Kuva: Shutterstock
Lentokentän lähtöportin ruuhkautuminen ärsyttää matkustajia

Teetkö sinäkin näin? Lentokentän lähtöportilla on helppo syyllistyä mokaan, joka kiristää muiden hermoja

Lentomatkustajien hermoja koettelee yli-innokas jonotus lähtöporteilla.

Lähtöportin ruuhkauttajat ärsyttävät

Lentomatkan raivostuttavimmat tavat ovat hyvin tiedossa. Selkänojan laskeminen alas ilman varoituksen sanaa tai matkatavarahihnan peittäminen sen vieressä päivystämällä tulevat monilla heti mieleen.

Hermot voivat kuitenkin olla koetuksella jo ennen kuin on ehditty edes nousta lentokoneeseen. Viimeisen vuosikymmenen aikana englannin kielessä on yleistynyt vähemmän mairitteleva termi gate lice – kirjaimellisesti “lähtöporttitäit”.

Termi viittaa matkustajatyyppiin, joka parveilee lähtöportilla jonossa jo ennen kuin koneeseennousu on edes alkanut tai heti ensimmäisten kuulutusten aikana. Jonotus leviää kulovalkean tavoin muiden havaitessa toisten jo asettuneen tiskin välittömään läheisyyteen.

Ongelmia ilmiö aiheuttaa siksi, että koneeseen on tarkoitus nousta tietyssä järjestyksessä. Kaikki eivät tätä edes tiedä, ja jos kuulutuksia ei seuraa tai kielimuurin takia ymmärrä, voi jonotus olla turhaa. Matkustaja saatetaan käännyttää portilta odottelemaan omaa vuoroaan.

Kun lähtöportilla on tiivis suma, on luvan kanssa ensimmäisenä koneeseen nousevien vaikea edes luovia tietään portille innokkaiden jonottajien ohi. Pahimmassa tapauksessa käytännöstä tietämättömät jonottajat vielä puolustelevat asemiaan.

Paikat lentokoneessa on määritelty jokaiselle etukäteen, mutta matkustajien kiire koneeseen selittyy usein rajallisella säilytystilalla käsimatkatavaroille. Viimeisten joukossa koneeseen nousevat eivät välttämättä enää löydä tilaa tavaroilleen oman istuinpaikkansa yläpuolelta.

Ruumaan kirjattujen matkalaukkujen maksullisuus on lisännyt entisestään käsimatkatavaroiden määrää. Talvikuukausina muhkeat talvitakit muodostavat omanlaisensa tilaongelman.

Lähtöportilla jonotus on yleistynyt myös halpalentoyhtiöiden uusien käytäntöjen myötä. Tietyt lentoyhtiöt ovat entistä hanakampia siirtämään käsimatkatavaroita ruumaan, ellei niistäkin ole maksanut matkustamokyydin takaavaa lisämaksua.

Miten lähtöportilla tulee toimia?

Tunnistitko itsesi kuvauksesta? Ei huolta – seuraavalla kerralla voit toimia oikeaoppisesti ja näin omalta osaltasi sujuvoittaa lennon kulkua. Lähtöportilla voi istua kaikessa rauhassa siihen saakka, kunnes virkailijat kuuluttavat koneeseennousun alkavan.

Ensimmäisenä koneeseen pyydetään astumaan business-luokan matkustajia ja pienten lasten kanssa matkustavia. Samaan ryhmään kuuluvat lennosta riippuen myös erilaisia premium-lippuja ostaneet matkustajat tai ne, jotka ovat maksaneet priority boarding -lisämaksun.

Kun ensimmäiset matkustajat ovat koneessa, aletaan sitä täyttää takaosasta päin. Tällöin etuosan matkustajat eivät ruuhkauta käytävää toisten pyrkiessä koneen perälle.

Kun seuraavan kerran odottelet lentoa lähtöportilla, kiinnitä huomiota lipustasi löytyvään englanninkieliseen sanapariin boarding group sekä sitä seuraavaan numeroon tai kirjaimeen. Se saattaa olla esimerkiksi 4 tai C.

Luku tai kirjain määrittää ryhmän, jonka joukossa nouset koneeseen. Kun lähtöportin virkailija kuuluttaa omaa ryhmääsi, on vuorosi siirtyä portille ja edelleen koneeseen.

Myös käyttäytymisasiantuntijalla on oma selitys jonotushimolle. Ihmisillä on luontainen menettämisen pelko, eikä toisten haluta hyötyvän jostain, minkä itsekin voisi saada.

Lue myös: Matkustaja, näin voit vaikuttaa lennon sujuvuuteen – lentoemännän vinkit

Lähde: The Sun
Kuva: Shutterstock

Päivitetty: 23.4.2019

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (7 votes, average: 2,57 out of 5)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

5 kommenttia

On lentoyhtiöitä jotka osaavat laittaa väli-aidat ja opaste kyltit eri boarding ryhmille (esim. British Airways). Toiset taas eivät osaa. Nämä kuvatut ongelmat johtuvat vain lentoyhtöiden työntekijöiden laiskuudesta tai johdon tyhmyydestä.

Aina viimeinen. Jos on tyhjä penkkirivi niin se haltuun välittömästi.

Ei toimi jonotus kiinalaisilta. Aivan vauhkoa kansaa, kun pitää aloittaa boarding.

Lentomatkustan paljon työssäni ja kyllä se on Suomalaiset, jotka käyttäytyvät kuin olisivat ilmaisen ämpärin hakujonossa. Ei kuunnella pätkääkään kuulutuksia, ei katsota tai ymmärretä Boarding Group:eja, tehdään jono jo heti portille tultaessa ja muut ryysivät varmuudeksi jono perään, ettei nyt vaan menetetä jotakin. Koita siinä sitten mennä Priority Boarding group:issa jonon ohi, kun Suomalaiset turistit kokevat sinut kiilaajana, koska he ovat sentään jonottaneet jo 50 minuuttia koneeseen pääsyä. Suomalaiset on jonotus kansaa ja saavat jonon vaikka leveälle uimarannalle…

Tämä on niin totta! Kukaan ei edes kuuntele niitä kuulutuksia, puhumattakaan, että ymmärtäisi mahdollisesti kuulemaansa. Jos edes yrität omalla vuorollasi koneeseen, niin sieltä tulee kyynärpäitä, sapekkaita kommentteja ja kerran jopa eräs kollega yritettiin kokonaisen perheen puolelta kampata, koska hänen kuviteltiin ”kiilaavan”. Sitten tämä sama perhe sortui vielä saapumiskentänkin puolella siihen toiseen mokaan eli töröttämään matkalaukkuhihnan edessä niin, ettei kukaan muu nähnyt mitään. Ja kovaan ääneen haukuttiin kaikkia muita matkustajia. Kyllä välillä hävettää.