Kuva: Istockphoto
Matkustamohenkilökunta ei nosta laukkuja lentokoneessa

Yksi asia on kielletty lentoemänniltä – oletko sinäkin syyllistynyt tähän viattomalta tuntuvaan pyyntöön?

Ota lennolle mukaan vain sen verran tavaraa, kuin itse jaksat kantaa.

Laukkujen nostelu ei kuulu matkustamohenkilökunnan työnkuvaan

Oletko joskus lähtenyt lennolle painavan käsimatkatavaran kanssa ja huomannut koneessa, että et jaksakaan nostaa sitä istuimen yläpuolella sijaitsevaan säilytyslokeroon? Olet ehkä saattanut olettaa, että matkustamohenkilökunta auttaa sinua nostopuuhissa.

Tosi asiassa tilanteen ei kuitenkaan pitäisi mennä niin. Moni matkustaja ei edes tiedä, että matkalaukkujen nostaminen säilytyslokeroon ei ole osa lentoemäntien ja stuerttien työnkuvaa.

Syy on yksinkertainen: pidemmän päälle nostelu aiheuttaisi matkustamohenkilökunnalle todennäköisesti fyysisiä vaivoja. Yhden laukun nostaminen ei vahingoita kenenkään selkää, mutta jos miehistö nostelisi joka päivä kymmenien tai jopa satojen ihmisten laukkuja, olisi tilanne hyvin erilainen.

Monet lentoyhtiöt kieltävät matkustamohenkilökunnalta laukkujen nostelun kokonaan. Tämä tarkoittaa sitä, etteivät vakuutukset kata nostelusta syntyneitä vammoja.

Laukkujen nostaminen on turvallisuusriski myös siksi, että matkustamohenkilökunnan on oltava työkunnossa mahdollisen onnettomuustilanteen varalta. Mitä jos lentoemäntä tai stuertti ei pystyisi tekemään työtään kunnolla, koska olisi loukannut selkänsä vain hetkeä aiemmin?

Säännön suhteen voidaan toki tehdä poikkeuksia, ja sinäkin olet saattanut olla tilanteessa, jossa lentoemäntä tai stuertti on tarjonnut apuaan. Nostoapua annetaan usein esimerkiksi vanhuksille tai raskaana oleville naisille.

Monet matkustajat eivät tiedä säännöstä

Kesällä 2019 sosiaalisessa mediassa nousi kohu vakuutusyhtiö Axan julkaisemasta tekstistä. Yhtiö neuvoi matkustajia välttämään lennolla tapahtuvia vahinkoja pyytämällä matkustamohenkilökuntaa nostamaan laukkunsa hyllylle.

Lentoemännät ja stuertit jättivät julkaisuun kiukkuisia kommentteja. Monet huomauttivat, ettei vakuutus kattaisi matkustamohenkilökunnalle aiheutuvia fyysisiä vaivoja. Yhtiö joutui vaihtamaan tekstin ja pahoittelemaan jakamaansa väärää tietoa.

Matkustajia neuvotaan ottamaan mukaan vain sen verran tavaraa, kuin he itse jaksavat kantaa tai nostaa. Jos laukku on painava, kannattaa se kirjata ruumaan ylimääräisen nostelun välttämiseksi.

Laukkujen siirtelyä on hankaloittanut entisestään lentoyhtiöiden muuttuneet käytännöt. Lähes kaikki lentoyhtiöt veloittavat nykyään lisämaksun ruumaan kirjattavista matkatavaroista. Tämä tarkoittaa sitä, että monet matkustajat pyrkivät sullomaan liikaa tavaroita käsimatkatavaroihin säästösyistä.

Lue myös: Nämä 15 asiaa lentoemännät haluaisivat sanoa matkustajille päin naamaa – jos voisivat

Lähde: News.com.au
Kuva: Istockphoto

Päivitetty: 5.8.2019

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (11 votes, average: 2,36 out of 5)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

6 kommenttia

Lensin viimeksi saksalaisella yhtiöllä käymään Suomessa. Kone tai oikeastaan sen laukkulokerot olivat niin ylhäällä, etten lyhyenä ja selkävaivaisena mitenkään saanut laukkuani sinne päinkään. Hämmästyin todella, kun lentoemo kieltäytyi auttamasta. Onneksi oli avuliaita kanssamatkustajia.

Joka tapauksessa lentoemännät joutuvat kurkottelemaan, siirtelemään ja järjestelemään painavia käsimatkatavaroita hankalissa asennoissa jotta kaikki mahtuisivat ylähyllylle. Olen nähnyt tämän monta kertaa.
Nykyäänhän saa ottaa mukaan varsinaisen käsimatkatavaran lisäksi jalkoihin laitettavan lisäpussukan, tietokonelaukun, käsilaukun tai pienen repun. Usein on mukana siis käytännössä 2 käsimatkatavaraa.

Koska olen iso lihaksikas mies, moni nainen on kysellyt apuani koneessa ja heittäytyen myös hiukan ”avuttomaksi”: Olen kuitannut pyynöt siellä kun itse pakkaa laukun itse täytyy myös jaksaa nostaa se tuonne ylös ja jos ei jaksa niin sitten penkin alle.

Juu, olen huomannut.
Finnairin lennolla lentoemo käski minun nostaa kainalosauvani ylälokeroon. Ei noussut käsi silloin niin korkealle…
Toinen lentoemo otti sitten keppini ja vei ne jonnekin muualle lennon ajaksi.
Että ihan tilannetajua huutelisin..!

Kerran Norwegianin lennolla lentoemäntä ei suostunut nostamaan yhtä laukkua hyllylle. Apua pyytävä henkilö oli ylipainoinen vanhus. Lentoemännän kommentti oli halventava ja tyly. Hän sanoi, ettei nostelee laukkuja ja mitä siitä tulisi, jos hän nostelisi jokaisen laukun ylös. Pisteet laski minun silmissäni. Lentoeml oli erittäin huonosti tilanteen tasalla.

Tämä on faktaa. Työskentelen itse matkustamossa ja laukkujen nostelu on tosiaan kiellettyä myös meillä. Laukun voi hyvin laittaa edessä olevan istuimen alle, mikäli nostelu ei onnistu. On niitä selkiä kollegoilta mennyt jo pasksksi laukkuja nostellessa ja vakuutus ei korvaa mikäli et itse tajua noudattaa työsuojelun antamia ohjeita… firman kanta sama. Pitkä sairasloma olisi taloudellinen katastrofi muutenkin matalapalkkatyössä. Eikä korvausta varmaan saisi matkustajaltakaan perästä kysellä. Yleensä pyrin asian ilmaisemaan hienotunteisesti, mutta napakasti. Joskus asiakas on jopa nauranut minulle päin naamaa, mutta se on hänen häpeänsä. Toimin täysin yleisen oikeustajun mukaan.