hero taustakuva

Mitä lentäjät näkevät yöllä koneen ohjaamosta? Toisin kuin ehkä luulit, ajovalot eivät valaise reittiä

Shutterstock artikkelin kuva
Lennot
Lentäjät saattavat työskennellä täydessä pimeydessä tai keskellä poikkeuksellisia sääilmiöitä.
Teksti: Maria Hietala
Päivitetty: 28.11.2019
facebook   whatsapp
Hae Lentoja
1 0
  • Aikuinen
    -
    0
    +
  • Nuori 12 - 17
    -
    0
    +
  • Lapsi 2 - 11
    -
    0
    +
  • Sylilapsi alle 2v
    -
    0
    +

Joskus lentäjä näkee pelkkää pimeää

Moni saattaa kadehtia lentäjiä ohjaamon ikkunasta avautuvista upeista maisemista. Parhaimmillaan ne saattavatkin olla paraatipaikka näkymille, joita harva pääsee todistamaan. Joskus taas ikkunasta näkyy pelkkää pimeää.

Lentäjät on koulutettu suoriutumaan laskeutumisista myös tilanteissa, joissa näkyvyys on hyvin heikko. Tällöin lentäjät ovat ohjaamoon saamiensa tietojen varassa. Lentokentillä on niin ikään mahdollisuus avustaa laskeutuvia koneita lisäämällä valoja kiitoradalle.

– Kun ylitän valtameriä yöllä, saattaa lasin takana olla pimeää tuntikaupalla. Ohjaamon apuvälineet korvaavat näkyvyyden yöllä tai pilvisellä säällä, kertoo lentäjä ja lentokouluttaja Tim Sanders The Telegraph -sivustolle.

Toisaalta kirkkaana yönä lentäjät kertovat saattavansa nähdä monen eri kaupungin valot samaan aikaan – vaikka ne sijaitsisivat satojen kilometrien päässä toisistaan.

Ohjaamosta aukeaa eturivin paikka myös erilaisille sääilmiöille kuten myrskyille, salamoille ja revontulille.

Lentokoneissa ei ole ajovaloja

Varsinaisia ajovaloja lentokoneista ei löydy toisin kuin esimerkiksi autoista tai moottoripyöristä. Koneet eivät siis käytä ilmassa etuvaloja valaisemaan reittiä.

Lentokoneista löytyvät valot on yleensä tarkoitettu lentäjien sijaan toisille lentokoneille. Laskeutumisen aikana lentäjät käyttävät valoja, jotka auttavat ohjaamaan koneen kiitoradalle pimeällä sekä tekevät siitä muille näkyvämmän.

Lentokoneissa on myös vihreät ja punaiset LED-valot, joiden tarkoituksena on osoittaa muille koneille mikä on lentokoneen suunta. Punainen valo symboloi koneen vasenta ja vihreä taas oikeaa puolta.

Ehkä olet myös jo huomannut, että matkustamon valot sammutetaan nousun ja laskun aikana. Tarkoituksena on totuttaa matkustajien silmät hämärään mahdollisia vaaratilanteita silmällä pitäen.

Lue myös: Vau! Näille 10 lentokentälle laskeutuminen on upea näky – katso kuvat

Lähde: The Telegraph
Kuva: Shutterstock

Lue kommentit (3) Jätä kommentti

  1. Tämä on todellakin yksi typerimmistä artikkeleista, mitä tähän matkailusivustoon on kirjoitettu… Ja niitä muita todella typeriä juttuja tuntuu näillä ”toimittelijoilla” riittävän.


  2. ”Toisin kuin ehkä luulit, ajovalot eivät valaise reittiä”

    Ihan oikeasti, miten ääliöinä pidätte ihmisiä?


  3. ”Koneet eivät siis käytä ilmassa etuvaloja valaisemaan reittiä.”

    Anteeksi, mutta maailmassa ei ole käytännössä ainuttakaan ihmistä joka olisi tällaista luullut. Eihän siellä ilmassa ole mitään valaistavaa. Kuka kirjoittaa tällaista soopaa :D


  4. Jätä kommentti

    Kommentoi nimimerkillä tai tai kirjaudu sisään. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.