Mitä tapahtuu, jos lentokoneeseen iskee salama?
Salamat iskevät lentokoneisiin säännöllisesti
Kesken lennon koneeseen iskevä salama on kauhukuva, joka saattaa pyöriä mielessä huonolla säällä. Mutta kannattaako ukkosta ja salamointia todella pelätä?
Salamaniskut lentokoneisiin ovat yleisempiä kuin voisi äkkiseltään kuvitella, eivätkä lentomatkustajat välttämättä edes huomaa välikohtausta. Tyypillisin salamaniskun aiheuttama seuraus on seuraavan lennon myöhästyminen tavanomaista perusteellisemman teknisen tarkastuksen takia.
Yleisimmin salamat iskevät lentokoneeseen myrskypilvien läpi lennettäessä noin 2–5 kilometrin korkeudessa. Salama iskee helpoiten johonkin koneen päädyistä kuten esimerkiksi siiven päähän tai lentokoneen nokkaan ja kulkee rungon läpi.
Lentäjä ja kirjailija Patrick Smith kertoo The Telegraphille, että lentokoneet suunnitellaan kestämään ääriolosuhteita.
– Jokaiseen lentokoneeseen iskee salama keskimäärin kerran kahdessa vuodessa. Joskus salama voi vahingoittaa koneen ulkokuorta tai aiheuttaa pieniä vikoja, mutta monesti isku ei jätä minkäänlaisia jälkiä, sanoo Smith.
Cardiffin yliopiston professori Mamu Haddad vakuuttaa, ettei lentomatkustajien kannata pelätä mahdollisia ukkosmyrskyjä. Haddadin mukaan lentokoneet rakennetaan materiaaleista, jotka tarjoavat erinomaisen suojan mahdollisilta salamaniskuilta.
– Matkustajat saattavat kuulla meteliä tai nähdä valon välähtävän ikkunassa, mutta he eivät todennäköisesti tunne mitään. Lentokoneita testataan niin huolellisesti, että matkustajat eivät ole vaarassa salamoiden takia, sanoo Haddad.
Poikkeuksiakin toki löytyy. Kuolettavin salamaniskun aiheuttama onnettomuus tapahtui Yhdysvalloissa vuonna 1963, kun Pan Amin lento vaati 81 kuolonuhria Marylandin osavaltiossa.
Lähde: The Telegraph