hero taustakuva

Matkalaukku lähtöselvityksestä lennolle 35 minuutissa – näin laukun matka etenee Helsinki-Vantaalla

Shutterstock artikkelin kuva
Lennot
Matkalukun matka voi olla jopa kahden kilometrin mittainen, mutta mitä kaikkea matkan varrella tapahtuu?
Teksti: Inka Khanji
Päivitetty: 13.12.2018
facebook   whatsapp
Hae Lentoja
1 0
  • Aikuinen
    -
    0
    +
  • Nuori 12 - 17
    -
    0
    +
  • Lapsi 2 - 11
    -
    0
    +
  • Sylilapsi alle 2v
    -
    0
    +

Matkatavarajärjestelmä on täynnä yksityiskohtia

Helsinki-Vantaan lentoaseman matkatavarajärjestelmä on suuri kokonaisuus, jossa paljon yksityiskohtia huolehdittavaksi. Matkatavaroita käsitellään minuutin tarkkuudella yhteistyössä lentoaseman ja lentoyhtiöiden kanssa.

Kiireisimpinä hetkinä laukun on ehdittävä tiskiltä koneeseen 35 minuutissa. Kokonaisuutena matkatavarajärjestelmä on pitkälti automatisoitu prosessi, ja sen ansiosta yhden tunnin aikana ehditään käsitellä tuhansia laukkuja. Täysin automatisoitua matkalaukkuja koskevat järjestelyt eivät kuitenkaan ole, sillä monta kriittistä vaihetta hoidetaan kuitenkin edelleen käsityönä.

Lue, mitä kaikkea matkalaukulle tapahtuu lentoasemalla!

Matkalaukun vaiheet lentoasemalla

Matkalaukun matka alkaa lähtöselvitystiskiltä, jossa laukku saa viivakoodilla varustellun matkatavarakuitin eli tagin. Viivakoodi on käsittelyvaiheessa hyvin tärkeä, sillä sen ansiosta laukku päätyy oikeaan koneeseen. Lisäksi laukun etenemistä voidaan seurata reaaliajassa viivakoodin avulla.

Laukun seuraava kohde on lentoyhtiön bag drop -piste, missä laukun tarkastuskortti ja matkatavaratagit skannataan, minkä lisäksi myös laukku punnitaan ja mitataan. Matkalaukku jatkaa matkaansa kuljetushihnaa pitkin matkatavaratehtaaseen.

Inka KhanjiMatkalaukku
Matkatavaroiden lähtöselvitys hoidetaan nykyään entistä useammin automaattien avulla.

Liukuhihnaa varten kukin matkalaukku pakataan omaan vaunuunsa, joita nimitetään myös pulkiksi. Nopeimmillaan pulkka etenee seitsemän metriä sekunnissa, ja se ohjataan oikeaan paikkaan viivakoodin avulla. Laukut lajitellaan ja niitä seurataan paitsi viivakoodeilla myös kameroilla ja RFID-lukijoilla.

Seuraavaksi matkatavarat turvatarkastetaan ja läpivalaistaan EU-sääntöjen mukaisesti. Jos laukku on tuotu lähtöselvitykseen hyvissä ajoin, menee laukku turvatarkastuksen jälkeen automaattivarastoon, joka tunnetaan myös laukkuhotellina. Sieltä laukku vapautetaan koneen lähtöajan mukaan.

Viimeinen etappi on lajittelu, jossa matkalaukut kulkevat lajitteluautomaattien läpi lentokohtaisiin luisuihin, mistä ne siirtyvät maahuolintayhtiön huomaan. Laukut pakataan kärryihin tai kontteihin käsin, ja kuljetuksen jälkeen ne pakataan käsin myös koneeseen, jolloin laukut ovat valmiina matkaa varten.

Lähde: Finavia
Kuvat: Shutterstock ja Inka Khanji

Yksi kommentti (1) Jätä kommentti

  1. Eipä ainakaan 2.6.2019 Helsinki-Vantaa lentokentällä tuntunut toimivan mikään: kuulema,olemattoman infon mukaan ”Terminaalissa
    on nyt tilapäinen ruuhka..” , ruuhka oli Valtava!
    Olimme yli 3,5 tuntia jonossa,jossa ihmisten annettiin etuilla jne., Finnair/Finavia ei kyennyt hoitamaan laukkujonoa moneen tuntiin. Kuulema IT-vika… Näin ei saa olla enää nykypäivänä. Täytyy olla varasuunnitelma!
    Lentokone myöhässä ja matkalaukut hukassa…


  2. Jätä kommentti

    Kommentoi nimimerkillä tai tai kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.