Matkalaukku lähtöselvityksestä lennolle 35 minuutissa – näin laukun matka etenee Helsinki-Vantaalla
Matkatavarajärjestelmä on täynnä yksityiskohtia
Helsinki-Vantaan lentoaseman matkatavarajärjestelmä on suuri kokonaisuus, jossa paljon yksityiskohtia huolehdittavaksi. Matkatavaroita käsitellään minuutin tarkkuudella yhteistyössä lentoaseman ja lentoyhtiöiden kanssa.
Kiireisimpinä hetkinä laukun on ehdittävä tiskiltä koneeseen 35 minuutissa. Kokonaisuutena matkatavarajärjestelmä on pitkälti automatisoitu prosessi, ja sen ansiosta yhden tunnin aikana ehditään käsitellä tuhansia laukkuja. Täysin automatisoitua matkalaukkuja koskevat järjestelyt eivät kuitenkaan ole, sillä monta kriittistä vaihetta hoidetaan kuitenkin edelleen käsityönä.
Lue, mitä kaikkea matkalaukulle tapahtuu lentoasemalla!
Matkalaukun vaiheet lentoasemalla
Matkalaukun matka alkaa lähtöselvitystiskiltä, jossa laukku saa viivakoodilla varustellun matkatavarakuitin eli tagin. Viivakoodi on käsittelyvaiheessa hyvin tärkeä, sillä sen ansiosta laukku päätyy oikeaan koneeseen. Lisäksi laukun etenemistä voidaan seurata reaaliajassa viivakoodin avulla.
Laukun seuraava kohde on lentoyhtiön bag drop -piste, missä laukun tarkastuskortti ja matkatavaratagit skannataan, minkä lisäksi myös laukku punnitaan ja mitataan. Matkalaukku jatkaa matkaansa kuljetushihnaa pitkin matkatavaratehtaaseen.
Liukuhihnaa varten kukin matkalaukku pakataan omaan vaunuunsa, joita nimitetään myös pulkiksi. Nopeimmillaan pulkka etenee seitsemän metriä sekunnissa, ja se ohjataan oikeaan paikkaan viivakoodin avulla. Laukut lajitellaan ja niitä seurataan paitsi viivakoodeilla myös kameroilla ja RFID-lukijoilla.
Seuraavaksi matkatavarat turvatarkastetaan ja läpivalaistaan EU-sääntöjen mukaisesti. Jos laukku on tuotu lähtöselvitykseen hyvissä ajoin, menee laukku turvatarkastuksen jälkeen automaattivarastoon, joka tunnetaan myös laukkuhotellina. Sieltä laukku vapautetaan koneen lähtöajan mukaan.
Viimeinen etappi on lajittelu, jossa matkalaukut kulkevat lajitteluautomaattien läpi lentokohtaisiin luisuihin, mistä ne siirtyvät maahuolintayhtiön huomaan. Laukut pakataan kärryihin tai kontteihin käsin, ja kuljetuksen jälkeen ne pakataan käsin myös koneeseen, jolloin laukut ovat valmiina matkaa varten.
Lähde: Finavia
Kuvat: Shutterstock ja Inka Khanji
Rantapallon päätoimittaja Inka on aina valmis seikkailuun. Jos voi itse valita, suuntaa hän kaikkein mieluiten aktiivimatkalle maailman ääriin.
Lue lisää