Kuva: Istockphoto
Mitä ovat lentokoneen spoilerit?

Tätä outoa näkyä sinäkin olet ihmetellyt lentokoneen ikkunasta – miksi siivestä aukeaa ilmassa huojuvia luukkuja?

Lentokoneen siivistä aukeavilla luukuilla on tärkeä tehtävä.

Mitä lentokoneen spoilerit tekevät?

Muistatko ensimmäisen kerran, kun matkustit lentokoneessa paikalla, josta näet siiven? Sinäkin todennäköisesti hämmästyit kuullessasi merkkiäänen ja huomatessasi siiven luukkujen yllättäen aukeavan.

Lentopelkoiselle näky saattaa olla jopa pelottava. Mielessä voi käydä, onko kyseessä normaali rutiini vai onko siivissä kenties joku vika.

Aukeavat luukut ovat lentokoneen spoileriksi kutsuttu osa, jota käytetään laskeutumisen aikana. Suomeksi spoilereiden virallinen nimi on ilmanohjain.

Nimi spoileri viittaa englanninkieliseen verbiin spoil, joka tarkoittaa jonkin pilaamista. Spoilerit kirjaimellisesti pilaavat koneen vauhdin ja auttavat näin laskeutumisessa.

– Spoilerit vähentävät lentokoneen siiven tehokkuutta hallitulla tavalla. Näin liiallista lentonopeutta voidaan hidastaa koneen valmistautuessa laskeutumaan, kertoo British Airwaysin lentoteknikko Dean Plumb.

Teknikon mukaan ilmanohjaimien avulla lentokone pääsee myös tarvittaessa laskeutumaan nopeasti lyhyessä ajassa, kun lentokorkeutta on pudotettava vauhdilla.

– Monet luulevat, että spoilerit toimivat jarrujen tapaan. Tosi asiassa 80 prosenttia niiden tehtävästä on estää siipeä tuottamasta nostovoimaa, selittää Plumb.

Lentokoneen siipien huojuminen voimakkaassa tuulessa tai turbulenssissa on toinen asia, mikä saattaa näyttää matkustajien silmään pelottavalta. Siivet on kuitenkin suunniteltu kestämään valtavaa painetta, eikä niiden katkeamista tarvitse murehtia.

Entä tiesitkö, mitä varten siivissä on keltaiseksi maalatut koukut?

Katso alta, miltä spoilerit näyttävät lentokoneessa.

Embed from Getty Images

Embed from Getty Images

Embed from Getty Images

Lue myös: Miksi lentokoneen siiven alta ei saa kävellä? Tässä syy lentokentällä ihmetyttävään sääntöön

Lähde: The Points Guy
Kuva: Istockphoto

Päivitetty: 7.10.2019

Sinua saattaisivat kiinnostaa myös nämä

Arvostelut ja vinkit

1 Tähti2 Tähteä3 Tähteä4 Tähteä5 Tähteä (7 votes, average: 1,00 out of 5)

Kerro kokemuksesi ja jaa omat matkavinkkisi!

Kommentoi nimimerkillä tai Kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Mitä mieltä olet?

6 kommenttia

Harvemmin on tullut ”ihmeteltyä” mitään epämääräistä koneessa. Kerran tosin savua alkoi nousta, joka tuli kärähtäneestä ruoasta.

Niin, sen virallinen nimi ei kylläkään ole ilmanohjain, vaan ”tärväin”. Spoileriksi sitä useimmiten sanotaan.

Lisäksi spoileria käytetään mm. korkealla ja kovaa lennettäessä, kun ei voida käyttää siivekkeitä siiven kiertomomentin välttämisekksi. Roll-spoilerilla voidaan ”pudottaa” siipeä alaspäin, ja täten kaartaa.

Kaiken kuukuraksi sen tehtävä on ilmajarrun lisäksi poistaa kokonaan siiven nostovoima kun renkaat ovat maassa, tehostaen jarrutusta.

Nyt kannattaisi tutkia asiaa ja edes yrittää ymmärtää ennen kuin alkaa kirjoittamaan mitälie höpönlöpöä ”asialliseen” juttuun. Jos tämän ei ole tarkoitus olla huumoripläjäys, pientä tarkkuutta olisi hyvä olla.
Lennon aikana ns. matkalennossa automatiikka hoitaa suunnan ja lentokorkeuden tarkkailun, jolloin nämä läpät eli spoilerit aukeavat ja sulkeutuvat muuttaen hieman nopeutta, korkeutta ja suuntaa. Laskeutuessa käytetään eri järjestelmää jossa spoilerit ohjaavat ilmavirran pois siivestä jolloin sen ilmanpaine-ero muuttuu ja noste menetetään, eli käytännössä voi sanoa että spoilerit toimivat jarrun tavoin.

Kyllä spoileri on ihan oikea termi. Laskusiivekkeet kääntävät siiven takareunaa alas ja kasvattavat siiven kohtauskulmaa, ja näin lisäävät nostovoimaa. Spoilerin tarkoitus on juuri päinvastainen; niiden tehtävänä on tehdä siiven jättövirtauksesta turbulenttinen ja samalla kasvattaa vastusta. Spoilereita, oikeammin spoileroneja käytetään myös koneen kallistusohjauksen apuna; ohjaussiivekkeiden koko ja sen synnyttämä momentti ja sitä kautta rakenteen rasitus pysyy pienenä, kun kaarron puoleisen siiven nostovoimaa pienennetään spoilerilla.

Oikea termi on ” laskusiivekkeet ”, englanniksi ” Flaps ”.

Spoileri on autoissa, esimerkiksi F1 autoissa ja yleensäkin ralliautoissa sekä myös urheiluautoissa sivilissäkin.

Termit kohdilleen.

Puolittain avautuva spoileri = airbrake. Täysin avautuvalla spoilerilla ”tärvätään” siiven noste, joten kone istuu kivasti kiitotielle.