Kuva: Istockphoto
Matkalaukku

Muista tämä ennen seuraavaa lentomatkaasi: vara-akkua ei saa pakata ruumaan – ja siihen on hyvä syy

Ruumamatkatavarasta takavarikoituja akkuja kertyy vuosittain tuhansia.

Vältä paloturvallisuusriski ja pakkaa akku käsimatkatavaraan

Lentoturvallisuuteen liittyviin asioihin suhtaudutaan lentoasemilla vakavasti, mistä syystä myös matkustajien on noudatettava tarkkoja sääntöjä. Elektronisia laitteita koskevat monet ohjeistukset esimerkiksi tietokoneiden ja tablettien suojakuorien poistamisesta, ja myös akkujen kuljettamiseen liittyy rajoitteita.

Jo kotona laukkua pakatessa kannattaa huomioida, että esimerkiksi matkapuhelinten varavirtalähteet eli power bankit sekä tietokoneiden ja kameroiden vara-akut tulee pakata käsimatkatavaraan. Niitä ei saa laittaa ruumalaukkuun.

Lisäakkujen kuljettaminen lentomatkalla on hyvin yleistä, mutta siitä huolimatta useimmat pakkaavat akut väärin ja laittavat ne ruumalaukkuun. Akkuja ei kuitenkaan saa kuljettaa ruumassa niiden paloturvallisuusriskin vuoksi. Oikosulun sattuessa mahdollinen tulipalo on helpompi sammuttaa lentokoneen matkustamossa kuin ruumassa.

Tuhansia akkuja vuodessa

Jos varavirtalähde on pakattu ruumaan, joudutaan se poistamaan laukusta ennen koneen lähtöä, mikä saattaa aiheuttaa laukun myöhästymisen koneesta.

Vuosittain Finavia joutuu takavarikoimaan noin 7 000 akkua. Kun akku poistetaan matkatavarasta, matkustajalle jätetään laukkuun viesti, jossa kerrotaan akun olevan haettavissa lentoasemalta noin kuukauden ajan.

Jos akkuja ei tulla hakemaan, ongelmajätteiksi luokiteltavat akut lahjoitetaan Punaiselle Ristille myytäviksi.

Tarkista akun energiasisältö

Kun pakkaat akkusi käsimatkatavaraan, muista, että myös käsimatkatavarassa akkuihin liittyy rajoituksia.

Yhden matkustamoon otettavan akun tai pariston enimmäisenergiasisältö saa olla korkeintaan 100 Wh. Jos energiasisältö on yli 100 Wh mutta alle 160 Wh, akulle täytyy pyytää erikoislupa lentoyhtiöltä. Tässäkin tapauksessa sallittujen akkujen määrä on rajattu kahteen.

Paristojen ja akkujen litiumpitoisuus ei myöskään saa ylittää kahta grammaa. Esimerkiksi Samsungin Galaxy Note 7 -älypuhelimen käyttö ja lataaminen on ollut monilla lennoilla kiellettyä herkästi syttyvän akun vuoksi. Jotkin lentoyhtiöt kuten Finnair ovat kieltäneet kokonaan Samsung Galaxy Note 7 -puhelinten kuljettamisen matkustamossa.

Lähde: Finavia
Kuva: Istockphoto

Päivitetty: 22.7.2019

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (3 votes, average: 3,00 out of 5)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

5 kommenttia

Itsellä ei ole ollut koskaan vaikeuksia sen suhteen miten menetellä kun lähdetään lentomatkalle. Lennän aika usein ja matkalaukku on tullut aina perille. Koskaan en ota matkustamoon muuta laukkua kun käsilaukun.

Eipä teitenkään kahta enempää varavrtalähteitä saa ottaa mukaan vain siksi että ne ei ylitä sallittua.
Kännykät muut elektroniset laitteet tulee olla suljettuna turvatarkastuksessa. Henkilöasiapaperina suosittelen Suomen Euroopan passia jossa kuvallinen tunnitus.
Sukset ja muut urheiluvälineet tulee kuljettaa ruumassa myös varustekassi missä sinne tulee hygieenia ja muu tarvike.
Muistutan että ei elektroniikka tuotteita koneen ruumaan.

Pelkän tiedotteen kopioimisen sijaan voisi leikkiä toimittajaa ja kertoa kuinka 100wh lasketaan. Esimerkiksi varavirta 10000 mAh on 10 Ah eli 10 Ah x 5V = 50 Wh. Tai toisin päin enintään 20000 mAh varavirran voi ottaa mukaan. Sitten ainakin Helsingissä Finavia säilyttää 30 vrk ruumaan menevistä laukuista poistetut varavirtalähteet.