Hyppää sisältöön

Tätä yleistä ruokaa lentoemännät inhoavat – toivovat todennäköisesti, että sinäkään et tilaisi sitä

Rantapallon päätoimittaja Inka Khanji
Inka Khanji Päivitetty: 12.08.2019
On olemassa yksi ateria, jonka valmistaminen on lentokoneessa erityisen haastavaa.

Lentoemännät ja stuertit toimivat myös kokkeina ja tarjoilijoina

Lentokoneruoka on aina tunteita herättävä asia – sekä matkustajille että matkustamohenkilökunnan jäsenille. Turistiluokassa matkustavien ateriat tulevat koneeseen valmiina ja ne tarjoillaan sellaisinaan kertakäyttörasioissa, mutta bisnesluokan ja ykkösluokan matkustajat saavat nauttia annoksensa valkoisen pöytäliinan päälle lasketulta lautaselta.

Ylempi matkustusluokka tarkoittaa myös sitä, että lentoemännät ja stuertit joutuvat valmistelemaan annokset lentokoneessa ja asettelemaan ne lautasille. Jokaiseen ateriaan kuuluvat osat on pakattu omiin rasioihinsa, joista matkustamohenkilökunta kokoaa ne lautaselle.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Uutissivusto News.com.au vieraili australialaisen lentoyhtiö Qantasin matkustamohenkilökunnan koulutuksessa. Kurssin aikana tulevat lentoemännät ja stuertit keskittyvät tarjoiluun ja ruoanvalmistukseen jopa 13 päivän ajan. Qantasin kouluttajan mukaan hankalinta oppilaille on yleensä silver service – tekniikka, jolla ruoka tarjoillaan suoraan matkustajan lautaselle ison lusikan ja haarukan avulla.

Qantasin mukaan lentokoneruokaan panostetaan tänä päivänä paljon. Bisnesluokan ja ykkösluokan aterioita varten matkustamohenkilökunta joutuukin kokkauspuuhiin lentokoneessa: esimerkiksi vihreät pavut kypsennetään kiehuvassa vedessä ja pihvit paistetaan uunissa matkustajan toivomuksen mukaiseksi.

Munakokkeli on vaikea valmistaa lentokoneessa

On olemassa yksi ruoka, jonka valmistaminen on matkustamohenkilökunnalle erityisen kiusallista. Munakokkeli saattaa kuulostaa maailman helpoimmalta annokselta, mutta kymmenen kilometrin korkeudessa tämä yksinkertainen aamiainen muuttuu yllättävän haastavaksi.

Jo 21 vuotta Qantasin palveluksessa työskennellyt lentoemäntä kertoo munakokkelin olevan yksi hankalimmista lentokoneaterioista.

– Se kuulostaa hassulta, sillä kaikkihan valmistavat sitä kotona. Lentokoneen korkeus ja matkustamon yksinkertaiset keittiötilat tekevät siitä kuitenkin annoksen, josta on vaikea saada täydellistä, sanoo lentoemäntä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Jopa lentoyhtiön kokki vahvistaa väitteen. Haasteet liittyvät esimerkiksi kananmunien ja kerman vaihtelevaan laatuun, ja eri maanosissa myytävien tuotteiden eroihin.

Qantasin bisnes- ja ykkösluokkien menu vaihtuu kolmen kuukauden välein. Pihvileipä on kuitenkin niin suosittu, että se on pysynyt listalla jo 20 vuoden ajan.

>> Lue myös: Lentoemäntä kertoo, minkä yllättävän juoman tarjoileminen on vastenmielisintä – tilaatko sinäkin aina tämän?

Lähde: News.com.au
Kuva: Qantas

Rantapallon päätoimittaja Inka on aina valmis seikkailuun. Jos voi itse valita, suuntaa hän kaikkein mieluiten aktiivimatkalle maailman ääriin.
Lue lisää

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Lentokoneen ovi

Voiko lentokoneen ovi avautua kesken lennon? Ammattilainen kertoo, pitääkö kauhukuvaa pelätä

Yksin jätetty matkalaukku

Lentokentällä hylättynä seisova matkalaukku on kylmäävä näky – näin tilanteessa toimitaan

Mitä ovat lentokoneen spoilerit?

Tätä outoa näkyä sinäkin olet ihmetellyt lentokoneen ikkunasta – miksi siivestä aukeaa ilmassa huojuvia luukkuja?

Miksi lentokoneissa on pyöreäkulmaiset ikkunat?

Tiesitkö syyn? Tämän takia lentokoneissa on pyöreät ikkunat

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja