Näitä asioita et tiennyt lentoemännän työstä – matkustajien jatkuvaa tarkkailua ja yllättäviä taitoja
1. Työpäivä alkaa hyvissä ajoin ennen ensimmäistä lentoa
Yhteisessä briefing-tilaisuudessa jokaiselle matkustamossa työskentelevälle annetaan oma positio, johon kuuluu omia, tarkoin määriteltyjä velvollisuuksia. Jokaisella positiolla on myös oma ovensa, jonka sulkeutumisen kukin varmistaa. Monien lentoyhtiöiden osalta palkan maksu alkaa kuitenkin vasta, kun kone nousee ilmaan.
2. Lentohenkilökunnan koulutuksessa painotetaan turvallisuutta
Turvamääräyksiin liittyvää osaamista pidetään yllä jatkuvasti. Henkilökunta saa viikoittain yhden turvallisuuteen liittyvän kysymyksen, joka on kerrattava yhdessä. Näin oikeat toimintatavat muistetaan hätätilanteissakin. Vuosittain pitää käydä useamman päivän pituisissa turvakoulutuksissa.
Lue myös: Lentoemäntien monipuoliset taidot yllättävät – koulutuksessa savusukellusta ja pelastautumistaitoja
3. Lentoemännät ja stuertit osaavat elvyttää
Lentokoneesta löytyy ensiaputarvikkeita, ja henkilökunta on ensiaputaitoista. Myös ensiapuohjeita ja -toimintatapoja kerrataan viikoittain.
4. Lentoemännät ja stuertit eivät turhaan tervehdi matkustajia koneen ovilla
Matkustajia tervehtiessään matkustamohenkilökunta tutkailee samalla, onko joku matkustajista mahdollisesti humalassa tai tarvitseeko joku ehkä jostain muusta syystä erityistä apua tai huomiota. Myös tämä skannaus on tärkeää lennon turvallisuuden kannalta. Lisäksi lentoemännät etsivät jo tässä vaiheessa niitä matkustajia, jotka voisivat auttaa mahdollisessa hätätilanteessa.
Lue myös: Finnairin lentoemäntä kertoo: näitä asioita tarkkailen matkustajissa
5. Matkustamohenkilökunta ei aina siivoa konetta lentojen välissä
Lennon laskeutumisen ja uuden lähdön väliin jää usein varsin lyhyt aika. Siksi roskat pyritään keräämään mahdollisimman tarkkaan jo lennon aikana. Maassa perusteelliselle siistimiselle ei jää riittävästi aikaa.
6. Kaiken takana on turvallisuus
Matkustajista ehkä turhauttavilta tuntuvat säännöt perustuvat turvallisuuteen. Esimerkiksi koneen ensimmäisellä penkkirivillä tai varauloskäyntien kohdalla istuvat eivät saa pitää laukkujaan jaloissaan, koska ne voivat evakuointitilanteessa olla tiellä. Henkilökunta ei siis turhaan huomauttele asiasta.
7. Yläilmoissa työskentelee nykyään monen ikäisiä lentoemäntiä ja stuertteja
Lentoemännät ja stuertit eivät enää ole vain parikymppisiä nuoria, sillä elämänkokemuksesta on apua asiakaspalvelutyössä. Esimerkiksi Norwegianin kursseilla koulutetaan alalle myös aikuisia ammatinvaihtajia.
Lue myös: Haaveiletko lentoemännän työstä? Tällaista on arki matkailualan seksikkäimmässä ammatissa
8. Tärkein kielitaitovaatimus on hyvä englannin osaaminen
Englanti on ilmailun virallinen kieli ja myös lentäjät kommunikoivat lennonjohdon kanssa englanniksi. Tämän vuoksi myös lennoilla, joissa henkilökunta on suomalaista, kuulee englanninkielisiä käskyjä.
Lue myös: Matkailualan unelmatyö ei sovi jokaiselle – näitä ominaisuuksia lentoemänniltä edellytetään
9. Henkilökunnan kotimaalla on vain vähän merkitystä
Ala on kansainvälinen: suomalaisia lentäjiä, lentoemäntiä ja stuertteja työskentelee myös ulkomailla kulkevilla reiteillä sekä ulkomaisten yhtiöiden palveluksessa. Eivätkä kaikki Suomessa lentävät lentäjät, lentoemännät tai stuertit ole kotimaasta.
10. Pakkausongelmia kokemuksesta huolimatta
Vaikka lentoemännät ovatkin kokeneita matkaajia, on heillä sama tuttu pulma kuin meillä kaikilla muillakin: yön yli viipyvälle reissulle pitää pakata mukaan matkalaukku, ja siihen tuntuu joka kerta kertyvän aivan liikaa tavaraa.
Lue myös: Matkustaja, näin voit vaikuttaa lennon sujuvuuteen – lue lentoemännän vinkit
Jutun asiantuntijana on toiminut Norwegianin matkustamomiehistön Helsingin tukikohdan päällikkö Kati Enkovaara.
Teksti: Marianne Zitting