Kuva: Norwegian
Lentoemäntä

Näitä asioita et tiennyt lentoemännän työstä – matkustajien jatkuvaa tarkkailua ja yllättäviä taitoja

Lentoemännän tai stuertin työhön kuuluu paljon sellaista, jota tavallinen matkustaja ei välttämättä tule ajatelleeksi. Joko olet työn kuullut näistä puolista?

1. Työpäivä alkaa hyvissä ajoin ennen ensimmäistä lentoa

Yhteisessä briefing-tilaisuudessa jokaiselle matkustamossa työskentelevälle annetaan oma positio, johon kuuluu omia, tarkoin määriteltyjä velvollisuuksia. Jokaisella positiolla on myös oma ovensa, jonka sulkeutumisen kukin varmistaa.

2. Lentohenkilökunnan koulutuksessa painotetaan turvallisuutta

Turvamääräyksiin liittyvää osaamista pidetään yllä jatkuvasti. Henkilökunta saa viikoittain yhden turvallisuuteen liittyvän kysymyksen, joka on kerrattava yhdessä. Näin oikeat toimintatavat muistetaan hätätilanteissakin. Vuosittain pitää käydä useamman päivän pituisissa turvakoulutuksissa.

>> Lue myös: Lentoemäntien monipuoliset taidot yllättävät – koulutuksessa savusukellusta ja pelastautumistaitoja

3. Lentoemännät ja stuertit osaavat elvyttää

Lentokoneesta löytyy ensiaputarvikkeita, ja henkilökunta on ensiaputaitoista. Myös ensiapuohjeita ja -toimintatapoja kerrataan viikoittain.

Lentoemäntä
Kuva:
Matkustamohenkilökunnan työhön kuuluu paljon asioita, joita tavallinen matkustaja ei välttämättä huomaa.

4. Lentoemännät ja stuertit eivät turhaan tervehdi matkustajia koneen ovilla

Matkustajia tervehtiessään matkustamohenkilökunta tutkailee samalla, onko joku matkustajista mahdollisesti humalassa tai tarvitseeko joku ehkä jostain muusta syystä erityistä apua tai huomiota. Myös tämä skannaus on tärkeää lennon turvallisuuden kannalta. Lisäksi lentoemännät etsivät jo tässä vaiheessa niitä matkustajia, jotka voisivat auttaa mahdollisessa hätätilanteessa.

>> Lue myös: Finnairin lentoemäntä kertoo: näitä asioita tarkkailen matkustajissa

5. Matkustamohenkilökunta ei siivoa konetta lentojen välissä

Lennon laskeutumisen ja uuden lähdön väliin jää usein varsin lyhyt aika. Siksi roskat pyritään keräämään mahdollisimman tarkkaan jo lennon aikana. Maassa perusteelliselle siistimiselle ei jää riittävästi aikaa.

6. Kaiken takana on turvallisuus

Matkustajista ehkä turhauttavilta tuntuvat säännöt perustuvat turvallisuuteen. Esimerkiksi koneen ensimmäisellä penkkirivillä tai varauloskäyntien kohdalla istuvat eivät saa pitää laukkujaan jaloissaan, koska ne voivat evakuointitilanteessa olla tiellä. Henkilökunta ei siis turhaan huomauttele asiasta.

7. Yläilmoissa työskentelee nykyään monen ikäisiä lentoemäntiä ja stuertteja

Lentoemännät ja stuertit eivät enää ole vain parikymppisiä nuoria, sillä elämänkokemuksesta on apua asiakaspalvelutyössä. Esimerkiksi Norwegianin kursseilla koulutetaan alalle myös aikuisia ammatinvaihtajia.

>> Lue myös: Haaveiletko lentoemännän työstä? Tällaista on arki matkailualan seksikkäimmässä ammatissa

Stuertti
Kuva: Finnair
Matkustamohenkilökunnalta odotetaan monenlaista osaamista ja kykyä toimia yllättävissäkin tilanteissa.

8. Tärkein kielitaitovaatimus on hyvä englannin osaaminen

Englanti on ilmailun virallinen kieli ja myös lentäjät kommunikoivat lennonjohdon kanssa englanniksi. Tämän vuoksi myös lennoilla, joissa henkilökunta on suomalaista, kuulee englanninkielisiä käskyjä.

>> Lue myös: Matkailualan unelmatyö ei sovi jokaiselle – näitä ominaisuuksia lentoemänniltä edellytetään

9. Henkilökunnan kotimaalla on vain vähän merkitystä

Ala on kansainvälinen: suomalaisia lentäjiä, lentoemäntiä ja stuertteja työskentelee myös ulkomailla kulkevilla reiteillä sekä ulkomaisten yhtiöiden palveluksessa. Eivätkä kaikki Suomessa lentävät lentäjät, lentoemännät tai stuertit ole kotimaasta.

10. Pakkausongelmia kokemuksesta huolimatta

Vaikka lentoemännät ovatkin kokeneita matkaajia, on heillä sama tuttu pulma kuin meillä kaikilla muillakin: yön yli viipyvälle reissulle pitää pakata mukaan matkalaukku, ja siihen tuntuu joka kerta kertyvän aivan liikaa tavaraa.

>> Lue myös: Matkustaja, näin voit vaikuttaa lennon sujuvuuteen – lue lentoemännän vinkit

Jutun asiantuntijana on toiminut Norwegianin matkustamomiehistön Helsingin tukikohdan päällikkö Kati Enkovaara.

Teksti: Marianne Zitting
Kuva: Norwegian ja Finnair

Päivitetty: 21.12.2017

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (2 votes, average: 3,00 out of 5)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

0 kommenttia