Varasitko lennolla paikan hätäuloskäynnin luota? Lue tästä, ketkä saavat istua exit-rivillä
Exit-paikka ei ole aina tilavampi
Lentokoneiden varauloskäynneiltä haetaan yleensä matkustusmukavuutta, sillä exit-riveillä istumatilaa on usein enemmän. Paikan varatakseen saakin yleensä pulittaa lisämaksun.
Varauloskäyntipaikka ei kuitenkaan tarkoita automaattisesti lisää jalkatilaa. Esimerkiksi Finnair huomauttaa istumapaikkaa valitessa, että kaikilla exit-riveillä jalkatilaa ei ole sen enempää kuin tavallisilla riveilläkään.
Ennen exit-paikan varaamista on tiedettävä, mihin on ryhtymässä, sillä onnettomuuden sattuessa lentokoneen hätäuloskäynneillä istuvat auttavat siinä, että kaikki saadaan evakuoitua koneesta ajoissa.
Lapsilta pääsy kielletty
Esimerkiksi Finnairin ja Icelandairin ehtojen mukaan hätäuloskäynnin luona istuvan matkustajan tulee olla vähintään 12-vuotias. Useimmilla lentoyhtiöillä ikäraja on kuitenkin korkeampi, esimerkiksi Norwegianilla ja Ryanairilla 16 vuotta.
Paikkojen ikäraja johtuu siitä, että hätäuloskäynnillä istuvien matkustajien tulee pystyä avaamaan painava hätäuloskäynnin ovi ja seuraamaan lentohenkilökunnan jakamaa ohjeistusta myös englanniksi.
Useimmat lentoyhtiöt rajaavat hätäulokäyntipaikat matkustajilta, joilla on mitä tahansa erityistarpeita. Tämä tarkoittaa esimerkiksi liikuntarajoitteisuutta, joka voi estää liikkumisen ripeästi hätätilanteessa tai painavan oven avaamisen.
Exit-rivillä ei yleensä myöskään ole mahdollista käyttää turvavyön lisäkappaletta.
Kielitaito on välttämätön
Jos lentohenkilökunta huomaa, ettei hätäuloskäynnillä istuva matkustaja ymmärrä riittävän hyvin englantia, matkustaja siirretään muualle istumaan.
Hätäuloskäyntien luona istuttaessa on tärkeää, että henkilökuntaa avustava matkustaja ymmärtää ohjeita ja pystyy keskustelemaan vaivattomasti lentohenkilökunnan ja muiden matkustajien kanssa.
Usein hätäuloskäynnillä vaadittava kieli on englanti, mutta monesti matkustajien toivotaan osaavan myös lentoyhtiön lähtömaan kieltä. Esimerkiksi Finnair kertoo verkkosivuillaan, että exit-rivillä on puhuttava ja ymmärrettävä joko suomea tai englantia.
Mitä enemmän hätäuloskäynnillä osataan kieliä, sen parempi tilanne on lentoturvallisuuden kannalta.