten.
Lähde: CNN, The New York Times, Business Insider, USA Today
Kuvat: Shutterstock
Rantapallon päätoimittaja Inka on aina valmis seikkailuun. Jos voi itse valita, suuntaa hän kaikkein mieluiten aktiivimatkalle maailman ääriin.
Lue lisää