Hyppää sisältöön

Kolme faktaa, joiden jälkeen et enää ikinä ajattele lentoemäntien työstä samalla tavalla

Rantapallon päätoimittaja Inka Khanji
Inka Khanji Päivitetty: 13.08.2018
Uskoisitko minkälaisen seulan läpi matkustamohenkilökunnan on mentävä?

1. Lentoyhtiöillä voi olla tiukempi seula kuin huippuyliopistoilla

Lentoemännän tai stuertin työ nähdään usein matkailualan kadehdittavimpana ammattina, mutta samaan aikaan monet puhuvat siitä vähättelevään sävyyn. Vaikka työhön ei vaaditakaan monen vuoden opintoja, on suurin osa matkustamohenkilökunnan jäsenistä joutunut näkemään valtavasti vaivaa työpaikkansa eteen.

Erityisesti isoilla kansainvälisillä lentoyhtiöillä on varaa valita työntekijöidensä joukkoon vain parhaat mahdolliset ehdokkaat. Hakijoiden määrä voi olla valtava, ja joukossa on kielitaitoisia ammattilaisia monelta eri alalta.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Yksi tiukimmista rekrytointiprosesseista on amerikkalaisyhtiö Delta Air Linesilla. Vuonna 2016 yhtiö sai noin 150 000 hakemusta, joiden joukosta valittiin kurssille vain yksi prosentti ehdokkaita.

Käsityksen työllistymisen haastavuudesta saa ottamalla vertailukohdaksi amerikkalaisen huippuyliopisto Harvardin. Kaikki tietävät, että maailman parhaiden yliopistojen joukkoon rankattuun kouluun on vaikea päästä sisään. Harvardin hyväksymisprosentti oli Deltan haun aikaan 5,2.

Akateemisen uran valitseva voi siis päästä jopa helpommalla kuin matkustamohenkilökunnan jäseneksi halajava.

2. Tehokkuuteen on hyvä syy

Kun näet lentoemäntien ja stuerttien valmistelevan matkustamoa lähtökuntoon nopeasti ja tehokkaasti, on taustalla muutakin kuin itsestäänselvä halu saada kone matkaan aikataulussa.

Lentoyhtiöillä on erilaisia palkkamalleja, mutta joidenkin lentoyhtiöiden kohdalla tuntipalkkaa saavien matkustamohenkilökunnan jäsenten palkka alkaa juosta vasta lentokoneen oven sulkeutuessa. Tätä on edeltänyt matkustamohenkilökunnan kokoontuminen ja briiffaus kyseisestä lennosta, matkustajien nousu koneeseen ja matkustamon saaminen lähtökuntoon.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Jos siis kuulut niihin matkustajiin, jotka järjestelevät käsimatkatavaroitaan minuuttitolkulla tai lähtevät vessaan ennen koneen nousua, mieti voisitko muuttaa tapojasi.

3. Selviytymistaidot hallussa

Jos olet joskus viitannut matkustamohenkilökuntaan kahvinkaatajina, mieti vielä osaisitko itse elvyttää vierustoveria hätätilanteessa tai evakuoida koneen 90 sekunnissa. Lentoemännillä ja stuerteilla on paljon salattuja taitoja, joita ei onneksi tarvita kovin usein.

Hillittyjen ja huoliteltujen matkustamohenkilökunnan jäsenten pinnan alla on joukko kovapintaisia ammattilaisia, jotka eivät arkaile toimia tosipaikan tullen – mitä se ikinä vaatiikaan.

Finnairin lentoemännän mukaan koulutukseen kuuluu kaikkea savusukelluksesta itsepuolustustaitoihin. Kurssilaiset vietiin jopa metsään harjoittelemaan laavun rakentamista ja loukkaantuneista huolehtimista.

Lue myös: Näitä asioita et tiennyt lentoemännän työstä – matkustajien jatkuvaa tarkkailua ja yllättäviä taitoja

Lähde: Business Insider, The Points Guy
Kuva: Shutterstock

Rantapallon päätoimittaja Inka on aina valmis seikkailuun. Jos voi itse valita, suuntaa hän kaikkein mieluiten aktiivimatkalle maailman ääriin.
Lue lisää

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Lento vauvan kanssa

Ensimmäinen lento vauvan kanssa voi jännittää – lue vinkit sujuvaan matkaan

Lentoyhtiöiden codeshare-yhteistyö

Yllätyitkö, kun varasit lennon ja lähtöportilla odottaakin eri yhtiön kone? Tätä tarkoittaa codeshare-yhteistyö

Pysäköinti Helsinki-Vantaalla

Näin jätät auton parkkiin Helsinki-Vantaalle – tiesitkö, että yksi hotelliyö voi tuoda ilmaisen pysäköinnin loman ajaksi?

Norjan Kirkkoniemi

Finnairilta uusi reitti kesäkaudelle 2025 – lisävuoroja useille reiteille

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja