Kaikkien aikojen suurin tapahtuma Helsingissä: 21 000 osallistujaa, 30 miljoonaa euroa
Valtava kansainvälinen osallistujamäärä
Gymnaestrada on neljän vuoden välein järjestettävä, kansainvälisen voimisteluliiton, FIG:n, auktorisoima voimistelufestivaali, joka pidetään Helsingissä 12.–18. heinäkuuta 2015. Tuleva tapahtuma tuo Helsinkiin kerralla 21 000 osallistujaa, joista 17 000 on ulkomailta.
Yhdessä Voimisteluliiton, Helsingin kaupungin sekä opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa järjestettävän tapahtuman talousvaikutukset Helsingille ja pääkaupunkiseudulle ovat arviolta 30 miljoonan euron luokkaa.
Voimistelufestivaali on monille yhteistyökumppaneille yksi kesän suurimmista projekteista. Tapahtuman aikana toimii 15 esiintymisareenaa. Suuri kansainvälisten osallistujien määrä näkyy ja kuuluu Helsingin katukuvassa.
– Gymnaestradassa on ulkomaalaisia osallistujia enemmän kuin missään tapahtumassa aikaisemmin Suomessa, sanoo ylijohtaja Riitta Kaivosoja opetus- ja kulttuuriministeriöstä.
Kaivosojan mukaan jo pelkästään tapahtuman suuruusluokka on peruste valtion mukanaololle, ja valtion tähtäimessä on erityisesti liikuntakulttuurin edistäminen. Ajatuksena on, että yhteistyö tuottaisi suurtapahtumien osaamisen jakamisen mallin, joka auttaisi tulevien tapahtumien järjestelyissä.
Matkailijat tuovat rahaa
Gymnaestradan tuomien matkailijoiden rahankäytön arvio on noin 27,3 miljoonaa euroa. Seitsemän päivän mittaisen tapahtuman osallistujien yöpymiset vastaavat noin kolmannesta kaikkien pääkaupunkiseudun majoitusliikkeiden viime vuoden heinäkuun yöpymisistä.
– Tapahtuma on erittäin merkittävä Helsingin matkailun ja kesäsesongin kannalta, kertoo Tuulikki Becker Visit Helsingistä.
Helsingin kaupunkimarkkinointiin Gymnaestrada sopii kuin nakutettu. Kaupungin tavoitteena on rakentaa aktiivista kaupunkikulttuuria ja tarjota elämyksiä.
– Tapahtuman kohderyhmä on ideaali: aktiivisia naisia, jotka haluavat liittää osallistumiseen kaupunkikokemuksen. Tänne tulee valtava määrä potentiaalisia Helsinki-lähettiläitä, Helsingin kaupunkimarkkinoinnin päällikkö Saila Machere sanoo.
Tapahtumasta tiedottamisen yhteydessä Helsinkiä on markkinoitu 140 maahan.
Lähde ja kuva: Gymnaestrada