Kuva: Shutterstock
Maksukorttimokat

Älä törttöile maksukortin kanssa ulkomailla – 4 yleisintä mokaa

Matkalle ei kannata lähteä varautumatta perinteisimpiin maksukorttihuijauksiin ja -mokiin. Katso tästä vinkit ja välty yleisimmiltä virheiltä!

1. Kopioitu kortti käy helposti kalliiksi

Yleisin kortteihin liittyvä huijaus koskee maksukortin kopiointia. Sillä voi olla matkailijan kannalta hyvin epämiellyttävät seuraukset, sillä kopiointi selviää usein vasta viikkojen päästä, jolloin kortin kopioija on voinut tehdä satojen, ellei jopa tuhansien eurojen edestä ostoksia kortilla. Rahat onnistuu yleensä palauttaa pankin avustuksella, mutta palautukseen voi kulua jopa useita kuukausia.

Kopiointilaitteita kannattaa pitää silmällä erityisesti pankkiautomaateilla vieraillessa. Jos pankkiautomaatti näyttää erikoiselta, siinä on selvästi lisättyjä irrallisia osia, automaatti on rikkinäinen tai näyttää muuten epäilyttävältä, ei korttia kannata missään nimessä syöttää automaattiin.

Jos epäilet korttisi tulleen kopioiduksi, sulje kortti välittömästi. Pankin sulkupalvelun numero kannattaa tallentaa matkapuhelimeen jo ennen lomaa, mutta se löytyy tavallisesti myös pankin puhelinsovelluksesta.

2. Pidä huoli, ettei pankki sulje korttiasi kesken matkan

Kortinhaltija ei ole ainoa henkilö, joka voi päättää maksukortin sulkemisesta. Pankki saattaa sulkea kortin ilmoittamatta kesken matkan, jos se epäilee väärinkäyttöä. Epäilyt nousevat erityisesti silloin, kun samalla kortilla tehdään ostoja tai nostoja useissa eri paikoissa lyhyen ajan sisällä.

Kortin sulkeminen on helppo estää ilmoittamalla pankille ennen matkaa omista matkasuunnitelmistaan, jolloin pankki ei ihmettele turhaan, kun korttia käytetään ulkomailla. Ilmoitus viisasta tehdä erityisesti, jos edessä on kiertomatka, jonka aikana on tarkoitus vierailla monessa kohteessa saman matkan aikana.

3. Pakkaa mukaan aina varakortti – äläkä unohda käteistä

Matkalle ei koskaan kannata lähteä vain yhden kortin varassa, sillä kortti saattaa kadota, se voidaan varastaa, kopioida tai sulkea kesken matkan. On myös riski, että tietyn palveluntarjoajan kortti ei käy maksuvälineenä kaikissa paikoissa, jolloin varakortti pelastaa kiperistä tilanteista.

Helppo ratkaisu yhden kortin ongelmaan on pakata mukaan varakortti – tai vaikkapa useampia. Kortteja ei missään nimessä kannata säilyttää samassa paikassa, vaan ne on viisasta ripotella eri paikkoihin. Esimerkiksi lompakkoon, hotellin tallelokeroon ja matkalaukussa olevaan meikkipussiin. Näin tallessa on ainakin yksi kortti ikävien tilanteiden varalta.

Usean maksukortin lisäksi mukaan on syytä pakata myös hätävarakäteistä. Korttien tavoin myös käteistä kannattaa säilyttää pieniä määriä useassa eri paikassa. Voit ottaa mukaan kohteen paikallisvaluuttaa, mutta ellei sitä ole saatavilla, myös esimerkiksi dollareiden tai eurojen pakkaaminen mukaan on järkevää.

4. Pidä kortti näkyvillä maksutilanteissa

Epäilysten on viisasta nostaa päätään heti, jos kortti häviää maksuvaiheessa näkyvistä. Jos se esimerkiksi viedään ravintolan tai liikkeen takahuoneeseen tai muualle, minne asiakkaan katse ei yllä.

Ravintoloissa yleinen huijaus on jättää kortti palauttamatta asiakkaalle. Kun asiakas sitten hetken päästä kyselee kortin perään, voidaan hänelle sanoa tarjoilijan palauttaneen jo kortin. Lopputulos on ilmiselvä: tarjoilijan mukaan kortti on kadoksissa, vaikka se tosiasiassa saattaa levätä tarjoilijan taskussa. Tällaisissa tilanteissa kannattaa heti pyytää ravintolan johtoa paikan päälle selvittämään tilanne.

>> Lue myös: Vältä matkoilla yleinen rahahuijaus – näin tunnistat väärennetyn setelin

Teksti: Inka Khanji
Kuva: Shutterstock

Päivitetty: 19.9.2018

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (2 votes, average: 3,00 out of 5)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

3 kommenttia

Kerran on multa varastettu kortin tiedot, ja se kyllä opettaa. Nykyään onneksi on nettipankeilla mobiiliapplikaatiot, mikä on hyvä bonus, sillä niistä voi tarkistaa nopeasti että onko alkanut tulemaan outoja maksuja kortilla, ilman että tarttee kaivella enää mitään tunnuslukuja tai koodeja.

Allekirjoittaisin omien kokemuksieni pohjalta erityisesti tuon kolmannen kohdan. Eräällä matkalla jouduin kiertelemään hattu kourassa suomibaareja ja pyytelemään käteistä paikan päällä suoritettua (netti)pankkisiirtoa vastaan, kun korttini varastettiin ja käteistilanne sattui olemaan muutaman kympin luokkaa. Onneksi muutaman tunnin metsästyksen jälkeen eräältä hotellinomistajalta heltisi käteistä sen verran, että pärjäsin loppumatkan.

Ja hotelli depo AINA credit puolelta. Debit puolelta rahat otetaan ja kestääää saada takaisin.