Hyppää sisältöön

Lakko uhkaa taas! Finnair tarjoaa mahdollisuutta siirtää lentoja

Riikka Krenn
Riikka Krenn Päivitetty: 30.04.2015
Ilmailualan Unioni uhkaa jälleen tukilakolla. Finnair yrittää minimoida mahdollisen lakon aiheuttamat kulut tarjoamalla matkustajille mahdollisuutta siirtää lentoja jo nyt, vaikka lakko ei ole vielä varma.

Kaksipäiväinen lakko uhkaa

Ilmailualan Unioni on jättänyt varoituksen Finnairiin ja Finnairin alihankkijoihin kohdistuvasta tukilakosta, joka liittyy liittojen kiistaan Airpro Oy:ssä noudatettavista työehdoista. Tukilakon on ilmoitettu tapahtuvan 7. ja 8. toukokuuta 2015 kello 6.00–18.00.

Toteutuessaan tukilakolla olisi merkittäviä vaikutuksia Finnairin liikenteeseen, sillä se pysäyttäisi käytännössä matkatavarapalvelut ja koneiden lähtemiseen liittyvät palvelut useiksi tunneiksi ruuhkaisimpaan aikaan kahtena päivänä ja sotkisi siten useiden tuhansien ihmisten matkasuunnitelmat. Tukilakko hidastaisi myös Finnairin asiakaspalvelua Helsinki-Vantaan kentällä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

– Olemme pettyneitä siihen, että Finnairiin ja asiakkaisiimme kohdistuu vahingollisia toimia, vaikka kiistan kohteena oleva asia ei mitenkään liity Finnairiin eikä Finnair ole kiistassa osapuolena, sanoo Finnairin operatiivinen johtaja Ville Iho.

– Olemme aloittaneet valmistelut, joiden tavoitteena on minimoida mahdollisesta tukilakosta asiakkaillemme aiheutuva haitta. Tilanne on ikävä, sillä toteutuessaan lakko vaikuttaisi kymmenien tuhansien ihmisten matkasuunnitelmiin.

Finnair tarjoaa asiakkaille, joilla on varaus Finnairin lennoille 7.5.–8.5.2015, mahdollisuutta siirtää lentoaan toiseen ajankohtaan ja näin välttää matkustaminen mahdollisina lakkopäivinä.

Jos lakko näyttää toteutuvan, Finnair joutuu perumaan suuren osan lennoistaan kyseisinä päivinä. Niin yhtiö yrittää välttää tilanteen, jossa tuhannet ihmiset jäävät jumiin Helsinki-Vantaalle, kun koneet eivät pääse lähtemään, eikä niihin saada matkatavaroita.

Toimi näin jos haluat siirtää lentojasi

Päätökset lentojen peruutuksista tehdään ensi viikon alussa, ja Finnair viestii peruutuksista suoraan asiakkaille.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Mikäli lento peruutetaan, asiakkaalla on mahdollisuus siirtää matkan ajankohtaa aikaisemmaksi tai myöhemmäksi, saada mahdollisuuksien mukaan korvaava reitti tai hakea lipun hinnan palautusta.

Finnair tiedottaa tilanteesta infosivustollaan, lentotietosivustollaan, asiakaspalvelunsa Twitter-tilillä sekä omalla Twitter-tilillään.

Lähde: Finnair
Kuva: Finavia

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Matkustamo, Finnair

Finnair lisää lentoja Lappiin – lue viikon tärkeimmät matkailu-uutiset

Finnairin lentokoneet

Finnair lisää ensi kesäksi lentoja kaukokohteisiin – lue viikon tärkeimmät matkailu-uutiset

Finnair Platinum Wing

Tältä näyttää Helsinki-Vantaan eksklusiivisin paikka: luksuslounge, jonne pääsevät vain harvat ja valitut

Tromssa, Norja

Finnair aloittaa lennot Rovaniemeltä Tromssaan

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja