Kuva: Qantas
Qantasin lentoemäntien inhokkiruoka on kananmunat

Tätä yleistä ruokaa lentoemännät inhoavat – toivovat todennäköisesti, että sinäkään et tilaisi sitä

On olemassa yksi ateria, jonka valmistaminen on lentokoneessa erityisen haastavaa.

Lentoemännät ja stuertit toimivat myös kokkeina ja tarjoilijoina

Lentokoneruoka on aina tunteita herättävä asia – sekä matkustajille että matkustamohenkilökunnan jäsenille. Turistiluokassa matkustavien ateriat tulevat koneeseen valmiina ja ne tarjoillaan sellaisinaan kertakäyttörasioissa, mutta bisnesluokan ja ykkösluokan matkustajat saavat nauttia annoksensa valkoisen pöytäliinan päälle lasketulta lautaselta.

Ylempi matkustusluokka tarkoittaa myös sitä, että lentoemännät ja stuertit joutuvat valmistelemaan annokset lentokoneessa ja asettelemaan ne lautasille. Jokaiseen ateriaan kuuluvat osat on pakattu omiin rasioihinsa, joista matkustamohenkilökunta kokoaa ne lautaselle.

Uutissivusto News.com.au vieraili australialaisen lentoyhtiö Qantasin matkustamohenkilökunnan koulutuksessa. Kurssin aikana tulevat lentoemännät ja stuertit keskittyvät tarjoiluun ja ruoanvalmistukseen jopa 13 päivän ajan. Qantasin kouluttajan mukaan hankalinta oppilaille on yleensä silver service – tekniikka, jolla ruoka tarjoillaan suoraan matkustajan lautaselle ison lusikan ja haarukan avulla.

Qantasin mukaan lentokoneruokaan panostetaan tänä päivänä paljon. Bisnesluokan ja ykkösluokan aterioita varten matkustamohenkilökunta joutuukin kokkauspuuhiin lentokoneessa: esimerkiksi vihreät pavut kypsennetään kiehuvassa vedessä ja pihvit paistetaan uunissa matkustajan toivomuksen mukaiseksi.

Munakokkeli on vaikea valmistaa lentokoneessa

On olemassa yksi ruoka, jonka valmistaminen on matkustamohenkilökunnalle erityisen kiusallista. Munakokkeli saattaa kuulostaa maailman helpoimmalta annokselta, mutta kymmenen kilometrin korkeudessa tämä yksinkertainen aamiainen muuttuu yllättävän haastavaksi.

Jo 21 vuotta Qantasin palveluksessa työskennellyt lentoemäntä kertoo munakokkelin olevan yksi hankalimmista lentokoneaterioista.

– Se kuulostaa hassulta, sillä kaikkihan valmistavat sitä kotona. Lentokoneen korkeus ja matkustamon yksinkertaiset keittiötilat tekevät siitä kuitenkin annoksen, josta on vaikea saada täydellistä, sanoo lentoemäntä.

Jopa lentoyhtiön kokki vahvistaa väitteen. Haasteet liittyvät esimerkiksi kananmunien ja kerman vaihtelevaan laatuun, ja eri maanosissa myytävien tuotteiden eroihin.

Qantasin bisnes- ja ykkösluokkien menu vaihtuu kolmen kuukauden välein. Pihvileipä on kuitenkin niin suosittu, että se on pysynyt listalla jo 20 vuoden ajan.

>> Lue myös: Lentoemäntä kertoo, minkä yllättävän juoman tarjoileminen on vastenmielisintä – tilaatko sinäkin aina tämän?

Lähde: News.com.au
Kuva: Qantas

Päivitetty: 12.8.2019

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (11 votes, average: 2,09 out of 5)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

6 kommenttia

Kokkeli tulee valmiina koneeseen ja lämmitetään, aivan kuten laivoissa ja hotelleissakin. Ehkä Quantas on tai oli maailman viimeisimpiä poikkeuksia asiassa?

Ei voi olla vaikeampaa paikkaa lentokoneessa ruokailla kuin Tuin Deamliner koneen etupään paikoilla D,E,F pöytä levy kallistuu etureunasta alas päin ,astiat liukuu lattialle

Miksi se on listalla, jos sitä ei 13 päivän kursilla opita valmistamaan.

Joskus söin lentokoneessa kanaa curryriisillä ja sain siitä salmonellan. Lentoyhtiö(ei Finnair) väisti vastuunsa täysin selittelemällä kaikkea maan ja taivaan väliltä.