Kuva: Finavia
Helsinki-Vantaa

Tiesitkö tätä? Turvatarkastus on ihmiselle vaaraton, mutta yksi esine voi kuitenkin vahingoittua säteilystä

Helsinki-Vantaan lentokenttä paljastaa, miten turvatarkastusten tekniikka toimii käytännössä.

Tavoitteena turvalliset lennot

Lentoaseman turvatarkastus pyrkii estämään vaarallisten esineiden ja aineiden pääsyn lentokoneeseen. Turvatarkastusten avulla varmistetaan turvalliset lennot kaikille matkustajille.

Jokainen lentomatkustaja kulkee lentokentän turvatarkastuksen läpi. Harvemmat kuitenkin miettivät sitä, miten läpivalaisulaite oikein toimii.

Perustuu röntgensäteilyyn

Läpivalaisulaitteen läpi menevä matkatavara altistuu röntgensäteilylle. Toiminta perustuu siihen, että säteet läpäisevät eri aineita eri tavoin, mikä mahdollistaa esineen tunnistamisen.

Läpivalaisulaitteen säteily tuotetaan röntgenputkella, joka ohjataan tunneliin alle sentin levyisestä aukosta. Liukuhihnalla etenevä matkatavara kulkee säteen läpi, ja tunnelin toisessa päässä tunnistin mittaa läpi päässeitä säteilymääriä.

Tiheät aineet, kuten lyijy, sitovat säteilyä itseensä muita tehokkaammin, mikä estää säteiden kulkemisen.

Säteilystä ei ole haittaa ihmisille tai tavaroille. Ihminen saa saman annoksen taustasäteilyä esimerkiksi tunnin lennon aikana kymmenen kilometrin korkeudessa. Turvatarkastuksen säteilyannos on kymmenen kertaa pienempi kuin hammasröntgenistä aiheutuva annos.

Ruumaan menevät laukut tarkastetaan tehokkaammilla laitteilla, mutta siitä ei ole haittaa matkatavaralle – yhtä harvinaista poikkeusta lukuun ottamatta.

– Herkkien valokuvaus- tai elokuvafilmien osalta on olemassa pieni vahingoittumisen riski. Korkean ASA-luvun filmeistä on hyvä mainita turvatarkastuksessa, eikä niitä kannata laittaa ruumaan. Tavalliset filmit eivät kärsi turvatarkastuksessa, toteaa Finavialle laitteita toimittavan yrityksen turvalaiteasiantuntija Mikko Halonen.

Tavarat tunnistetaan väreillä

Miten turvatarkastaja sitten tietää, mikä esine on mikäkin?

Aiemmin matkatavaroiden läpivalaisukuvat olivat mustavalkoisia, mutta nykyään matkalaukun sisältöä voi tarkastella eri värisinä.

Eloperäiset aineet kuten puu, vesi, muovi ja tekstiilit näkyvät kuvassa oransseina. Elottomat aineet kuten metallit puolestaan näkyvät sinisinä. Jos läpivalaistavassa esineessä on sekä eloperäistä että elotonta ainetta päällekkäin, esine näkyy kuvassa vihreänä. Esimerkiksi metalliputkessa säilytettävät tennispallot ovat vihreitä.

Esine näyttää sitä tummemmalta, mitä tiheämpää ainetta se on. Hyvin tiheät aineet, jotka eivät läpäise lainkaan säteilyä, näkyvät mustina.

Muoto, väri ja tiheys yhdessä auttavat hahmottamaan sen, mitä tavaroita matkalaukussa on.

Teknologia tekee tarkastuksista tehokkaampia

Helsinki-Vantaan kentällä on käytössä kaksiputkisia laitteita, joilla yhdestä läpivalaistusta kappaleesta saadaan kaksi eri läpivalaisukuvaa. Käytännössä kahden kuvan saaminen tarkoittaa sitä, että matkatavaraa tarvitsee harvoin läpivalaista uudelleen. Tämä sujuvoittaa tarkastuksia.

Helsinki-Vantaan lentoasemalle on tilattu myös uusia läpivalaisulaitteita, jotka tunnistaisivat räjähdysaineet automaattisesti CT-teknologian avulla.

CT-kuvauksessa säteilylähde pyörii läpivalaistavan kohteen ympäri nopeasti, jolloin kohteesta saadaan kolmiulotteinen kuva. Parhaimmillaan laite voi tarkistaa jopa 1 800 matkalaukkua tunnissa.

Milloin laukku avataan läpivalaisun jälkeen?

Läpivalaisulaite tarkastaa enemmistön matkustajien laukuista, mutta joskus turvatarkastajat myös avaavat laukun.

Tällöin kyse on siitä, että esimerkiksi läpivalaisukuvassa näkyy jotakin kiellettyä tai materiaalia, jota tarkastaja ja automatiikka eivät tunnista.

Lisäksi lentokentillä tehdään satunnaistarkastuksia.

– Tietty osuus käsimatkatavaroista tarkastetaan satunnaisesti turvallisuuden lisäämiseksi. Satunnaistarkastuksen osoittaa laitteen automatiikka. Siksi turvatarkastajakaan ei tiedä, kenen kohdalle tarkastus osuu, kuvailee Helsinki-Vantaan turvapalveluiden palvelupäällikkö Joni Pekkanen.

>> Lue myös: Älä hidastele turvatarkastuksessa! Näillä ohjeilla selviät tarkastuksen läpi nopeasti

Lähde ja kuvat: Finavia

Päivitetty: 7.11.2018

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (No Ratings Yet)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

2 kommenttia

“Säteilystä ei ole haittaa ihmisille tai tavaroille. Ihminen saa saman annoksen taustasäteilyä esimerkiksi tunnin lennon aikana kymmenen kilometrin korkeudessa. Turvatarkastuksen säteilyannos on kymmenen kertaa pienempi kuin hammasröntgenistä aiheutuva annos.”

Tuo säteilyannos viittaa ilmeisesti tavaroiden saamaan annokseen. Ihmisiä ei turvatarkastuksen yhteydessä koskaan läpivalaista. Ne skannaukset, joita joillain lentoasemilla käytetään metallinpaljastimien sijaan, perustuvat eri teknologiaan, jossa matalaenerginen röntgensäteily heijastuu ihon pinnasta tunkeutumatta kehon sisälle.

Millä matikalla säteilymäärä on 10 kertaa pienempi kuin hammasröntgenistä saatava? Yhdestä pienestä hammasröntgenkuvasta kun aiheutuu saman verran säteilyä kuin istuisi lentokoneessa 2 tuntia. Joten jos tästä aiheutuu säteilyä 1 tunnin lentomatkustuksen verran niin lyhyellä matikalla laskettuna se on 50 prossaa vähemmän, ei 10 kertaa vähemmän. Isommasta kokoleuan kuvasta taas aiheutuu säteilyä 4 lentotunnin verran tai sama kuin 2 vuorokauden ulkonaoleskelun taustasäteilystä. Kummassakaan ei päde tämä matikka että 10 kertaa vähemmän.