Hyppää sisältöön

Kaikkien aikojen suurin tapahtuma Helsingissä: 21 000 osallistujaa, 30 miljoonaa euroa

Riikka Krenn
Riikka Krenn Päivitetty: 04.06.2015
Heinäkuussa järjestettävä Gymnaestrada 2015 -voimistelufestivaali on kansainväliseltä osallistujamäärältään suurin Suomessa järjestetty tapahtuma.

Valtava kansainvälinen osallistujamäärä

Gymnaestrada on neljän vuoden välein järjestettävä, kansainvälisen voimisteluliiton, FIG:n, auktorisoima voimistelufestivaali, joka pidetään Helsingissä 12.–18. heinäkuuta 2015. Tuleva tapahtuma tuo Helsinkiin kerralla 21 000 osallistujaa, joista 17 000 on ulkomailta.

Yhdessä Voimisteluliiton, Helsingin kaupungin sekä opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa järjestettävän tapahtuman talousvaikutukset Helsingille ja pääkaupunkiseudulle ovat arviolta 30 miljoonan euron luokkaa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Voimistelufestivaali on monille yhteistyökumppaneille yksi kesän suurimmista projekteista. Tapahtuman aikana toimii 15 esiintymisareenaa. Suuri kansainvälisten osallistujien määrä näkyy ja kuuluu Helsingin katukuvassa.

– Gymnaestradassa on ulkomaalaisia osallistujia enemmän kuin missään tapahtumassa aikaisemmin Suomessa, sanoo ylijohtaja Riitta Kaivosoja opetus- ja kulttuuriministeriöstä.

Kaivosojan mukaan jo pelkästään tapahtuman suuruusluokka on peruste valtion mukanaololle, ja valtion tähtäimessä on erityisesti liikuntakulttuurin edistäminen. Ajatuksena on, että yhteistyö tuottaisi suurtapahtumien osaamisen jakamisen mallin, joka auttaisi tulevien tapahtumien järjestelyissä.

Matkailijat tuovat rahaa

Gymnaestradan tuomien matkailijoiden rahankäytön arvio on noin 27,3 miljoonaa euroa. Seitsemän päivän mittaisen tapahtuman osallistujien yöpymiset vastaavat noin kolmannesta kaikkien pääkaupunkiseudun majoitusliikkeiden viime vuoden heinäkuun yöpymisistä.

– Tapahtuma on erittäin merkittävä Helsingin matkailun ja kesäsesongin kannalta, kertoo Tuulikki Becker Visit Helsingistä.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Helsingin kaupunkimarkkinointiin Gymnaestrada sopii kuin nakutettu. Kaupungin tavoitteena on rakentaa aktiivista kaupunkikulttuuria ja tarjota elämyksiä.

– Tapahtuman kohderyhmä on ideaali: aktiivisia naisia, jotka haluavat liittää osallistumiseen kaupunkikokemuksen. Tänne tulee valtava määrä potentiaalisia Helsinki-lähettiläitä, Helsingin kaupunkimarkkinoinnin päällikkö Saila Machere sanoo.

Tapahtumasta tiedottamisen yhteydessä Helsinkiä on markkinoitu 140 maahan.

Lähde ja kuva: Gymnaestrada

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Juhannusvinkit Helsinkiin

Vietätkö juhannusta Helsingissä? Katso viisi menovinkkiä ihanaan kaupunkijuhannukseen

Rantapallo Pingissä

Rantapallo esittelee menestynyttä blogikampanjaa sisällöntuotannon supertähdille

Pääsiäinen Helsingissä

Vietä pääsiäinen Helsingissä – katso parhaat menovinkit ja tapahtumat

Senaatintori, Helsinki

Vietätkö uudenvuoden Helsingissä? Ilmaiset jättibileet ja muut menovinkit

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja