Hyppää sisältöön

Lentoemännillä on hyvä syy silmäillä matkustajien vartaloita – sovitko sinä salaiseen koodiin ABP?

  • Maria Hietala
Maria Hietala Päivitetty: 18.12.2023
Tietyt kriteerit täyttävien lentomatkustajien bongaaminen on matkustamohenkilökunnan velvollisuus.

Oletko sinä oman lentosi ABP?

Lentokoneeseen astuva matkustaja osaa odottaa ovella seisovia lentoemäntiä ja stuertteja, jotka tervehtivät matkustajia ja auttavat näitä löytämään omat paikkansa. Matkan ensimmäiseen kohtaamiseen liittyy kuitenkin myös asioita, joita et edes huomaa.

Brittisivusto The Sunin haastattelema entinen lentoemäntä Carrie Bradley paljastaa, että matkustamohenkilökunta voi luvan kanssa kiinnittää huomiota koneeseen nousevien matkustajien vartaloihin. Itse asiassa se on jopa lentoemäntien ja stuerttien velvollisuus.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Matkustamohenkilökunta painaa mieleensä matkustajat, joista voisi olla apua mahdollisessa onnettomuus- tai poikkeustilanteessa. Tällaisia ovat esimerkiksi fyysisesti voimakkaat, asiallisesti käyttäytyvät matkustajat.

– Ovella matkustajat ehditään arvioida nopeasti. Ymmärtävätkö he kieltä ja vaikuttavatko he terveiltä, hyväkuntoisilta ja johdonmukaisilta? Lennon aikana jutellessa matkustamohenkilökunta saa joskus tietää lisää hyödyllisiä faktoja matkustajista, kertoo Bradley.

Ilmailualalla näistä matkustajista käytetään englanninkielistä termiä able-bodied passenger eli ABP. Termillä viitataan fyysisesti hyväkuntoiseen matkustajaan.

Lentokone on yksi harvoja tilanteita, joissa matkustajien ulkoisen olemuksen arvioiminen on perusteltua. Hätätilanteessa voimakkaiden toivotaan auttavan hauraampia matkustajia.

Aina matkustamohenkilökunnalla ei ole aikaa tehdä valintaa sopivasta henkilöstä ennen avunpyyntöä. Tällöin matkustajan on itse arvioitava, haluaako hän osallistua tilanteeseen.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

ABP:t voivat olla tiettyjen alojen ammattilaisia

Nimestä huolimatta ABP ei aina liity fyysisiin ominaisuuksiin. Sopivia avustajia etsittäessä ensimmäisellä sijalla ovat ilmailualan ammattilaiset, jotka lentävät omalla vapaa-ajallaan. Sama koskee esimerkiksi pelastus- ja hoitoalan tekijöitä.

Jos matkustamohenkilökunta saa tietää koneessa olevan lääkäreitä, palomiehiä tai poliiseja, on varmaa, että asia painetaan mieleen mahdollisia välikohtauksia varten. Apua saatetaan tarvita esimerkiksi äkillisen sairauskohtauksen tai riehuvan matkustajan kanssa.

ABP:ksi luokiteltua matkustajaa saatetaan pyytää miehistön avuksi muun muassa evakuointitilanteessa. Tämä voi tarkoittaa vaikkapa matkustamohenkilökunnan auttamista hätäuloskäynnin luona tai fyysisesti heikompien liikkumisen avustamista.

Monet samoista kriteereistä pätevät myös siihen, kuka saa istua hätäuloskäyntipaikalla. Esimerkiksi puutteellinen kielitaito voi johtaa siihen, että hätäuloskäyntipaikan matkustaja joudutaan siirtämään muualle.

Erityisen tärkeäksi ABP-matkustajien bongaus nousi vuonna 2001 tapahtuneiden WTC-iskujen jälkeen, kun lentomatkailun turvatoimia kiristettiin kaikilta osin.

Matkustajien rutiininomainen tarkkailu ei ole mikään kauneuskilpailu. Matkustamohenkilökunnan jäsenet ovat kuitenkin myöntäneet, ettei erityisen hyvännäköisiä matkustajia voi olla huomaamatta. Usein näistä jopa hienovaraisesti vinkataan kollegoille ilman, että kukaan huomaa asiaa.

Lue myös: Lentoemäntä paljastaa: matkustajia tarkkaillaan jo lähtöportilla

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Lähteet: The Sun, Flight Safety Foundation

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Lentokenttä

Miksi lennoille myydään liikaa lippuja? Ylibuukkaus voi yllättää kentällä – tästä se johtuu

Hamadin kansainvälinen lentoasema Qatarin Dohassa

Tässä ovat vuoden 2024 parhaat lentoasemat – katso tuore Top 10

Helsinki-Vantaan lentoasema

Matkustajat valitsivat: Helsinki-Vantaa Pohjois-Euroopan paras lentoasema

Lento vauvan kanssa

Ensimmäinen lento vauvan kanssa voi jännittää – lue vinkit sujuvaan matkaan

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja