Hyppää sisältöön

Et uskoisi miltä Hongkongin lentokenttä näytti vielä 90-luvulla – hurjia laskuja keskelle kaupunkia

Maria Hietala
Maria Hietala Päivitetty: 18.09.2016
Hongkongin entinen lentokenttä oli yksi ilmailun haastavimmista laskeutumispaikoista.

Lentokoneet sujahtivat rakennusten välistä

Hongkongin nykyiseen moderniin lentokenttään verrattuna tuntuu ihmeelliseltä, että vielä vuoteen 1998 asti kaupungissa oli käytössä haastava Kai Takin lentoasema.

Lentäjien mukaan keskellä Kowloon Cityn aluetta sijainnut Kai Tak oli yksi ilmailualan haastavimmista laskeutumispaikoista. Kyseessä oli ainoa lentokenttä, jossa pilotti joutui tekemään 45 asteen käännöksen alle 150 metrin korkeudessa.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Lentokentän sijainnin takia koneet joutuivat laskeutumaan pilvenpiirtäjien lomasta tarjoten huikeat näkymät ikkunapaikalla istuneille matkustajille.

Onnettomuuksiltakaan ei haastavissa olosuhteissa vältytty: esimerkiksi vuonna 1993 China Airlinesin lentokone luisui kiitoradalta veteen. Kaikki matkustajat selvisivät kuitenkin hengissä. Vaikeissa sääolosuhteissa monet lentäjät joutuivat myös perumaan laskun viime hetkellä ja tekemään kierroksen ennen uutta yritystä.

Ennen kuin Kai Tak suljettiin vuonna 1998, se ehti palvella matkustajia 73 vuoden ajan. Kai Tak toimii nykyään risteilyalusten terminaalina.

Katso kuvasarja Hongkongin vanhaa lentoasemaa kuvanneen valokuvaajan otoksista täältä!

Lähde: CNN
Kuva: Flickr / Benson Kua

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Lentokoneen exit-paikka

Varasitko lennolla paikan hätäuloskäynnin luota? Lue tästä, ketkä saavat istua exit-rivillä

Lentokenttä

Miksi lennoille myydään liikaa lippuja? Ylibuukkaus voi yllättää kentällä – tästä se johtuu

Hamadin kansainvälinen lentoasema Qatarin Dohassa

Tässä ovat vuoden 2024 parhaat lentoasemat – katso tuore Top 10

Helsinki-Vantaan lentoasema

Matkustajat valitsivat: Helsinki-Vantaa Pohjois-Euroopan paras lentoasema

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja