Kuva: Elina Venttola

Tällainen on Helsingistä Pietariin risteilevä Princess Anastasia – katso kuvat ja hyppää laivan tunnelmaan

Pietariin voi matkustaa viisumivapaasti Moby SPL:n risteilijällä Princess Anastasialla. Katso kuvat risteilijästä ja tutustu sen tarjontaan!

Viisumivapaa risteily

Italialais-venäläinen Moby SPL järjestää viisumivapaita risteilyitä Helsingistä Pietariin. Se on tällä hetkellä ainoa tapa matkustaa viisumivapaasti Venäjälle, vaikka lokakuusta 2019 lähtien Pietariin on voinut matkustaa myös ilmaisella sähköisellä viisumilla.

Reittiä liikennöivä Princess Anastasia -laiva on rakennettu Suomessa, ja suomalaiset ovat yksi suurimpia matkustajaryhmiä aluksella. Laivan päällystö on pääasiassa italialainen. Parhaiten laivassa saa palvelua englanniksi, sillä suuri osa asiakaspalvelun työntekijöistä on Itä-Euroopan maista kuten Ukrainasta.

Kuva: Elina Venttola
Moby SPL:n päiväristeily Pietariin lähtee illalla Helsingistä, on päivän Pietarissa ja palaa aamulla takaisin.

Useita ravintoloita

Laivalla on seitsemän baaria ja ravintolaa. Princess Anastasiaa uudistettiin vuonna 2016, kun se siirtyi osittain italialaisen Mobyn omistukseen. Uudistuksessa lisättiin italialaisia vaikutteita, sillä esimerkiksi uusi Napoli Mia -ravintola tarjoilee italialaista ruokaa, ja italialaisuus näkyy myös muissa osissa laivaa.

Laiva telakoitiin myös vuonna 2019, mutta telakoinnista huolimatta vanhat ravintolat säilyivät ennallaan. Laivalla on à la carte -ravintolan lisäksi buffet-ravintola, pubi, yökerhoja ja kahvila, joka on auki koko laivamatkan ajan.

Illalla tärkeimmät tapahtumat ovat Columbus-yökerhossa, jonka iltashow’ssa esiintyvät italialaiset artistit ja pietarilainen Music Hall -balettiteatteri. Show’n sisältö vaihtelee, mutta mukana on yleensä venäläisiä ja eteläeurooppalaisia vaikutteita.

Kuva: Elina Venttola
Princess Anastasia -laivaa kunnostettiin vuonna 2019.
Kuva: Elina Venttola
Laivan buffet tarjoilee perinteisten venäläisten herkkujen lisäksi myös esimerkiksi aasialaista ruokaa, koska risteilyillä on usein myös kiinalaisryhmiä.
Kuva: Elina Venttola
Napoli Mia -ravintolassa voi nauttia ala carte -listan antimista.
Kuva: Elina Venttola
Napoli Mia -ravintolan keittiö yhdistää italialaisia ja venäläisiä ominaispiirteitä.
Kuva: Elina Venttola
Italialaiset herkut kuuluvat myös jälkiruokalistalle.

Perushyteistä sviitteihin

Princess Anastasialla on 834 hyttiä, joista enemmistö on ikkunattomia B-hyttejä tai ikkunallisia A-hyttejä. Perushyteissä yöpyy neljä henkeä. Matkaan kannattaa usean hengen seurueella varautua jatkojohdolla, koska hytissä on vain yksi pistorasia.

Lisäksi hyttien joukossa on esteettömiä hyttejä, kahdeksannella kannella sijaitsevia lemmikkihyttejä sekä, commodore-, deluxe- ja sviittiluokat.

Kuva: Elina Venttola
Laivan ikkunallinen perushytti on säilytetty laivan kunnostuksessa entisellään.
Kuva: Elina Venttola
Kolmen hengen deluxe-hytti on hyvä vaihtoehto esimerkiksi perheille.
Kuva: Elina Venttola
Laivan sviitti henkii vanhan ajan tunnelmaa. Se jakautuu olohuoneeseen ja ruskeansävyiseen makuuhuoneeseen.
Kuva: Elina Venttola
Valoisa Commodore-hytti sopii esimerkiksi pariskunnille.

Näin saat matkan kulumaan

Syömisen, juomisen ja kaupunkiloman suunnittelun lisäksi laivamatkan voi viettää laivan kasinossa uhkapelaillen tai katsellen elokuvia elokuvateatterissa, joka sijaitsee kasinon yhteydessä. Elokuvat ovat venäjänkielisiä, ja niissä on englanninkieliset tekstitykset.

Vaihtoehtoisesti aikaa voi viettää laivan toisella kannella sijaitsevassa kylpylässä tai kuntosalilla, jotka on matkustajien käytössä vajaalla 15 eurolla. Laivassa on pieni tax free -myymälä.

Kuva: Elina Venttola
Laivan toisella kannella sijaitsee vaatimaton spa-osasto ja kuntosali, joka on matkailijan käytössä lisämaksua vastaan.
Kuva: Elina Venttola
Laivan kasinossa voi pelata uhkapelejä, mutta myös katsoa elokuvia sen perällä olevassa pienessä elokuvateatterissa.
Kuva: Elina Venttola
Laivalla toimii oma parturi-kampaaja.

