Hyppää sisältöön

Tätä et tiennyt lentomatkustamisesta – 5 jännittävää faktaa!

Riikka Krenn
Riikka Krenn Päivitetty: 08.03.2015
Lentokoneen matkustaja tietää tavallisesti matkan aikana hyvin vähän koneen tapahtumista, mikä nostaa mielenkiintoa matkustamon verhojen takaisia tapahtumia kohtaan. Nämä viisi mielenkiintoista faktaa paljastavat hauskoja yksityiskohtia lentomatkustamisesta!

1. Matkustamon ilma on kuivempaa kuin aavikolla

Useimmat pitkillä lennoilla matkustaneet tietävät, että ilma on lentokoneiden matkustamoissa erittäin kuivaa. Iho kuivuu koneessa nopeasti ja jano iskee usein jo ennen juomatarjoilujen alkamista. Lentokoneiden ilmankosteus onkin tyypillisesti vain 12 prosenttia, kun optimaalinen kosteusprosentti sisätiloissa on noin 45 prosenttia.

Lentokoneiden sisäilman kosteuttaminen on yhtiöille kuitenkin erittäin kallista, ja lisäksi kostea sisäilma ruostuttaa laitteistoa ennenaikaisesti. Säästösyistä matkustajien tulee huolehtia itse kehon nesteytyksestä juomalla runsaasti vettä lentomatkan aikana.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

2. Turbulenssi heikentää matkustusmukavuutta

Kovassa turbulenssissa olevassa lentokoneessa matkustaminen voi tuntua siltä, että lentäjä on menettämässä kovasti tärisevän koneen hallinnan. Todellisuudessa kone pysyy visusti lentäjien hallinnassa, ja ohjaamossa keskitytään pitämään kulku mahdollisimman tasaisena. Lentokoneet liikkuvat turbulenssin aikana ainoastaan kolmesta kuuteen metriä ylimääräistä, joten pelkoa heittelehtimisestä ei tarvitse potea.

3. Useimmat koneet liitävät laskeutumisen aikana

Useimmat lentokoneet liitävätt tavallisesti lyhyen matkan verran koneen laskeutumisen yhteydessä. Liitämisen aikana moottorit ovat yhä toiminnassa mutta eivät enää tuo vauhtia, joten lentokoneet liukuvat eteenpäin tyhjäkäynnillä.

Liukuminen on hyvin tavallista, ja esimerkiksi yhdeksän kilometrin korkeudessa lentäjät voivat laskea liukumisen varaan jopa 160 kilometrin verran.

4. Lentäjän palkka on noin neljä euroa matkustajaa kohden

Vuonna 2013 Finnairin lentäjä tienasi keskimäärin 10 500 euroa kuukaudessa, eli 40 tuntia viikossa työskentelevän lentäjän tuntipalkka oli siis 65,60 euroa. 120-paikkaisessa koneessa jonka täyttöaste on noin 80 prosenttia, kuuden tunnin mittaisella lennolla Helsingistä Dubaihin lentäjän taskuun sujahtaa siis lentotunneista 4,10 euroa jokaisen matkustajan ostaman lentolipun hinnasta. Tämä toki on teoreettinen laskelma ja lentolipun hinnan todellista rakennetta on vaikea määrittää.

5. Matkustajien ja matkatavaran määrä on vain kymmenesosa koneen kokonaispainosta

Lentokoneiden matkustajien ja heidän matkatavaransa määrä muodostaa vain murto-osan lentokoneen kokonaispainosta, sillä polttoaine painaa koneissa kaikkein eniten. Tavallisesti lentokoneen polttoaine vie noin kolmanneksen koneen painosta, joskus jopa enemmän. Kaikki mahdollinen koneeseen lastattava lasketaan tarkkuussyistä aina painon, eikä esimerkiksi tilavuuden mukaan.

Artikkeli jatkuu mainoksen jälkeen

Lähde: Entertainment Weekly
Kuva: Flickr / Doug

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Lentokone kiitoradalla nousemassa

Miksi lentokoneet joutuvat joskus pudottamaan polttoainetta? Tämän takia se ei voi sataa niskaasi

Yölento

Mitä lentäjät näkevät yöllä ohjaamosta? Toisin kuin ehkä luulit, ajovalot eivät valaise reittiä

Lentokoneeseen noustaan vasemmalta puolelta

Miksi lentokoneeseen noustaan aina vasemmalta puolelta? Tässä syy

Millainen on lentokoneen ruuma?

Tältä näyttää lentokoneen ruumassa – kurkista paikkaan, jonne matkustajilla ei ole mitään asiaa

Lisää aiheeseen liittyviä artikkeleja