Haaveiletko lentoemännän ammatista? Näin pääset alkuun
Tarkista peruspääsyvaatimukset
Joidenkin uskomusten mukaan lentoemännät ottavat aurinkoa eksoottisissa lomakohteissa ja shoppailevat maailman suurkaupungeissa ennen kuin nousevat taas näyttävissä univormuissaan kilometrien korkeuksiin kohti uusia seikkailuja.
Todellisuudessa lentoemännän työ on vaativa palveluammatti, josta glamour on usein kaukana. Silti alalle riittää runsaasti hakijoita.
Lentoyhtiöt kouluttavat itse matkustamohenkilökuntansa, ja kurssien peruspääsyvaatimukset hakijan pituudesta alkaen löytyvät yhtiöiden nettisivuilta.
Vaatimuksiin kuuluvat esimerkiksi hyvä terveydentila, jonka lisäksi pohjakoulutuksena vaaditaan ylioppilastutkinto tai vastaavat tiedot. Kielitaitoa luonnollisesti arvostetaan: minimivaatimuksina ovat yleensä sujuva suomi, ruotsi ja englanti. Myös asiakaspalvelutyöstä on hyvä olla aiempaa kokemusta.
Alaikäraja matkustamohenkilökunnan kurssille vaihtelee yleensä 20–22 ikävuoden välillä riippuen lentoyhtiöstä.
– Meillä on kaiken ikäistä matkustamohenkilökuntaa 20-vuotiaista 50-vuotiaisiin asti. Tärkeintä on, että henkilö muuten sopii yhtiöön. Keski-ikä on noin 33 vuotta, kertoo muun muassa Flybe Finlandin matkustamohenkilökunnan koulutuksesta vastannut Maija Paksuniemi.
Tällainen on hyvä lentoemäntä
Kaikille matkustamohenkilökunnan haastava työ ei sovi – fyysisten ominaisuuksien ja taitojen lisäksi tarvitaan myös oikeanlainen persoona.
– Hyvä lentoemäntä pitää epäsäännöllisestä vuorotyöstä, vaihtelevista päivistä ja toisaalta myös rutiineista, Paksuniemi luettelee.
Lentoemännän parhaimmiksi ominaisuuksiksi Paksuniemi listaa asiakaspalvelulähtöisyyden, täsmällisyyden ja joustavuuden. Ilmailuala muuttuu jatkuvasti, joten lentoemännällä pitää olla positiivista ongelmanratkaisukykyä ja avoimuutta uusissa tilanteissa.
– Iloinen asenne, ystävällisyys ja hienotunteisuus ovat avainasemassa, kun haluamme tarjota yksilöllistä, asiakkaidemme tarpeet huomioon ottavaa palvelua.
Paksuniemen mukaan jokaisella hakukerralla tulee satoja hakemuksia, joista parhaiden lähettäjät kutsutaan haastatteluihin. Lopulta kurssille valikoituu noin parikymmentä ihmistä.
Rankka kurssi on tehokas koulu
Lentoemäntäkurssin Flybe Finlandilla suorittanut lentoemäntä Emmi Häggroth kuvailee puolentoista kuukauden mittaista kurssia rankaksi, mutta tehokkaaksi.
– Turvallisuusasioihin verrattuna palvelua ja tarjoilua – eli sitä matkustajille näkyvää osaa lentoemännän työstä – opetellaan vähän, Häggroth kertoo.
Työ ei siis ole pelkkää kahvin kaatamista ahtaissa työtiloissa. Kurssilla tutustutaan tarkasti lentoyhtiön erilaisiin konetyyppeihin ja opetellaan esimerkiksi turvallisuustoimintatapoja, miehistöyhteistyötä ja vaarallisten aineiden ilmakuljetusta.
Lisäksi harjoitellaan ensiapua, erilaisia hätätilanteita, joukonhallintaa ja itsepuolustusta. Kurssin päätteeksi on loppukoe.
– Ensimmäinen lento jännitti paljon, mutta koulutusjaksolla oli kerrattu paljon asioita ja ne olivat jääneet hyvin mieleen. Meillä on mahtava työporukka, ja kaikilta voi onneksi kysyä apua, Häggroth sanoo.
Seuraa lentoyhtiöiden hakuja
Lentoemännän tai stuertin ammatista haaveilevien kannattaa seurata ahkerasti lentoyhtiöiden nettisivujen rekrytointiosioita. Suomessa toimivat Finnair, Norwegian ja Norra hakevat aika ajoin matkustamohenkilökuntaa, joten hakuilmoitusten varalta on syytä olla valppaana.
Suomessa järjestettävien kurssien lisäksi hakea voi myös ulkomailla toimiviin yhtiöihin. Paikkoja on usein tarjolla enemmän, mutta myös kilpailu on kovempaa. Esimerkiksi Lähi-idän lentojätit Emirates ja Etihad järjestävät rekrytointipäiviä ympäri maailmaa. Suomeenkin liikennöivä halpalentoyhtiö Ryanair puolestaan järjestää vastaavia tilaisuuksia Euroopan kaupungeissa.
Useita maanosia kuukaudessa
Matkustamohenkilökunnan jäsenten työvuorolista saa monet matkakuumeiset kalpenemaan kateudesta, sillä hyvällä tuurilla esimerkiksi lentoemännät pääsevät vierailemaan yhden kuukauden aikana monessa eri maanosassa. Finnairilla lentoemäntänä työskentelevä Karoliina Åman-Yildiz kertoo esimerkkikuukaudestaan.
– Yhden kuukauden aikana voi olla vaikkapa pari lyhyempää Euroopan-lentoa sekä muutamia kaukolentoja. Esimerkiksi erään kuukauden aikana kävin ensin Amsterdamissa ja Tukholmassa, minkä jälkeen olivat luvassa lennot Phuketiin, Bangkokiin ja Miamiin, Åman-Yildiz sanoo.
– Kaukolennot sopivat minulle, ja olen toivonut saavani niitä mahdollisimman paljon. En kärsi aikaerorasituksesta, minkä lisäksi asun Helsingin ulkopuolella, ja jos ajaisin joka päivä Helsinki-Vantaan lentoasemalle Euroopan-lentoja varten, olisi se todella kuluttavaa. On paljon kätevämpää ajaa sama matka yöpyvälle lennolle.
Ei ole tavatonta, että lentoemäntä tekee yhden päivän aikana useita lentoja. Samalle päivälle voi mahtua monia lentoja erityisesti, jos kyseessä on kotimaan kohde.
– Erään päivän aikana lähdin ensin käymään aamulla Helsingistä Oulussa, sen jälkeen tulin sieltä takaisin ja lähdin seuraavaksi Rovaniemelle, missä yövyin. Seuraavana aamuna lensin aikaisin Helsinkiin, minkä jälkeen luvassa oli samalle päivälle vielä edestakaiset lennot Edinburghiin.
On myös tavallista käydä samassa kohteessa kaksi kertaa saman päivän aikana. Åman-Yildizin mukaan tällaisia kohteita voivat olla esimerkiksi Tukholma ja Oulu, mihin molempiin hän on tehnyt kaksi menopaluulentoa yhden päivän aikana.
Teksti: Henni Auvinen ja Inka Khanji
Kuvat: Lufthansa, Istockphoto, Shutterstock