Harkitse priority boardingia

Moby SPL:n päiväristeilyillä on tarjolla parikymmentä euroa maksava priority boarding -vaihtoehto. Laivasta poistuminen saattaa viedä matkustajien suuren määrän vuoksi jopa useita tunteja, joten lyhyellä päiväretkellä kiireisimmät voivat jouduttaa laivasta poistumista lisämaksua vastaan. Yleensä laiva tyhjenee viimeistään kello 12 ja lähtee satamasta iltaseitsemältä.

Jos haluat helpon päiväretken, laivayhtiöllä on tarjolla myös omia kierroksia Pietarissa. Vaihtoehtoina ovat muutaman tunnin lyhyt kierros Pietarissa, joka sisältää kaupungin keskeisimmät nähtävyydet, sekä pitkä kierros, joka sisältää myös sisäänpääsyn Eremitaasin museoon. Kierrokset saa tilattua myös suomeksi, ja ne voi varata laivan infossa.

Vaikka matkustaisit omatoimisesti, viisumivapaa risteily edellyttää, että olet varannut kuljetukset satamasta keskustaan laivayhtiön bussilla.

Kuva: Elina Venttola
Columbus-baari toimii päivisin ajanviettotilana ja iltaisin yökerhona.
Kuva: Elina Venttola
Laivalla järjestetään sekä meno- että paluumatkoilla laivashow.
Kuva: Elina Venttola
Laivashow’n ohjelmassa nähdään muun muassa eteläeurooppalaisia rytmejä.

>> Lue vinkit Pietariin

Teksti ja kuvat: Elina Venttola

Päivitetty: 3.10.2019

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (6 votes, average: 3,33 out of 5)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

9 kommenttia

Viking Linen väreissä vuoteen 1993 saakka nimellä M/S Olympia.
Wikipedias.

Ihan ok laiva..2 kertaa vuodessa.aina auto mukana..halvempi ottaa se mukaan se Pietariin kuin jättää stadiin parkkiin 4 sksi päiväksi..cabaret loistava..ulos mentäessä ei kannata pitää kiirettä niin ei tarvi jonottaa….kuinka joku viitsii mennä Tukholmaan kun Pietariinkin pääsee…..

Laiva on 80-luvulta peräisin oleva ruotsinlaiva. Menomatka laivalla kovalla tuulella. Kaikenmoista kolinaa kuului koko yön ja paatti keikkui valtavasti. Perillä jonotettiin tuntikaupalla ahtaassa tilassa. Takaisintulomatka Allegrolla sujui mainiosti. Juna oli siisti ja matka meni joutuisasti. Jos vielä Pietariin joskus menen, kulkupeliä ei tarvitse kahta kertaa miettiä.

Muuten kaikki meni hyvin, mutta jos matka on tarkoitettu lepo/kulttuurimatkaksi. Lepo ei onnistunut, tyynyt olivat kuin perunapeltoja. Mokkulaisia ja matalia, ei tullut nukkumisesta mitään. Meitä oli 4 hengen seurue kahdessa ikkunallisessa hytissä ja kaikki nukkui huonosti.
Markkinointikikka olis hyvä, ”ota oma tyyny mukaan jos haluat olla pirteä”.

Laivan buffetravintolan sisustus näyttäisi olevan venäläisen työmaaruokalan henkinen. Hyttien huonekalut sekä tekstiilit ovat varmaankin Venäjän vallankumouksen ajalta ja italialaisen ravintolan ruokalistalla on varmaankin siperialaisen maatalouskolhoosin luomutuotteita.

Tarvitaanko risteilylle passi, vai käykö virallinen henkilökortti.
kiitos vastauksesta, sähköpostiini

Käytiin Oulun museon, PPm kanssa työ/huvimatkalla 1993 Tukholmassa. Lähtö junalla Oulusta ja laivalla Turusta Tukholmaan ja takaisin. Tapasin laivalla Viking Line Cinderella, Kruununprinsessa Victorian… meillä oli oikein hauskaa.

Samaa mieltä Aten kanssa. Jonotettiin 2 tuntia ulospääsyä. Ihmiset sullottiin yhdestä pienestä ovesta ulos. Kuvat näyttää hienolta mutta todellisuudessa laiva on vanha ja kulunut. Meidän hytti oli täynnä pieniä koiperhosen näköisiä otuksia. Siistiä kyllä muuten oli ja ruoka oli hyvää mutta ei enää koskaan uudestaan.

Muuten varmaan kiva,mutta laivasta ulos jonottaminen vei puolitoistatuntia. Joten ei mitään järkeä lähteä Pietariin laivalla jos rajamuodollisuuksia ei saada eurooppalaiselle tasolle.
Laivasta ulos jonottamisen jälkeen ei juuri aikaa jäänyt kaupunkiin tutustumiseen. Kukaan ei puhu muuta kuin venäjää…..missään…?