Kuva: dSign Vertti Kivi & Co.

Oletko huomannut nämä viisi asiaa lentokoneen sisustuksessa? Istumapaikkojen asettelulla voi olla yllättävä merkitys

Milloin viimeksi lentokoneen sisustus on herättänyt huomiosi? Näihin asioihin suunnittelija vinkkaa kiinnittämään huomiota Finnairin A350-koneissa.

Huomaamattomat yksityiskohdat

Hyvä lentokoneen sisustus pistää harvoin silmään, sillä se on tyylikästä, mukavaa ja kaikille sopivaa. Milloin viimeksi olet pysähtynyt miettimään, kuinka hieno sisustus matkallasi oli?

Yhdysvaltalainen matkailualan verkkomedia Matador Network listasi seitsemän lentokonesuunnittelun luovinta matkustamoa. Mukana olivat niin japanilaisen ANA-lentoyhtiön Star Wars -teemaiset lentokoneet kuin Ethihad Airwaysin ylelliset matkustusluokatkin.

Mukana mieleenpainuvien lentokoneiden listalla olivat myös islantilainen Icelandair ja kotimainen Finnair.

Vuonna 2015 Finnairin uusien A350 XWB -lentokoneiden sisustus palkittiin alan parhaana Yacht and Aviation Awards –kilpailussa. Lue suunnittelija Vertti Kiven vinkit siihen, mikä kyseisessä konemallissa on niin hienoa – mutta matkustajalle usein huomaamatonta.

1. Lentokoneen valaistus

Finnairin uusimpiin A350 XWB -koneisiin on suunniteltu 24 eri valaistussävyä. Valot huomaa jokainen matkustaja, mutta tunnistatko eri sävymaailmojen tarkoituksen?

Kun lentoa laitetaan lähtövalmiiksi ja matkustajat päästetään koneeseen, kattoon heijastetaan taivaansininen sävy ja pilviä. Matkustajien siirtyessä paikalleen istumaan myös pilvet liikkuvat kattoa pitkin perää kohti.

Valoilla pyritään ohjaamaan muun muassa nukkumaanmenoa luonnollisin keinoin himmennettävän valaistuksen avulla. Monet valaistuksen teemoista jäljittelevät suomalaista luontoa, ja uusissa koneissa näkee myös samanlaisen teeman kuin Icelandairin revontulikoneessa Hekla Aurorassa: lennon aikana kattoon heijastetaan revontulien leikkiä jäljittelevä valaistus.

Kuva: dSign Vertti Kivi & Co.
Lentokoneen tunnelmaa voidaan säädellä muassa valaistuksella.

Useimmiten valaistusmaailma esittelee suomalaista vuorokausirytmiä ja sääilmiöitä, mutta koneessa voidaan jäljitellä myös kohteen värimaailmaa:

– Kun kone laskeutuu Kaukoitään, se laskeutuu lämpimissä keltaisen, punaisen ja oranssin hehkuvissa sävyissä. Kun se laskeutuu Pohjoismaihin, se laskeutuu raikkaissa, skandinaavisissa sävyissä, Kivi kuvailee.

2. Tunnelma, joka jatkuu loungesta koneisiin

Lentokoneiden teema on yhtenäinen Finnairin loungejen kanssa. Jos saat mahdollisuuden vierailla Finnairin Business Loungessa, huomaa kuinka raikas skandinaavinen teema jatkuu loungesta koneisiin.

Vuorokauden ja vuodenaikojen vaihtelu näkyy myös loungeissa, mikä on kantava teema oikeastaan koko lentokentällä: lentokoneiden ja loungejen lisäksi non-Schengen-alueen Aukio-sisääntuloaula esittelee suomalaista luontoa ja vuodenaikoja.

>> Lue myös: Helsinki-Vantaan lentokenttälounget esittelyssä – rentoudu ennen matkaa!

