Kuva: Shutterstock

Hotellibrändillä on väliä, ja niiden tuntemisesta on hyötyä myös matkailijalle – 5 asiaa, jotka sinunkin kannattaisi tietää

Hotellibrändi ohjaa mielikuvia, mutta se on myös lupaus siitä, mitä matkailija voi odottaa saavansa hotellissa.

Tunne brändisi

Matkaa suunnitellessa vastaan tulee niin paljon brändejä, että alkaa uuvuttaa. Erityisesti hotelliketjut rakastavat brändejään, ja yhdellä hotelliketjulla voi olla jopa toistakymmentä eri alabrändiä. Tavallinen matkailija ei usein erota niistä puoliakaan.

Brändin idea on luoda hotelleista haluttu mielikuva ja myydä se mielikuvan avulla sopivalle matkailijalle. Lue, miten hotellibrändien tunteminen voi hyödyttää sinua matkailijana!

1. Brändi kertoo sijainnista

Etsitkö kaupungin ytimessä sijaitsevaa hotellia vai edullista hotellia kätevien liikenneyhteyksien päässä? Et ehkä tiennyt, mutta jo pelkkä hotellin nimi voi kertoa sijainnista paljon.

Esimerkiksi kansainvälinen hotelliketju Radisson Blue jakaa hotellibrändejään sijainnin mukaan: Park Plaza -hotellit sijaitsevat kaupungin keskustassa lähellä suurkaupungin sykettä, kun taas Park Inn -hotellit ovat usein rauhallisemmassa paikassa ulkona kaupungin keskustasta – kuitenkin käytännöllisten liikenneyhteyksien päässä.

Kuva: Elina Venttola
Oletko koskaan miettinyt, miksi Sokos Hotel Vaakunan nimessä on sana Original? Original-hotellibrändi kertoo muun muassa keskeisestä sijainnista Helsingin keskustassa.

Myös Sokos-hotellien Original-nimen alla ovat perinteikkäät perushotellit, joiden mielikuvaan kuuluu perinteisten hotellitoiveiden täyttäminen: keskeinen sijainti, mutkaton palvelu ja laaja ravintolatarjonta. Tällainen hotelli on muun muassa Helsingin ytimessä sijaitseva Sokos Hotel Vaakuna.

2. Brändi kertoo aktiviteeteista

Onko hotelli sinulle vain paikka, jossa yöpyä, vai etsitkö runsaasti tekemistä loman ajaksi? Pelkkä hotellin nimi voi jo kertoa, kannattaako sinun odottaa hotellilta aktiviteetteja.

Sokos-ketjun Break-hotellit keskittyvät usein hyvinvointipalveluihin, sillä nimensä mukaisesti Break luo mielikuvaa rentouttavasta tai aktiivisesta irtiotosta arjessa. Jos etsit esimerkiksi kylpylähotellia tai laskettelukeskusta, katso Sokoksen hotelleista Break-brändin alla olevia hotelleja, joihin lukeutuvat esimerkiksi Vantaan Flamingo ja Break Sokos Hotels Levi.

Kuva: Elina Venttola
Löysitkö itsellesi sopivan hotellin? Tarkista, kuuluuko se johonkin tiettyyn hotellibrändiin, ja voit löytää samantyyppisen hotellin myös toisesta maasta.

Myös monet perinteisistä pakettimatkatoimistoista ovat satsanneet isosti hotellitoimintaan, ja niiltä löytyy usein aktiviteetteihin painottuvia lomahotelleja.

Maailman suurimpiin hotelliketjuihin kuuluva matkatoimisto Tui lanseerasi vuonna 2019 uuden hotellibrändinsä Tui Bluen, jonka perusvarusteluun kuuluvat liikunta- ja hyvinvointipalvelut. Jokainen Blue-hotelleista tarjoaa liikuntaan ja hyvinvointiin liittyviä aktiviteetteja hieman erilaisin painotuksin. Aktiviteetit on hotelliloman aikana helppo varata puhelimeen ladattavalla hotellisovelluksella.

3. Brändi kertoo hotellin tyylistä

Oletko perushotellien ystävä vai etsitkö persoonallista hotellia? Monet hotelliketjuista keskittyvät juuri nyt persoonallisiin putiikkihotelleihin.

Kuva: Inka Khanji
Värikkäät päiväpeitteet? Sokos Hotel Estoriasta löytyy persoonallisuutta, sillä se kuuluu Solo-brändiin.

Jos koskaan olet miettinyt, miksi Tallinnassa on kaksi Sokos-hotellia vierekkäin, merkittävin syy on brändeissä: Sokos Hotel Viru on Original-brändiin kuuluva perinteinen ja vanha perushotelli, kun taas vieressä sijaitseva Estoria pyrkii persoonallisuuteen kirkkailla väreillään ja paikallisilla sisustuselementeillään. Hotellit houkuttelevat erilaisia kävijöitä erottumalla toisistaan brändäyksellä. Vaikka sijainti on lähes sama, hotellit ovat hyvin erilaiset.

Myös esimerkiksi Radisson Blulla on Radisson Red -putiikkihotelleja, jotka ovat persoonallisempia kuin tavalliset Radissonin hotellit.

4. Brändi kertoo hinnasta

Luksushotellibrändit Hilton, Marriott ja Kämp keskittyvät erityisesti ylellisiin hotelleihin. Jo hotellin nimestä voi kuulla, että kuvetta täytyy kaivaa perushotellia enemmän – vastineeksi voi kuitenkin odottaa kattavaa palvelua, tasokasta ruokaa ja ylellisen huoneen.

Kuva: Inka Khanji
Hotelli Katajanokan omistaa Marriott-hotelliketju, joka tunnetaan laadukkaista hotelleista ja jopa luksuksesta.

Hiltonin, Marriotin ja Kämpin hotelleissa kyse on kuitenkin vasta kattobrändistä: näiden hotelliketjujen sisällä on useampia yksittäisiä hotellibrändejä, joista esimerkiksi Marriottin kokoelmaan kuuluu 30 eri brändiä hiukan ylätasoisita Sheraton-hotelleista aina ylellisiin Ritz Carltonin hotelleihin.

5. Brändi kertoo, ovatko lapset tervetulleita

Hotelleja erottelevat iän perusteella enimmäkseen matkatoimistot, joista monilla on sekä vain aikuisille suunnattuja hotelleja että lapsiperheille suunnattuja hotelleja.

Kuva: Elina Venttola
Tui Blue Seno on osa yrityksen aiempaa Sensatori-hotellibrändiä. Sensatori-hotellit on suunnattu romanttiseen lomailuun, ja niissä on usein ikäraja. Nykyään Sensatori-hotellit tunnetaan Tui Blue for Two -hotelleina.

Lapsiystävällisiin hotelleihin lukeutuvat esimerkiksi Tuin Blue for Families -hotellit, jotka huveineen ja ohjelmineen on suunniteltu perheille ja soveltuvat huonosti esimerkiksi pariskuntien romanttisiin lomiin.

Jos etsii sopivaa hotellia häämatkalle tai rentoon lomaan kaveriporukalla, monilla hotelliketjuilla on myös ikärajattuja hotelleja, joihin pääsevät vain aikuiset.

>> Etsi sopiva hotelli hotellihausta!

Teksti: Elina Venttola
Kuvat: Shutterstock, Elina Venttola ja Inka Khanji

Päivitetty: 7.11.2019

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (1 votes, average: 1,00 out of 5)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

0 kommenttia