Hyppää sisältöön

Yllätyitkö, kun varasit lennon ja lähtöportilla odottaakin eri yhtiön kone? Tätä tarkoittaa codeshare-yhteistyö

Elina Venttola Päivitetty: 12.04.2024
Matkailija saattaa yllättyä, kun varauksen jälkeen lentokentän lähtöportilla odottaa eri yhtiön kone. Mistä on kyse lentoyhtiöiden codeshare-yhteistyössä?

Yhteistyökumppanin lento laajentaa reittivalikoimaa

Lentoyhtiöiden codeshare-yhteistyö voi olla joko mukava tai epämukava yllätys matkustajalle, joka ei ole katsonut lentävää yhtiötä varausvahvistuksesta.

Codeshare-lento tarkoittaa yhteistyökumppanin lentämiä lentoja, jotka matkustaja voi varata toisen lentoyhtiön sivulta. Esimerkiksi Finnair voi tarjota paikkoja yhteistyökumppanin lennolla ja myydä ne omilla sivuillaan. Yhteistyökumppanin codeshare-lennoilla on tällöin myös Finnairin AY-alkuinen lentonumero.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Codeshare-yhteistyö hyödyttää sekä matkailijoita että lentoyhtiötä, sillä yhteistyö muiden yhtiöiden kanssa laajentaa lentoyhtiön reittivalikoimaa. Matkustajat voivat helpommin lentää kohteisiin, joihin yhtiön omat koneet eivät liikennöi.

Myös lentopisteet kertyvät, vaikka matkailija lentäisi reittejä, jotka eivät kuulu lentoyhtiön normaaliin reittivalikoimaan.

Codeshare-lentoja voi lentää kaksi tai useampi lentoyhtiöitä. Finnairin kanssa codeshare-lentoja lentävät muun muassa British Airways, Cathay Pacific, Iberia, American Airlines ja Qantas.

Tyypillisimmin codeshare-yhteistyötä tekevät lentoyhtiöt kuuluvat samaan allianssiin.

>> Lue myös: Mitkä ihmeen lentoyhtiöallianssit? Katso esittelyt ja nappaa rahanarvoiset edut

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Miten codeshare-lento vaikuttaa matkailijaan?

Codeshare-lennon ostaneelle voi tuottaa ikävän yllätyksen se, että lennolla noudatetaan liikennöivän lentoyhtiön sääntöjä.

Tällöin kannattaa erityisesti tarkistaa kunkin yhtiön matkatavararajoitukset. Jos lentävän yhtiön matkatavararajoitus on pienempi, matkailijan pitää noudattaa sitä sen sijaan, että pakkaisi matkatavarat lennot myyneen yhtiön mukaan.

Lennolla matkustajaa palvelee lentävän yhtiön henkilökunta, mikä on hyvä muistaa erityisesti, jos lento ei suju suunnitellusti. Jos matkailija tarvitsee apua lentokentällä, ongelmatilanteissa palvelee se yhtiö, joka lentää, eikä se yhtiö, jolta lennot on varattu.

Lentoyhtiöllä on velvollisuus tiedottaa codeshare-yhteistyöstä jo varausvaiheessa. Esimerkiksi Finnairin varausta tehdessä codeshare-kumppanin näkee sivulla, jossa valitaan sopivaa lentoyhteyttä. Liikennöivän lentoyhtiön voi nähdä myös varausvahvistuksessa.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Lento vauvan kanssa

Ensimmäinen lento vauvan kanssa voi jännittää – lue vinkit sujuvaan matkaan

Pysäköinti Helsinki-Vantaalla

Näin jätät auton parkkiin Helsinki-Vantaalle – tiesitkö, että yksi hotelliyö voi tuoda ilmaisen pysäköinnin loman ajaksi?

Norjan Kirkkoniemi

Finnairilta uusi reitti kesäkaudelle 2025 – lisävuoroja useille reiteille

Lentokoneen jättöpyörre

Näkymätön vaara säikäyttää kokeneenkin lentäjän – jättöpyörre voi kääntää lentokoneen ympäri

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja