Näitä jälkiä sinäkin olet ihmetellyt taivaalla – miksi lentokoneen perään jää valkoinen juova?
Lentokoneen perään jää valkoinen vana – tässä syy
Olet varmasti joskus miettinyt, miksi taivaalla on lentokoneen jättämiä valkoisia juovia. Todennäköisesti olet myös nähnyt itse tilanteen, jossa valkoinen vana muodostuu lentokoneen perään sen kiitäessä ilmassa. Joskus taivaalla voi näkyä monia risteäviä juovia.
Mistä sitten oikein on kyse? Ovatko juovat pilviä tai ilmansaasteita?
Suomen lentokenttiä ylläpitävä Finavia selittää ilmiön verkkosivuillaan. Valkoisia jälkiä kutsutaan tiivistymisjuoviksi, ja niiden muodostumista verrataan höyryävään hengitysilmaan pakkasella. Koneen moottorista erittyy vesihöyryä, joka sekoittuu kylmään ilmaan, tiivistyy ja jäätyy. Kiteet muodostavat pilvijuovan.
Ilmestyäkseen juovat tarvitsevat tietynlaiset olosuhteet. Kaikki lentokoneet eivät jätä niitä jälkeensä, eikä niitä synny yhtäjaksoisesti matkan aikana. Eniten tiivistymisjuovia aiheuttavat suihkumoottorikoneet lämpötilan ollessa ilmassa alle 40 miinusastetta.
Finavian mukaan juovien syntymiseen vaaditaan myös tietty lentokorkeus noin 8–12 kilometrin korkeudessa. Lämpötilan lisäksi ilmiöön vaikuttaa ilmankosteus.
Osa juovista haihtuu muutamassa minuutissa, kun taas toiset voivat näkyä selvinä monta tuntia. Mitä kosteampi ilma, sitä pitempään juovat säilyvät. Lentäjä ja ilmailualan kirjailija Patrick Smith kertoo Travel + Leisurelle, että tiivistymisjuovat voivat kasvaa jopa 400-metrisiksi.
Lentopäästöjen puhuttaessa moni miettii varmasti myös tiivistymisjuovien ympäristövaikutuksia. Tutkijat eivät vielä ole päässeet selvyyteen siitä, onko sekä lämmittävällä että jäähdyttävällä ilmiöllä vaikutuksia esimerkiksi ilmastonmuutokseen.
Lue myös: Mitä tapahtuu, jos lentokoneeseen iskee salama?
Lähde: Finavia, Travel + Leisure