hero taustakuva

Tiesitkö, että myös lentoyhtiöillä on tähtiluokitukset? Suomessa liikennöivät yhtiöt huippuluokkaa

Finnair artikkelin kuva
Lennot
Lentoyhtiöiden tähtiluokitukseen vaikuttavat muun muassa matkustusmukavuus, palvelu ja ruoka. Tähdet annetaan matkustajien kokemusten ja äänien perusteella.
Teksti: Inka Khanji
Päivitetty: 04.10.2018
facebook   whatsapp
Hae Lentoja
1 0
  • Aikuinen
    -
    0
    +
  • Nuori 12 - 17
    -
    0
    +
  • Lapsi 2 - 11
    -
    0
    +
  • Sylilapsi alle 2v
    -
    0
    +

Tähdet palvelujen mukaan

Tähtiluokitukset ovat tuttuja matkustajille hotelleista, mutta harva matkailija tietää lentoyhtiöiden tähdistä. Lentoyhtiöitä arvioiva, kansainvälinen Airline Passenger Experience Association (APEX) antaa lentoyhtiöille tähtiluokituksia lentoyhtiöiden palvelujen perusteella.

Tähtiluokitukset perustuvat kansainvälisten lentomatkustajien ääniin, ja luokitukset on jaettu kolmeen kategoriaan: maailmanlaajuisiin lentoyhtiöihin, alueellisiin lentoyhtiöihin ja halpalentoyhtiöihin. Tähditykset kattavat 500 lentoyhtiötä ympäri maailmaa.

Lentomatkustajat arvioivat lentoyhtiöitä paitsi kokonaisuutena myös neljässä eri kategoriassa. Ääniä annetaan mukavuuden, lennonaikaisten palvelujen, ruoan ja juoman sekä viihteen ja lennon langattoman verkkoyhteyden perusteella.

Viisi tähteä on korkein tavoiteltu status valtaosalle lentoyhtiöistä, mutta halpalentoyhtiöt voivat saada vain neljä tähteä.

Suomalaisimatkustajilla hyvät olot: Finnairilla viisi ja Norwegianilla neljä tähteä

Finnairille myönnettiin APEXin vuotta 2019 koskevassa arvioinnissa viisi tähteä. Yhtiö sai viiden tähden luokituksen ensimmäistä kertaa.

– Olemme iloisia ja ylpeitä tästä tunnustuksesta asiakkailtamme. Asiakastyytyväisyys tehdään joka päivä, jokaisessa asiakaskohtaamisessa lennolla, kentällä, puhelimessa ja digikanavissamme. Olemme panostaneet paljon henkilökohtaiseen asiakaspalveluun ja tuoneet useita uudistuksia asiakaskokemuksemme viimeisen vuoden aikana. On hienoa nähdä, että asiakkaat arvostavat tätä, sanoo Finnairin asiakaskokemuksesta vastaava johtaja Piia Karhu.

Halpalentoyhtiö Norwegianille myönnettiin neljä tähteä eli korkein luokitus, jonka halpalentoyhtiö voi saada.

– On suuri kunnia, että kanssamme matkustaneet matkustajat arvioivat meidät neljän tähden lentoyhtiöksi. Haluan kiittää kaikkia 10 000 työntekijäämme Bangkokista idässä Los Angelesiin lännessä. He tekevät joka päivä kaikkensa, jotta asiakkaamme saavat niin hyvän matkustuskokemuksen kuin mahdollista, sanoo Norwegianin konsernijohtaja Bjørn Kjos.

Vuoden 2019 arvioinnissa oli mukana noin 500 lentoyhtiötä. Yhtiöistä yhdeksän prosenttia sai viisi tähteä. Maailmalla toimivista halpalentoyhtiöistä kymmenelle lentoyhtiölle myönnettiin neljä tähteä.

Lähteet: Finnair ja Norwegian
Kuva: Finnair

Yksi kommentti (1) Jätä kommentti

  1. Kummallista, että APEXin sivuilta ei löydy mitään tietoja tällaisesta.


  2. Jätä kommentti

    Kommentoi nimimerkillä tai tai kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.