Hyppää sisältöön

Yksi asia on kielletty lentoemänniltä – oletko sinäkin syyllistynyt tähän viattomalta tuntuvaan pyyntöön?

Rantapallon päätoimittaja Inka Khanji
Inka Khanji Päivitetty: 05.08.2019
Ota lennolle mukaan vain sen verran tavaraa, kuin itse jaksat kantaa.

Laukkujen nostelu ei kuulu matkustamohenkilökunnan työnkuvaan

Oletko joskus lähtenyt lennolle painavan käsimatkatavaran kanssa ja huomannut koneessa, että et jaksakaan nostaa sitä istuimen yläpuolella sijaitsevaan säilytyslokeroon? Olet ehkä saattanut olettaa, että matkustamohenkilökunta auttaa sinua nostopuuhissa.

Tosi asiassa tilanteen ei kuitenkaan pitäisi mennä niin. Moni matkustaja ei edes tiedä, että matkalaukkujen nostaminen säilytyslokeroon ei ole osa lentoemäntien ja stuerttien työnkuvaa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Syy on yksinkertainen: pidemmän päälle nostelu aiheuttaisi matkustamohenkilökunnalle todennäköisesti fyysisiä vaivoja. Yhden laukun nostaminen ei vahingoita kenenkään selkää, mutta jos miehistö nostelisi joka päivä kymmenien tai jopa satojen ihmisten laukkuja, olisi tilanne hyvin erilainen.

Monet lentoyhtiöt kieltävät matkustamohenkilökunnalta laukkujen nostelun kokonaan. Tämä tarkoittaa sitä, etteivät vakuutukset kata nostelusta syntyneitä vammoja.

Laukkujen nostaminen on turvallisuusriski myös siksi, että matkustamohenkilökunnan on oltava työkunnossa mahdollisen onnettomuustilanteen varalta. Mitä jos lentoemäntä tai stuertti ei pystyisi tekemään työtään kunnolla, koska olisi loukannut selkänsä vain hetkeä aiemmin?

Säännön suhteen voidaan toki tehdä poikkeuksia, ja sinäkin olet saattanut olla tilanteessa, jossa lentoemäntä tai stuertti on tarjonnut apuaan. Nostoapua annetaan usein esimerkiksi vanhuksille tai raskaana oleville naisille.

Monet matkustajat eivät tiedä säännöstä

Kesällä 2019 sosiaalisessa mediassa nousi kohu vakuutusyhtiö Axan julkaisemasta tekstistä. Yhtiö neuvoi matkustajia välttämään lennolla tapahtuvia vahinkoja pyytämällä matkustamohenkilökuntaa nostamaan laukkunsa hyllylle.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Lentoemännät ja stuertit jättivät julkaisuun kiukkuisia kommentteja. Monet huomauttivat, ettei vakuutus kattaisi matkustamohenkilökunnalle aiheutuvia fyysisiä vaivoja. Yhtiö joutui vaihtamaan tekstin ja pahoittelemaan jakamaansa väärää tietoa.

Matkustajia neuvotaan ottamaan mukaan vain sen verran tavaraa, kuin he itse jaksavat kantaa tai nostaa. Jos laukku on painava, kannattaa se kirjata ruumaan ylimääräisen nostelun välttämiseksi.

Laukkujen siirtelyä on hankaloittanut entisestään lentoyhtiöiden muuttuneet käytännöt. Lähes kaikki lentoyhtiöt veloittavat nykyään lisämaksun ruumaan kirjattavista matkatavaroista. Tämä tarkoittaa sitä, että monet matkustajat pyrkivät sullomaan liikaa tavaroita käsimatkatavaroihin säästösyistä.

Lue myös: Nämä 15 asiaa lentoemännät haluaisivat sanoa matkustajille päin naamaa – jos voisivat

Lähde: News.com.au
Kuva: Istockphoto

Rantapallon päätoimittaja Inka on aina valmis seikkailuun. Jos voi itse valita, suuntaa hän kaikkein mieluiten aktiivimatkalle maailman ääriin.
Lue lisää

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Lentokoneen ovi

Voiko lentokoneen ovi avautua kesken lennon? Ammattilainen kertoo, pitääkö kauhukuvaa pelätä

Yksin jätetty matkalaukku

Lentokentällä hylättynä seisova matkalaukku on kylmäävä näky – näin tilanteessa toimitaan

Mitä ovat lentokoneen spoilerit?

Tätä outoa näkyä sinäkin olet ihmetellyt lentokoneen ikkunasta – miksi siivestä aukeaa ilmassa huojuvia luukkuja?

Miksi lentokoneissa on pyöreäkulmaiset ikkunat?

Tiesitkö syyn? Tämän takia lentokoneissa on pyöreät ikkunat

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja