Tutkimustulos: hymyilevä lentoemäntä on jopa hyvää istumapaikkaa tärkeämpi
Eniten kaivataan hyvää palvelua
Kansainvälisen ilmakuljetusliiton IATAn tekemä Airs@t-matkustajatyytyväisyyskysely paljastaa, mitä asioita matkustajat pitävät kaikkein tärkeimpinä matkustusmukavuuteen vaikuttavina asioina.
Eniten merkitystä on hyvällä palvelulla, jota sekä economy- että business-luokkien matkustajat pitivät kaikkein tärkeimpänä asiana matkustusmukavuudessa. Merkittävimpänä nähtiin matkustamohenkilökunnan kyky auttaa matkustajia ja vastata heidän kysymyksiinsä.
Business-luokan matkustajat pitivät tärkeänä myös matkustamohenkilökunnan ulkonäköä, kun taas economy-matkustajat arvostivat enemmän avuliasta ja ystävällistä lähtöporttihenkilökuntaa. Economy-matkustajat kokivat myös säilytystilan määrän tärkeänä. Business-luokan matkustajille taas istumapaikat ja ruokapalvelut olivat hyvin merkittäviä.
Kyselyyn vastanneet arvioivat myös koneen nousun ja laskeutumisen mukavuutta, matkustamon sisustusta ja puhtautta sekä matkan hinta-laatusuhdetta.
Matkustajien lentomukavuutta käsittelevään kyselyyn vastasi 61 000 satunnaisesti valittua matkustajaa 30 eri lentoyhtiöstä.
Lähde: IATA
Kuva: Emirates