hero taustakuva

Tiesitkö? Tästä syystä lentokoneissa on aina tuhkakupit, vaikka sauhuttelu on kielletty

iStockphoto artikkelin kuva
Lennot
Lennoilla tupakointi on kielletty, mutta vessoista löytyy tuhkakupit. Tiesitkö miksi?
Teksti: Maria Hietala
Päivitetty: 20.05.2019
facebook   whatsapp
Hae Lentoja
1 0
  • Aikuinen
    -
    0
    +
  • Nuori 12 - 17
    -
    0
    +
  • Lapsi 2 - 11
    -
    0
    +
  • Sylilapsi alle 2v
    -
    0
    +

Koneissa tuhkakupit salasauhuttelun varalta

Sauhuttelu lentokoneessa on kielletty – sen tietävät kaikki matkailijat. Mutta oletko joskus miettinyt, miksi lentokoneiden vessoista löytyy edelleen tuhkakuppeja?

Erikoinen ristiriita selittyy turvallisuussyillä: salatupakoijien ei haluta tumppaavan savukkeitaan hädissään esimerkiksi roskakoriin. Mikäli joku kielloista huolimatta sytyttää wc-tilassa tupakan, on se pystyttävä sammuttamaan turvallisesti.

Tuhkakupit vaaditaan lentokoneisiin ilmailualan viranomaisten määräyksestä. Jokaisessa vessassa tulee olla yksi tuhkakuppi.

Sääntöä myös valvotaan: Daily Mailin mukaan vuonna 2009 British Airwaysin lento ei päässyt lähtemään ajallaan Mexico Cityyn, sillä koneesta puuttui tuhkakuppi. Lentokone pääsi matkaan vasta sitten, kun vessaan oli asennettu tuhkakuppi.

Tuhkakuppien tarpeellisuudesta muistuttaa myös vuonna 1973 sattunut onnettomuus. Lentoyhtiö Varigin Rio de Janeiron ja Pariisin välinen lento vaati 123 kuolonuhria matkustamon täytyttyä savusta. Tulipalon arvellaan saaneen alkunsa tupakasta, ja monet matkustajat kuolivat savun takia jo ennen hätälaskua.

Tupakointi kiellettiin ensimmäisenä Yhdysvaltojen sisäisillä lennoilla vuonna 1988. Lähes kaikki maailman lentoyhtiöt laittoivat sauhuttelulle lopun 1990-luvun loppuun mennessä.

Finnairin lennoilla savuttomuuteen siirryttiin porrastetusti vuonna 1996. Viimeisetkin tupakoinnin sallineet Japanin-reitit muuttuivat savuttomiksi vuonna 1999.

Lähde: Daily Mail

Lue kommentit (2) Jätä kommentti

  1. Vuonna -77 ajoin uudella Landikalla Helsingistä Afrikkaan. Telttaretki kesti vuoden, kilometrejä tuli mittariin 50 000 14:ssä Afrikan maassa, lisäksi tietenkin myös Euroopan maat joiden läpi oli ajettava. Jossain vaiheessa ajoin Norsunluurannikon päätietä Malista pääkaupunkia Abidjania kohti. Olin huomannut jonkun henkilöauton seuraavan ja ihmettelin miksei tämä nopeampana ohittanut. Pysähdyin Yamoussoukrossa ja seuraajanikin pysähtyi. Tämä oli ranskalainen mies joka ilmeiseti kaipasi juttuseuraa. Hän pyysikin lounaalle hotelliin jossa asusteli. Tämä oli valvomassa Notre-Dame de la Paix -basilikan rakennustöitä. Söimme hyvän lounaan ja syödessämme mies tarjoutui näyttämään basilikaa ilmasta, hän kuului paikalliseen ilmailukerhoon. Pienellä nurmikkokentältä lähdettiin liikkeelle, koneeseen mennessä sain ohjeita mihin astua ettei jalka mene läpi. Puolentoista viinipullon avulla lentäjä sai kuin saikin koneen ilmaan puiden latvojen yli. Tutisten kierreltiin rakennustyön ympärillä ja lopuksi tultiin pomppien alas. Ei enää koskaan!


  2. Jätä kommentti

    Kommentoi nimimerkillä tai tai kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.