Hyppää sisältöön

Näitä asioita et tiennyt lentoemännän työstä – matkustajien jatkuvaa tarkkailua ja yllättäviä taitoja

Rantapallo Päivitetty: 10.11.2023
Lentoemännän tai stuertin työhön kuuluu paljon sellaista, jota tavallinen matkustaja ei välttämättä tule ajatelleeksi. Joko olet työn kuullut näistä puolista?

1. Työpäivä alkaa hyvissä ajoin ennen ensimmäistä lentoa

Yhteisessä briefing-tilaisuudessa jokaiselle matkustamossa työskentelevälle annetaan oma positio, johon kuuluu omia, tarkoin määriteltyjä velvollisuuksia. Jokaisella positiolla on myös oma ovensa, jonka sulkeutumisen kukin varmistaa. Monien lentoyhtiöiden osalta palkan maksu alkaa kuitenkin vasta, kun kone nousee ilmaan.

2. Lentohenkilökunnan koulutuksessa painotetaan turvallisuutta

Turvamääräyksiin liittyvää osaamista pidetään yllä jatkuvasti. Henkilökunta saa viikoittain yhden turvallisuuteen liittyvän kysymyksen, joka on kerrattava yhdessä. Näin oikeat toimintatavat muistetaan hätätilanteissakin. Vuosittain pitää käydä useamman päivän pituisissa turvakoulutuksissa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Lue myös: Lentoemäntien monipuoliset taidot yllättävät – koulutuksessa savusukellusta ja pelastautumistaitoja

3. Lentoemännät ja stuertit osaavat elvyttää

Lentokoneesta löytyy ensiaputarvikkeita, ja henkilökunta on ensiaputaitoista. Myös ensiapuohjeita ja -toimintatapoja kerrataan viikoittain.

Lentoemäntä
Matkustamohenkilökunnan työhön kuuluu paljon asioita, joita tavallinen matkustaja ei välttämättä huomaa.

4. Lentoemännät ja stuertit eivät turhaan tervehdi matkustajia koneen ovilla

Matkustajia tervehtiessään matkustamohenkilökunta tutkailee samalla, onko joku matkustajista mahdollisesti humalassa tai tarvitseeko joku ehkä jostain muusta syystä erityistä apua tai huomiota. Myös tämä skannaus on tärkeää lennon turvallisuuden kannalta. Lisäksi lentoemännät etsivät jo tässä vaiheessa niitä matkustajia, jotka voisivat auttaa mahdollisessa hätätilanteessa.

Lue myös: Finnairin lentoemäntä kertoo: näitä asioita tarkkailen matkustajissa

5. Matkustamohenkilökunta ei aina siivoa konetta lentojen välissä

Lennon laskeutumisen ja uuden lähdön väliin jää usein varsin lyhyt aika. Siksi roskat pyritään keräämään mahdollisimman tarkkaan jo lennon aikana. Maassa perusteelliselle siistimiselle ei jää riittävästi aikaa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

6. Kaiken takana on turvallisuus

Matkustajista ehkä turhauttavilta tuntuvat säännöt perustuvat turvallisuuteen. Esimerkiksi koneen ensimmäisellä penkkirivillä tai varauloskäyntien kohdalla istuvat eivät saa pitää laukkujaan jaloissaan, koska ne voivat evakuointitilanteessa olla tiellä. Henkilökunta ei siis turhaan huomauttele asiasta.

7. Yläilmoissa työskentelee nykyään monen ikäisiä lentoemäntiä ja stuertteja

Lentoemännät ja stuertit eivät enää ole vain parikymppisiä nuoria, sillä elämänkokemuksesta on apua asiakaspalvelutyössä. Esimerkiksi Norwegianin kursseilla koulutetaan alalle myös aikuisia ammatinvaihtajia.

Lue myös: Haaveiletko lentoemännän työstä? Tällaista on arki matkailualan seksikkäimmässä ammatissa

FinnairStuertti
Matkustamohenkilökunnalta odotetaan monenlaista osaamista ja kykyä toimia yllättävissäkin tilanteissa.

8. Tärkein kielitaitovaatimus on hyvä englannin osaaminen

Englanti on ilmailun virallinen kieli ja myös lentäjät kommunikoivat lennonjohdon kanssa englanniksi. Tämän vuoksi myös lennoilla, joissa henkilökunta on suomalaista, kuulee englanninkielisiä käskyjä.

Lue myös: Matkailualan unelmatyö ei sovi jokaiselle – näitä ominaisuuksia lentoemänniltä edellytetään

9. Henkilökunnan kotimaalla on vain vähän merkitystä

Ala on kansainvälinen: suomalaisia lentäjiä, lentoemäntiä ja stuertteja työskentelee myös ulkomailla kulkevilla reiteillä sekä ulkomaisten yhtiöiden palveluksessa. Eivätkä kaikki Suomessa lentävät lentäjät, lentoemännät tai stuertit ole kotimaasta.

10. Pakkausongelmia kokemuksesta huolimatta

Vaikka lentoemännät ovatkin kokeneita matkaajia, on heillä sama tuttu pulma kuin meillä kaikilla muillakin: yön yli viipyvälle reissulle pitää pakata mukaan matkalaukku, ja siihen tuntuu joka kerta kertyvän aivan liikaa tavaraa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Lue myös: Matkustaja, näin voit vaikuttaa lennon sujuvuuteen – lue lentoemännän vinkit

Jutun asiantuntijana on toiminut Norwegianin matkustamomiehistön Helsingin tukikohdan päällikkö Kati Enkovaara.

Teksti: Marianne Zitting

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Lento vauvan kanssa

Ensimmäinen lento vauvan kanssa voi jännittää – lue vinkit sujuvaan matkaan

Lentoyhtiöiden codeshare-yhteistyö

Yllätyitkö, kun varasit lennon ja lähtöportilla odottaakin eri yhtiön kone? Tätä tarkoittaa codeshare-yhteistyö

Pysäköinti Helsinki-Vantaalla

Näin jätät auton parkkiin Helsinki-Vantaalle – tiesitkö, että yksi hotelliyö voi tuoda ilmaisen pysäköinnin loman ajaksi?

Norjan Kirkkoniemi

Finnairilta uusi reitti kesäkaudelle 2025 – lisävuoroja useille reiteille

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja