Näistä asioista ei juuri puhuta risteilyillä – 8 paljastusta kulissien takaa
1. Merisairaus on kiusallinen, mutta sitä voi ehkäistä ja hoitaa
Merisairaus voi yllättää vesillä, mutta älä anna pelon pahoinvoinnista estää sinua suunnittelemasta risteilymatkaa.
Merisairautta esiintyy valtamerilaivoilla huomattavasti vähemmän kuin perinteisillä Tallinnan- tai Ruotsin-laivoilla. Tämä johtuu valtamerialusten tehokkaista vakaajista, jotka ehkäisevät keinumisliikettä. Lisäksi valtamerialusten kapteenit voivat muokata laivan reittiä keinumisen vähentämiseksi huomattavasti pieniä reittialuksia vapaammin.
Jos pahoinvointi iskee, voit kokeilla lääkkeitä, pahoinvointiin tarkoitettuja laastareita tai ääritapauksissa jopa lääkärin antamaa pistosta.
2. Risteilyaluksella on ruumishuone
Tätä kukaan ei halua ajatella lähtiessään risteilylle, mutta jokaisella isolla aluksella on oma ruumishuone. Laivoilta tulee löytyä asianmukainen säilytyspaikka ruumiille mahdollisten kuolemantapausten varalta. Yleensä tilaa on enimmillään kolmelle tai neljälle ruumiille.
Älä säikähdä – kuolinsyyt ovat lähes aina luonnollisia. Ruumishuone on laivalla suuren matkustajamäärän vuoksi ja puhtaasti siitä syystä, että matkustajat saattavat olla laivalla esimerkiksi Atlantin ylityksen ajan jopa viikon yhtä soittoa.
3. Päästöiltä ei vältytä risteilyllä
Risteily saattaa kuulostaa ekologiselta vaihtoehdolta lentomatkaan verrattuna, mutta täysin puhtaalla omallatunnolla ei merilläkään selvitä. Vaikka jätevesien laskeminen mereen on vähentynyt isoin harppauksin, ei kaikkia ympäristöä kuormittavia ongelmia ole vielä ratkaistu.
Risteilyaluksia koskevat lait ja määräykset edellyttävät moottoreissa poltettavan satamassa olon aikana rikkipäästöiltään puhtaampaa polttoainetta kuin merellä ollessa. Lisäksi laivojen ollessa satamassa koneet käyvät huomattavalla vajaateholla, mikä vähentää päästöjä.
4. Laivat rekisteröidään kaukokohteisiin
Alan isoimmat toimijat rekisteröivät aluksensa verotuksellisista syistä eksoottisiin kaukokohteisiin kuten Bermudalle, Bahamalle tai Panamaan. Samoin tekevät esimerkiksi useat rahtilaivat. Tämä käytäntö herättää rutkasti kysymyksiä niin työntekijöiden palkkatasosta kuin työolosuhteistakin.
Palkkataso on usein kuitenkin hyvin kohtuullinen myös länsimaisella mittarilla. Koska merellä vietetään yhtäjaksoisesti pitkiä aikoja, työpäivät ovat melko pitkiä eikä työntekijöillä ole juuri tarvetta kuluttaa rahaa laivalla olon aikana, on työ risteilyaluksella monelle mahdollisuus ansaita suuriakin summia.
Vastaavasti taas laivojen työajat eivät olisi monissa länsimaissa hyväksyttäviä, sillä risteilyaluksilla työskennellään useita kuukausia yhtäjaksoisesti, ilman vapaapäiviä. Sen jälkeen työntekijöillä on mahdollisuus viettää lomaa jopa pari kuukautta.
5. Merirosvoja on olemassa, mutta hyökkäyksiltä vältytään tehokkaasti
Kyllä – merirosvoja todella on olemassa muuallakin kuin satukirjoissa. Matkailijoiden ei kuitenkaan kannata huolestua, sillä yhdellekään isolle risteilyalukselle ei ole koskaan tehty onnistunutta hyökkäystä.
Alusten on otettava huomioon myös merirosvot laatiessaan turvallisuussuunnitelmia. Tunkeilijoihin varaudutaan valvonnalla, tehokkaalla suojauksella sekä esimerkiksi vesitykeillä.
6. Kansi numero 13 saattaa puuttua
Älä ihmettele, jos et löydä risteilyaluksella 13. kerrosta. Monilla aluksilla kannet hyppäävät numerosta 12 suoraan numeroon 14. Ehkä arvasitkin jo miksi – käytännön takana on taikausko epäonnen luvusta 13. Kun 13. kantta ei ole ollenkaan, ei kenenkään tarvitse pelätä siellä majoittumista.
Samaan käytäntöön voi törmätä myös monissa hotelleissa.
7. Ruokahävikki puhuttaa myös risteilyllä
Isoimmille risteilyaluksille mahtuu tuhansia matkustajia, ja ne ovatkin kuin pieniä kaupunkeja. On selvää, että ruokahävikiltä ei vältytä yltäkylläisissä buffet-ravintoloissa. Terveyssyistä monien ruokien hyödyntäminen uudelleen on kielletty.
Laivoilla ruokaillaan kuitenkin myös muutoin kuin buffet-ravintoloissa, sillä usein suurilla risteilyaluksilla on yhtä buffet-ravintolaa kohden jopa kymmenen à la carte -ravintolaa. Se puolestaan laskee ruokahävikkiä merkittävästi verrattuna siihen, jos tarjolla olisi pelkkiä buffet-ravintoloita.
Ruokahävikkiin kiinnitetään koko ajan enemmän huomiota risteilyaluksilla. Esimerkiksi Costa Cruises on ilmoittanut pyrkivänsä puolittamaan hävikin vuoteen 2020 mennessä.
Lue myös: Tätä sinäkin olet miettinyt ruotsinlaivan buffetissa: mitä ylimääräiselle ruoalle tehdään?
8. Matkustajia päätyy yli laidan
Hyppääminen tai putoaminen risteilyaluksen kannelta mereen saattaa kuulostaa toimintaelokuvan kohtaukselta, mutta näitäkin tapauksia joudutaan raportoimaan vuosittain. Tilastojen mukaan risteilyalusten ja lauttojen matkustajia tai työntekijöitä on pudonnut tai hypännyt yli laidan lähes 300 vuodesta 2000 lähtien laskettuna.
Yleisimpiä syitä putoamiseen ovat itsemurhayritykset ja päihtyminen, mutta joukkoon mahtuu myös hämäräperäisiä olosuhteita. Vuonna 2015 jopa 27 risteilymatkustajaa putosi yli laidan.
Tilastojen mukaan matkustajia päätyy mereen kansainvälisiltä risteilyaluksilta huomattavasti vähemmän, kuin esimerkiksi ruotsinlaivan kaltaisilta autolautoilta.
Lue myös: Nämä ovat suomalaisten viisi yleisintä harhaluuloa luksusristeilyistä
Lähde: The Telegraph, Daily Express, Cruise Industry News
Kuvat: Istockphoto
Rantapallon päätoimittaja Inka on aina valmis seikkailuun. Jos voi itse valita, suuntaa hän kaikkein mieluiten aktiivimatkalle maailman ääriin.
Lue lisää