Hyppää sisältöön

Tiesitkö tämän lentoemäntien palkasta? Yksi omituinen piirre on alalla yleinen

  • Maria Hietala
Maria Hietala Päivitetty: 10.11.2023
Matkustamohenkilökunta joutuu usein tekemään osan velvollisuuksistaan työajan ulkopuolella.

Lentoemäntien palkkauksessa erikoinen piirre

Oletko joskus istunut lentokoneessa odottamassa malttamattomana nousua? Tai vastaavasti tuskaillut pitkää odotusta ovien avautumiseen koneen laskeuduttua?

Et varmasti ole ollut ainoa. Jos matkustaja toivoo ajan kuluvan mahdollisimman nopeasti, on matkustamohenkilökunnalla vielä parempi syy toivoa samaa. Lentoemäntien ja stuerttien palkka on nimittäin saattanut jo lakata juoksemasta koneen pysähdyttyä. Tai he ovat seisseet ovella toivottavassa sinut tervetulleeksi ilmaiseksi.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Ilmailualalla on tyypillistä, että matkustamohenkilökunnan varsinaisen työajan lasketaan alkavan esimerkiksi koneen oven sulkeuduttua tai koneen alkaessa rullata kohti kiitorataa. Työaika taas saattaa loppua koneen pysähtyessä.

Business Insider kertoo, että esimerkiksi United Airlinesilla ja American Airlinesilla on tällaiset sopimukset matkustamohenkilökunnan ammattiliittojen kanssa. Lentoemäntien ja stuerttien työpäivä alkaa kuitenkin jo paljon ennen kuin matkustajat ovat koneessa.

– Teemme jatkuvasti työn kannalta välttämättömiä asioita, joista emme saa palkkaa, paljastaa PSA Airlinesin matkustamohenkilökunnan jäsen.

Varsinaisen työajan ulkopuolelle jää monella yhtiöllä esimerkiksi matkustajien vastaanottaminen koneeseen ja auttaminen ulos koneesta koneen laskeuduttua. Usein matkustamohenkilökunnan työhön sisältyy myös paljon lentokentällä odottelua – Delta Air Linesin työntekijän mukaan joskus jopa neljä tai viisi tuntia.

Palkkauksessa isoja eroja

Amerikkalaisen Mesa Airlinesin matkustamohenkilökunnan jäsen kertoo käyttävänsä työhön joskus puolet enemmän aikaa kuin mikä katsotaan varsinaiseksi työajaksi.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

– Pahimmillaan saatan työskennellä 14 tuntia ja saada palkkaa vain kuudesta tunnista, sanoo anonyyminä pysyttelevä matkustamohenkilökunnan jäsen.

Deltan edustaja kertoo yhtiön käyttävän neljää erilaista palkkausmetodia, joista valitaan aina työntekijälle ihanteellisin tapa. Yhtiön mukaan palkkaus kattaa kaikki työvaiheet lentoa edeltävästä perehdytyksestä koneen tyhjentämiseen.

Ilmailualalla on myös yleistä, että lentoemäntien ja stuerttien aloituspalkka on matalampi. Työvuosien karttuessa myös tulot kasvavat.

American Airlines kertoo aloittelevan matkustamohenkilökunnan tienaavan 28 dollaria eli noin 25 euroa tunnissa. 12 vuoden työuran jälkeen tuntipalkka on jo noussut 65 dollariin eli noin 58 euroon.

Lentoyhtiöillä on erilaiset palkkauskäytännöt maasta ja yhtiöstä riippuen. Usein matkustamohenkilökunnalle maksetaan lisäksi päivärahaa näiden ollessa oman kotikenttänsä ulkopuolella työn takia.

Lue myös: Haaveiletko lentoemännän ammatista? Näin pääset alkuun

Lähde: Business Insider

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Käsimatkatavarat

Näin pakkaat oikein lennolle – mitä käsimatkatavaroissa saa kuljettaa?

Lennot Kööpenhaminaan

SAS avaa uuden reitin Rovaniemeltä

Helsinki-Vantaan erikoiset palvelut

Tässä ovat Helsinki-Vantaan yllättävimmät palvelut – tiesitkö näistä?

Lentokoneeseen noustaan vasemmalta puolelta

Miksi lentokoneeseen noustaan aina vasemmalta puolelta? Tässä syy

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja