Kuva: Shutterstock
Asiat, jotka matkustamohenkilökunta huomaa aina

Kymmenen asiaa, jotka eivät ikinä jää lentoemänniltä huomaamatta – itse et edes näe niitä

Matkustamohenkilökunta koulutetaan tarkkailemaan ympäristöään koko ajan. Business Insider haastatteli lentoemäntiä ja stuertteja, jotka paljastivat lennolla tekemiään yleisiä huomioita.

1. Kun matkatavarat puuttuvat

Useimmat matkustajat tarvitsevat reissuun vähintään pienen käsimatkatavaran. Matkustamohenkilökunnan huomion kiinnittävätkin matkustajat, joilla ei jostain syystä näytä olevan lainkaan matkatavaroita.

2. Matkustajien huonot päivät

Jos pinnasi on kiristynyt matkustuspäivän aikana, et todennäköisesti pysty salaamaan sitä lentoemänniltä ja stuerteilta. United-lentoyhtiölle työskentelevä matkustamohenkilökunnan jäsen kertoo huomaavansa matkustajien huonot päivät. Kasvoista voi myös nähdä, jos matkustaja on itkenyt.

3. Salaperäisen ”ding”-äänen merkitys

Lentomatka on täynnä erilaisia ”ding”-ääniä, joilla on omat salaiset merkityksensä. Matkustajat eivät tiedä mistä on kyse, mutta lentoemännät ja stuertit osaavat lukea tilanteen heti merkkiäänien lukumäärän perusteella. Äänet voivat viitata esimerkiksi turvavyövaloon tai miehistön keskinäisiin kutsuihin.

4. Apua tarvitsevat matkustajat

Matkustamohenkilökunta on koulutettu havaitsemaan tilanteet, joissa heidän apunsa on erityisen tärkeää. Yksin pienten lasten kanssa matkustava äiti tai isä arvostaa ylimääräistä käsiparia. Käsinojaa tuskaisena puristava lentopelkoinen matkustaja taas saattaa kaivata juttukaveria.

5. Lähin uloskäynti

Lentoemännät ja stuertit tietävät aina, missä heitä lähin hätäuloskäynti sijaitsee – olivat he sitten missä tahansa päin konetta.

Kuva: ShutterstockMatkustamohenkilökunta tarkkailee ympäristöään lennolla
Lentokoneen turvatoimet ovat aina matkustahenkilökunnan mielessä.

6. Hermostuneet matkustajat

Jos kärsit lentopelosta, matkustamohenkilökunta yleensä huomaa tilanteen ja voi yrittää toimia tukenasi. Joskus se tarkoittaa rohkaisevia sanoja, toisinaan Business Insiderin jututtaman stuertin mukaan jopa lasillista viiniä.

– Erotan hermostuneen matkustajan jo kaukaa, sanoo PSA Airlinesin stuertti.

7. Kepulikonstit matkatavaroiden kanssa

Oletko joskus yrittänyt pitää käsimatkatavaroita sylissäsi, kun et ole jaksanut nousta laittamaan niitä istuimen yläpuolella olevaan lokeroon tai edessä olevan istuimen alle? Ei kannata – matkustamohenkilökunta huomaa tämän aina.

8. Wc-tilojen sijainti

Hätäuloskäyntien tapaan myös wc-tilojen sijainti on piirtynyt matkustamohenkilökunnan mieleen niin automaattisesti, etteivät lentoemännät ja stuertit joudu ikinä pälyilemään ympärilleen. Tiesitkö muuten, että helpotat matkustamohenkilökunnan työtä odottamalla vessareissua siihen saakka, kunnes kone on saavuttanut lentokorkeuden ilmassa?

9. Lentokoneiden likaisimmat paikat

Mesa Airlinesin lentoemännän mielestä on jopa huvittavaa, etteivät matkustajat tunnu pitävän koneen matkustamoa likaisena. Miehistö kuitenkin tietää totuuden: lentokone kuhisee bakteereita ja paikkoja, joita ei ehditä siivota lentojen välissä.

10. Matkustajien vaatetus

Tavalliseen massaan sulautuvat asut tuskin jäävät matkustamohenkilökunnan mieleen, mutta poikkeuksellinen vaatetus herättää ammattilaisten huomion. Matkustamohenkilökunnan mielestä voi olla epäilyttävää, jos joku esimerkiksi pukeutuu isoon talvitakkiin keskellä kesää.

Lue myös: Haaveiletko lentoemännän ammatista? Näin pääset alkuun

Lähde: Business Insider
Kuva: Istockphoto

Päivitetty: 31.7.2019

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (28 votes, average: 1,39 out of 5)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

10 kommenttia

Huvitti suuresti tuo United Airlinesin työntekijän kommentti, että he huomaavat helposti asiakkaan ilmeestä asiakkaan huonon päivän. Meinaan United on kuuluisa amerikassa alati myöhässä olevista lennoista ja huonosta asiakaspalvelusta. Joten kokemusta tolle on rutkasti varmaan jokaisella matkustamotyöntekijällä.

Seuraavassa täydennyskoulutuksessa varmaankin pohditaan onko talvella Suomeen matkustav uimahousuinen henkilö epäilyttävä ennenkuin sännätään vaistojen varassa vessaan….

No ei ole koulutus näköjään rakettitiedettä.Hitto vie, vaikka olenkin vain sähköinsinööri, niin minäkin tiedän mistä kannattaa lentokoneessa lähteä vessaa etsimään. Lentoemännistä ja stuerteista annetaan jotenkin arvokas kuva. Oikeasti ovat tarjoilijoita joiden täytyy osata evakuointi hätätilanteessa jota ei kuitenkaan välttämättä tarvitse kertaakaan koko työuralla. Ei käytännössä poikkea hotellivirkailijasta.

Olis kiva, kun joku tekis päinvastaisen ”tutkielman”. Eli mitkä asiat matkustajilta ei koskaan jää huomaamatta matkustamohenkilökunnasta. Mm. silmienpyörittelyt, ”sala”kuiskailut yms.

Huikee artikkeli, minua ei ole koulutettu, mutta tiedän tasan tarkkaan missä vessat koneessa ovat…

Ai saatana mikä artikkeli ”Hätäuloskäyntien tapaan myös wc-tilojen sijainti on piirtynyt matkustamohenkilökunnan mieleen niin automaattisesti, etteivät lentoemännät ja stuertit joudu ikinä pälyilemään ympärilleen.” ei mene heillä koulutus kyllä hukkaan!!