hero taustakuva

Nämä tiedot sinusta kerätään kaikissa Suomen hotelleissa – taustalla monta painavaa syytä

Shutterstock artikkelin kuva
Hotellit
Laki velvoittaa Suomen hotelleja keräämään kaikkien vieraiden henkilötiedot.
Teksti: Maria Hietala
Päivitetty: 04.03.2020
facebook   whatsapp

Tarvitaanko Suomen hotelleissa passia?

Hotelliin kirjautumisen rutiinit ulkomailla ovat tuttuja kokeneille reissaajille. Varaustunnuksia harvemmin enää tarvitaan – riittää kun astelee vastaanottotiskille ja ojentaa virkailijalle passinsa.

Entä miten henkilöllisyys tulee todistaa Suomen hotelleissa majoittuessa? Moni saattaa aprikoida ennen reissua, pitääkö passi ottaa mukaan Suomen rajojen sisäpuolelle suuntautuville matkoille.

Suomessa kerätään kaikkien hotellivieraiden tiedot, joita säilytetään 12 kuukauden ajan. Suomalaishotellit käyttävät matkustajailmoitusta, josta on käytävä ilmi vieraan nimi, henkilötunnus ja kotiosoite.

Helsingin keskustassa toimivan Scandic Simonkentän hotellinjohtaja Outi Hanhijärvi kertoo majoitus- ja ravitsemisalaa koskevan lain velvoittavan suomalaishotelleja keräämään asiakkaiden henkilötiedot.

Kotimaan hotelleissa Suomen kansalainen voi todistaa henkilöllisyytensä ajokortilla, kuvallisella henkilökortilla tai passilla. Ulkomaalaisilta turisteilta vaaditaan passi.

– Asiakkaiden tietoja säilytetään lukitussa tilassa, josta ne hävitetään tietosuojan kautta vuoden kuluttua. Tavalliseen roskakoriin omien tietojen ei tarvitse pelätä päätyvän, kertoo Hanhijärvi.

Henkilötietoja tarvitaan poikkeustilanteissa

Henkilötiedot vaaditaan jokaiselta samassa huoneessa majoittuvalta matkustajalta. Ei siis riitä, että varauksen tekijä on antanut omat tietonsa.

Tämä selittää myös sen, miksi huoneeseen ei virallisten sääntöjen mukaan saisi tuoda vieraita, joita ei ole rekisteröity huoneeseen.

– Jos hotellissa sattuu tulipalo, on majoitustoimen harjoittajan tiedettävä kuinka monta ihmistä rakennuksessa on. Kaikki säännöt ovat olemassa asiakkaan eduksi, sanoo Hanhijärvi.

Suomen hotelleilla on Hanhijärven mukaan tarvittaessa velvollisuus luovuttaa asiakkaiden tiedot erilaisille viranomaisille. Tällaisia ovat esimerkiksi poliisi, rajavartiolaitos ja tulli. Sairaustapauksessa terveydenhuolto tarvitsee potilastiedot.

– Jos hotellivieras saa sairauskohtauksen, löydetään potilastiedot henkilöllisyystietojen avulla. Tämä on tärkeää esimerkiksi allergioiden ja perussairauksien takia.

Tietojen valvominen tuo turvaa

Henkilötietojen keräämisen tarkoituksena on Hanhijärven mukaan myös ehkäistä identiteettivarkauksia ja väärien luottokorttien käyttöä. Tapa tuo turvaa mahdollisissa häiriötilanteissa, jos hotellissa tapahtuu rikoksia tai ilkivaltaa.

Hanhijärvi muistuttaa, ettei tietojen kerääminen ole vapaaehtoista – sen määrittelee laki.

Toisinaan hotelliin saapuu matkustajia, joilla ei ole mukanaan henkilöllisyystodistusta. Tällöin hotellissa majoittuminen ei onnistu.

– Ulkomailla suomalaismatkailijat ovat tottuneet näyttämään passia hotelliin kirjauduttaessa. Usein siitä otetaan vastaanotossa jopa kopio. Kotimaassa käytännöt eivät aina ole yhtä selvät, sanoo Hanhijärvi.

Lue myös: Voiko hotelliin tilata pizzan? Näin vieraiden ruokatilauksista ajatellaan hotelleissa

Teksti: Maria Hietala
Kuva: Shutterstock

Yksi kommentti (1) Jätä kommentti

  1. Mielenkiintoista. Enpä tiennytkään näitä pointseja.


  2. Jätä kommentti

    Kommentoi nimimerkillä tai tai kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.