Mitä lentäjät näkevät yöllä ohjaamosta? Toisin kuin ehkä luulit, ajovalot eivät valaise reittiä
Joskus lentäjä näkee pelkkää pimeää
Moni saattaa kadehtia lentäjiä ohjaamon ikkunasta avautuvista upeista maisemista. Parhaimmillaan ne saattavatkin olla paraatipaikka näkymille, joita harva pääsee todistamaan. Joskus taas ikkunasta näkyy pelkkää pimeää.
Lentäjät on koulutettu suoriutumaan laskeutumisista myös tilanteissa, joissa näkyvyys on hyvin heikko. Tällöin lentäjät ovat ohjaamoon saamiensa tietojen varassa. Lentokentillä on niin ikään mahdollisuus avustaa laskeutuvia koneita lisäämällä valoja kiitoradalle.
– Kun ylitän valtameriä yöllä, saattaa lasin takana olla pimeää tuntikaupalla. Ohjaamon apuvälineet korvaavat näkyvyyden yöllä tai pilvisellä säällä, kertoo lentäjä ja lentokouluttaja Tim Sanders The Telegraph -sivustolle.
Toisaalta kirkkaana yönä lentäjät kertovat saattavansa nähdä monen eri kaupungin valot samaan aikaan, vaikka ne sijaitsisivat satojen kilometrien päässä toisistaan.
Ohjaamosta aukeaa eturivin paikka myös erilaisille sääilmiöille kuten myrskyille, salamoille ja revontulille.
Lentokoneissa ei ole ajovaloja
Varsinaisia ajovaloja lentokoneista ei löydy toisin kuin esimerkiksi autoista tai moottoripyöristä. Koneet eivät siis käytä ilmassa etuvaloja valaisemaan reittiä.
Lentokoneista löytyvät valot on yleensä tarkoitettu lentäjien sijaan toisille lentokoneille. Laskeutumisen aikana lentäjät käyttävät valoja, jotka auttavat ohjaamaan koneen kiitoradalle pimeällä sekä tekevät siitä muille näkyvämmän.
Lentokoneissa on myös vihreät ja punaiset LED-valot, joiden tarkoituksena on osoittaa muille koneille mikä on lentokoneen suunta. Punainen valo symboloi koneen vasenta ja vihreä taas oikeaa puolta.
Ehkä olet myös jo huomannut, että matkustamon valot sammutetaan nousun ja laskun aikana. Tarkoituksena on totuttaa matkustajien silmät hämärään mahdollisia vaaratilanteita silmällä pitäen.
Lähde: The Telegraph