Hyppää sisältöön

Yllätyitkö, kun varasit lennon ja lähtöportilla odottaakin eri yhtiön kone? Tätä tarkoittaa codeshare-yhteistyö

Elina Venttola Päivitetty: 12.04.2024
Matkailija saattaa yllättyä, kun varauksen jälkeen lentokentän lähtöportilla odottaa eri yhtiön kone. Mistä on kyse lentoyhtiöiden codeshare-yhteistyössä?

Yhteistyökumppanin lento laajentaa reittivalikoimaa

Lentoyhtiöiden codeshare-yhteistyö voi olla joko mukava tai epämukava yllätys matkustajalle, joka ei ole katsonut lentävää yhtiötä varausvahvistuksesta.

Codeshare-lento tarkoittaa yhteistyökumppanin lentämiä lentoja, jotka matkustaja voi varata toisen lentoyhtiön sivulta. Esimerkiksi Finnair voi tarjota paikkoja yhteistyökumppanin lennolla ja myydä ne omilla sivuillaan. Yhteistyökumppanin codeshare-lennoilla on tällöin myös Finnairin AY-alkuinen lentonumero.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Codeshare-yhteistyö hyödyttää sekä matkailijoita että lentoyhtiötä, sillä yhteistyö muiden yhtiöiden kanssa laajentaa lentoyhtiön reittivalikoimaa. Matkustajat voivat helpommin lentää kohteisiin, joihin yhtiön omat koneet eivät liikennöi.

Myös lentopisteet kertyvät, vaikka matkailija lentäisi reittejä, jotka eivät kuulu lentoyhtiön normaaliin reittivalikoimaan.

Codeshare-lentoja voi lentää kaksi tai useampi lentoyhtiöitä. Finnairin kanssa codeshare-lentoja lentävät muun muassa British Airways, Cathay Pacific, Iberia, American Airlines ja Qantas.

Tyypillisimmin codeshare-yhteistyötä tekevät lentoyhtiöt kuuluvat samaan allianssiin.

>> Lue myös: Mitkä ihmeen lentoyhtiöallianssit? Katso esittelyt ja nappaa rahanarvoiset edut

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Miten codeshare-lento vaikuttaa matkailijaan?

Codeshare-lennon ostaneelle voi tuottaa ikävän yllätyksen se, että lennolla noudatetaan liikennöivän lentoyhtiön sääntöjä.

Tällöin kannattaa erityisesti tarkistaa kunkin yhtiön matkatavararajoitukset. Jos lentävän yhtiön matkatavararajoitus on pienempi, matkailijan pitää noudattaa sitä sen sijaan, että pakkaisi matkatavarat lennot myyneen yhtiön mukaan.

Lennolla matkustajaa palvelee lentävän yhtiön henkilökunta, mikä on hyvä muistaa erityisesti, jos lento ei suju suunnitellusti. Jos matkailija tarvitsee apua lentokentällä, ongelmatilanteissa palvelee se yhtiö, joka lentää, eikä se yhtiö, jolta lennot on varattu.

Lentoyhtiöllä on velvollisuus tiedottaa codeshare-yhteistyöstä jo varausvaiheessa. Esimerkiksi Finnairin varausta tehdessä codeshare-kumppanin näkee sivulla, jossa valitaan sopivaa lentoyhteyttä. Liikennöivän lentoyhtiön voi nähdä myös varausvahvistuksessa.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Helsinki-Vantaan erikoiset palvelut

Tässä ovat Helsinki-Vantaan yllättävimmät palvelut – tiesitkö näistä?

Lentokoneeseen noustaan vasemmalta puolelta

Miksi lentokoneeseen noustaan aina vasemmalta puolelta? Tässä syy

Lennot Zürichiin

Edelweiss avaa uusia reittejä – Kittilästä ja Rovaniemeltä suorin lennoin Zürichiin

Sunclass Airlinesin lentokone Kööpenhaminan lentokentällä

Lomalennot eivät ole sitä mitä ennen – näin Tjäreborg ja Sunclass Airlines murtavat myyttejä pakettimatkoista 

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja