Koko maailma Berliinissä – ITB 2010
Berliinin ITB, Internationale Tourismus-Börse, on tärkeä tapahtuma niin alan ammattilaisille kuin matkatietoa etsivälle yleisöllekin. Tarjontaansa esittelee yhteensä 11 127 näytteilleasettajaa 187 maasta. Ammattilaisille ITB on ollut avoinna jo keskiviikosta saakka.
ITB:ssä ennakoidaan varovaisen optimistista vuotta matkailualalle: näytteilleasettajien määrä on yritysten säästöpaineista huolimatta kasvanut hieman edellisvuodesta.
Suomi on aiempien vuosien tapaan vahvalla edustuksella mukana Pohjoismaiden yhteisellä näyttelyosastolla. Yhteistyöllä haetaan näkyvyyttä ja konsepti on osoittautunut toimivaksi. Helsingin Matka-messuilta pois jättäytynyt Finnair panostaa ITB:ssä Aasian hallissa Kaukoidän matkojensa markkinointiin.
Ajankohtaisista teemoista esillä ovat erityisesti matkailun mobiilipalvelut sekä ympäristökysymykset ja ekomatkailu. Myös sosiaalisen median trendit ovat löytäneet matkailualan. ITB:n Social Media Loungessa opastetaan matkailualan yrityksiä Twitterin ja Facebookin hyödyntämisessä ja myös virallinen messuorganisaatio raportoi tapahtumista reaaliajassa.
ITB 2010 Berliinissä 10.-14.3.2010