3. Yksityiskohdat

Koska lentokoneiden sisustus on tiukasti säännelty turvallisuussyistä ja tila rajallista, monissa koneissa suurimmat erot näkyvät yksityiskohdissa. Finnairin koneissa yksityiskohtiin kuuluvat muun muassa tiloja erottavien verhojen lehväkuviot ja koneen wc-tiloihin sijoitetut kukkaruukut, joihin on sijoitettu matkaa piristävä kasvi.

Kuva: dSign Vertti Kivi & Co.
Oletko miettinyt, miksi bisenesluokan istuimet on sijoitettu kalanruotokuvioon?

4. Turvallisuus

Tiesitkö, että lentokoneen istuimet joutuvat käymään läpi palotestit? Sen lisäksi, että istuinten pitää kestää kulutusta, Thaimaan-lomalaisten aurinkorasvoja ja läikkyviä juomia, ne eivät myöskään saa onnettomuustilanteessa syttyä tuleen.

Istuinten materiaalit ovat näkymättömiä matkustajille, mutta ne ovat poikkeuksetta erikoistestattuja ja sertifikaatein hyväksyttyjä.

Turvallisuudesta kertoo sekin, että vaikka tupakointi on kielletty, lentokoneesta tulee aina löytyä tuhkakuppi. Jos matkustaja sytyttää wc-tiloissa salaa savukkeen, se on helppo tumpata turvallisesti tuhkakuppiin.

5. Tilaratkaisut

Koska lentokoneen käyttöikä on keskimäärin 25–30 vuotta ja konekanta uusiutuu harvoin, suunnittelijat ovat harvemmin erikoistuneita juuri lentokonesuunnitteluun. Haastavinta lentokoneen sisustamisessa ovat verrattain ahtaat tilat, jotka vaativat luovia ratkaisuja.

– Vaikka kone on valtavan kokoinen ulkoa, kun mennään sisälle, tullaan aika pieniin tiloihin. Viihteen ja viihtyvyyden tekeminen sinne on oma juttunsa, Vertti Kivi sanoo.

Lentokoneita valmistava Airbus on jopa pitänyt mahdollisuutena sitä, että matkustajalentokoneiden rahtitilaan rakennettaisiin kerrossänkyjä. Toistaiseksi vaaka-asennossa nukkumisesta pääsevät tosin nauttimaan vain bisnesluokan matkustajat, sillä Finnairin A380 XWB:ssä bisnesmatkustajien penkit laskeutuvat kokonaan vaakatasoon.

Jos eteesi tarjoutuu mahdollisuus matkustaa Finnairin bisnesluokassa, huomaa myös penkkien sijoittelu: paikat on laitettu viistottain kalanruotokuvioon. Kuviolle on järkevä selitys.

– Kun reunimmainen haluaa käydä yöllä vessassa, hänen pitää herättää viereinen istuja. Se on kiusallista sen takia, että kun ostat business-lipun, haluat nukkua yön mahdollisimman hyvin ja herätä pirteänä. Jos joku herättää sinut laittamaan penkkiä ylös ja alas vessassa käynnin ajaksi, lippu ei ole sitä, mitä siinä on luvattu, Kivi selittää.

Viistottain asetetut penkit mahdollistavat paikalta nousemisen ilman, että muut matkustajat kiinnittävät siihen huomiota. Kalanruotokuviossa hävitään muutama matkustuspaikka, mutta kalliimmissa bisnesluokan paikoissa tärkeintä on matkustusmukavuus.

Teksti: Elina Venttola
Kuvat: dSign Vertti Kivi & Co.

Päivitetty: 3.9.2019

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (2 votes, average: 2,00 out of 5)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

2 kommenttia

”ne eivät myöskään saa onnettomuustilanteessa syttyä tuleen”- ymmärtääkseni materiaalit eivät saa syttyä (tuottaa lämpöä & savua kuin hieman) neljään minuuttiin.
Finnairin Business -luokka on heikko. Vaaleissa väreissä näkyy kaikki tahrat. Käsinoja on oudosti käytävän suuntaisesti eli kulmassa istuimeen, en ole muilla vastaavaan törmännyt. Samoin osa muoviosista on ollut rikki, kuulemma kännykkää haettu paneelin takaa.